Sezziyanen
Trådstartare
Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet.
2016 var första gången jag följde ett amerikanske val noggrant från primärval till slut, lyssnade på alla debatter, läste så mycket jag hann med, osv. Det gjorde att jag fick upp mer intresse för amerikansk politik, och har sen följt allt jag kunnat sen dess relativt mycket i detalj.
Det är löjligt nära nu, men känns ändå så långt borta. Det är inte alls samma ruljans som det var förra gången, av delvis givna anledningar förstås.
Undrar om nån annan här följer utvecklingen seriöst? Jag pratar inte nu om pajkastning eller enkla återberättade anekdoter från nån svensk journalist som inte riktigt följer situationen på allvar. Är inte intresserad av blablabla Trump (finns väl en tråd om att diskutera trump som person redan?), utan situationen inför/i valet och vad som händer med kandidaterna, deras framträdanden, osv.
Mina personliga åsikter om kandidaterna är inte så särskilt viktiga, jag kan se för- och nackdelar hos de flesta människor, och tycker inte att endera är en passande person att vara POTUS. Båda kandidater samt deras vicekandidater är totalt fruktansvärda rörande, för mig, absolut viktigaste frågorna.
Situationen just nu:
Vi kan även tippa/sia om vad vi tror kommer hända. Jag tror just nu följande saker:
2016 var första gången jag följde ett amerikanske val noggrant från primärval till slut, lyssnade på alla debatter, läste så mycket jag hann med, osv. Det gjorde att jag fick upp mer intresse för amerikansk politik, och har sen följt allt jag kunnat sen dess relativt mycket i detalj.
Det är löjligt nära nu, men känns ändå så långt borta. Det är inte alls samma ruljans som det var förra gången, av delvis givna anledningar förstås.
Undrar om nån annan här följer utvecklingen seriöst? Jag pratar inte nu om pajkastning eller enkla återberättade anekdoter från nån svensk journalist som inte riktigt följer situationen på allvar. Är inte intresserad av blablabla Trump (finns väl en tråd om att diskutera trump som person redan?), utan situationen inför/i valet och vad som händer med kandidaterna, deras framträdanden, osv.
Mina personliga åsikter om kandidaterna är inte så särskilt viktiga, jag kan se för- och nackdelar hos de flesta människor, och tycker inte att endera är en passande person att vara POTUS. Båda kandidater samt deras vicekandidater är totalt fruktansvärda rörande, för mig, absolut viktigaste frågorna.
Situationen just nu:
Vi kan även tippa/sia om vad vi tror kommer hända. Jag tror just nu följande saker:
- Sannolikt vinner Trump igen, pga anledningar vi kan gå in på. Men främst för att demokraterna spenderat 4 år med att försöka avsätta Trump istället för att få fram ett par bra kandidater. Att de inte lyckades med det förstnämnda har bara stärkt Trump. Covid-effekter har försvårat det betydligt för republikanerna dock.
- Om Biden vinner kommer han inte vara president i 4 år, jag skulle gissa på att han drar sig tillbaka pga hälsoskäl och Kamala tar över efter en viss period.
- Det bästa för den allmänna situationen i amerikanska städer med våld, kriminalitet och förstörelse just nu är om Biden vinner. Vinner Trump kommer våldet eskalera och nationalgarde eller dyl kommer behöva gå in. Detta kommer i sig förstås leda till fler motsättningar.
- Demokraterna kommer göra nån slags försök att undvika de traditionella presidentvalsdebatterna. Pelosi har redan sått fröet, hon gör inte såna uttalanden utan demokraternas godkännande. Möjliga skäl som anges kommer vara COVID, felaktigheter i Trump som person. Kanske kommer detta leda till ett anpassat format som tex onlinedebatt eller statements om olika ämnen.
- Det kommer bli väldans rabalder om poströstning, oavsett vem som först vinner valet så kommer detta bli en issue och antagligen omräkningar och diskussioner om det inte blir en väldigt överväldigande vinst för endera sida.
- Om republikanerna lyckas pressa demokraterna in i traditionella, vanliga debatter så kommer det vara katastrof för demokraterna. Biden har inte en chans att hänga med i ett sånt format. I en livedebatt ser jag det som Trump har i princip allt att vinna och Biden allt att förlora i nuläget. Det hade varit mycket annorlunda med Bernie, där hade Trump kunnat få det riktigt svårt.