Presentväxt med bil eller fjällkoppling?

escodobe

Trådstartare
En vän räddade min fjällvandring i Norge genom att låna ut sin bil till mig. De kommer inte ta emot någon ekonomisk ersättning och har just flyttat till ett hus med stor tomt. Så jag tänkte ge dem en trädgårdsväxt.
Tomten ligger strax öster om Göteborg.
Det vore extra roligt om växten har någon koppling till Norge, fjäll, bil eller ödla.
Jag tänkte själv på Mercedesrosor men de säljs visst inte längre som planteringsväxter...

En vän räddade min fjällvandring i Norge genom att låna ut sin bil till mig. De kommer inte ta emot någon ekonomisk ersättning och har just flyttat till ett hus med stor tomt. Så jag tänkte ge dem en trädgårdsväxt.
Tomten ligger strax öster om Göteborg.
Det vore extra roligt om växten har någon koppling till Norge, fjäll, bil eller ödla.
Jag tänkte själv på Mercedesrosor men de säljs visst inte längre som planteringsväxter...
Alpklematis?

Jag hade köpt en sydbok, bara för att de är ovanliga, fina och speciella. Men jag vet inte om det har några speciella kopplingar till det du vill.

Alpros (Rhododendron Lapponicum) är jättefin tycker jag :love:

Norrlandsschersmin, Norrlandssyren, Snöbollsbuske, Norskspirea och Bergkörsbär var några andra med passande namn efter en snabb googling :D

Alpros (Rhododendron Lapponicum) är jättefin tycker jag :love:

Norrlandsschersmin, Norrlandssyren, Snöbollsbuske, Norskspirea och Bergkörsbär var några andra med passande namn efter en snabb googling :D
Jag hittade en rosa ros "voyage" och dvd "den gode dinosaurien" som tack för ödlepassandet.

Ingen koppling till det du vill men jag gav igår bort en vinranka. De säljs på växthusen nära mig men det var lite svårt att få tag på jord till den. Rhododendronjorden var slut på de mindre ställena :p

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år, och hittills har jag alltid tyckt bra om min svärmor. Det har aldrig varit några...
Svar
19
· Visningar
5 382
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama