present till nyfödd och/eller föräldrar

escodobe

Trådstartare
Blir snart moster och då måste jag ju ge den nya familjen en present när den lille kommer. Men jag har absolut inte den blekaste aning. Jag hyser en bestämd misstanke om att barnets mor redan har shoppat allt som behövs och mer därtill...
Kan ni komma på något ni hade velat ha, eller något som är lätt att glömma som förstagångsförälder? Barnet har väl antagligen inget större utbyte av något annat än mjukdjur(finns redan) och kläder (finns säkerligen i ett överflöd). Har haft lite funderingar på om man skulle satsa på barnkammarboken, och sen ge en om året? Men det kanske är lite trist om man är helt nyfödd?

Sv: present till nyfödd och/eller föräldrar

Tycker det var en bra idé du hade om barnkammarboken.
När man är nyfödd så har man väl inte så mycket glädje av någon present man får, då är väl allt "trist"?
Just då är det mest mat, närhet, sömn, blöjbyten som den nyfödde har glädje av.

Sonen fick en barnkammarbok av någon när han döptes, i den satt det en CD-skiva med några avsångerna på.
Den har uppskattats av honom nu när han är lite äldre (snart 1½ år).
Dansa har varit en rolig aktivitet sen han kunde stå upp :D

Bäddset till barnsängen?

Annars gillar jag extra fina gosedjur, typ Bukowski (stavas) o liknande, mjuka o fluggiga med bra kvalitet.

jag köpte en sångbok, en sån stor med alla de vanliga svenska barnvisor o sånger i doppresent åt mitt gudbarn, men kan ju även passa som "nyfödd"present.

Jag vet att de har haft mycket nytta o nöje av den.

Precis som du varit inne på och som redan nämnts i tråden är en barnkammarbok ingen dålig idé. Gärna sångbok, det finns ju de med sagor i som säkert är roligare när de är äldre, men Loke älskar när man sjunger för honom och jag köpte en sångbok när jag tröttnade på att bara kunna en rad på varje sång jag sjöng. :p

Annars en fin ram de kan sätta in kort i eller kläder i lite större storlekar. Tavlor med fina motiv till barnets rum kanske också uppskattas om det inte är komplett inrett redan (eller föräldrarna inredningsfreak ;)). Leksaker till barnet är ett par månader äldre, när den börjar ha utbyte av leksaker. :)

Som nyfödd får man allt och lite till, där emot som nyblivna föräldrar som bara vill gosa bebis hela dagarna blir det lite dåligt mat. Inte åt bebis då, utan föräldrarna. Man glömmer helt bort att äta och orkar/har inte tid att laga mat.

En stoooor nyttig mättande och matig lasange (lite salt, försiktig med lök och kryddor och gärna laktosfri för de kan småbebisar reagera på...)

Fråga vad dom behöver eller vill ha, alla mammor/pappor är olika ( bara att se till svaren i tråden ) :)

Jag tipsar alltid om ett handavgjutningsset, googla på Baby Art så hittar du vad jag menar :laugh:

Fast jag vete sjutton om jag som nybliven mamma hade uppskattat att någon kom med en lasange som "present". Inte för att jag har någon åsikt om vad man ska ge som presenter, det är inte upp till mig att bestämma vad folk ska ge mig. Men laga mat kan jag. Till och med som nyförlöst.

Något som jag dessutom haft nytta av är två tjocka, supermjuka filtar! Fick ett par olika som present när båda killarna var nyfödda, och jag använder dom fortfarande. Så lite dyrare kvalitétsfiltar är nog uppskattat.

Den ena av dom är en sådan här med knappar, som man kan knäppa ihop till en liten sovsäck om man vill. Har mest använt den som vanlig filt, och nu är minstingen för stor för att burras in sådär som man gör med små spädisar. Men jag använder den fortfarande varje gång vagnen tas ut, nästan varje dag.

På t.ex BabyProffsen finns det yllefiltar med t.ex. Spöket Laban, en sådan skulle kan jag tipsa om.

Jag tyckte de var otroligt skönt att slippa, och då kan både jag och pappan laga mat, de bästa var de matlådor som sen frystes in, som sen gik snabbt att bara värma i micron när man hade tid (vilja) att äta. Vi hade nog båda kunna sitta i dagar i soffan och bara titta på bebisen :love:

Men som calazirya skrev, de är ju sktisvårt att veta, bara kolla i den här tråden.

Själv har jag massor med filtar här hemma som jag knappt hinner använda ;)

Tanken har faktiskt slagit mig tidigare, men även om jag är bättre än dem på att laga mat så känner jag mig inte duktig nog att laga mat och ge bort som present...
Men det tål att tänka på.

Hahaha ja då är det klurigare.

Men Bananabambi hade ju ett bra förslag då:
Jag tipsar alltid om ett handavgjutningsset, googla på Baby Art så hittar du vad jag menar

Har dom inget redan så är det väl en ok present som man kan använda direkt eller vänta med om man så vill.

Jag tycker däremot att pmm:s matförslag är jättebra! Har man en bebis som konstant skriker eller äter är det inte så lätt att laga mat eller lyckas äta den. Mat som kan ätas med en hand extra speciellt bra.

/lingonben - vars luncher ibland var makrill direkt ur burken medan jag grät och bebis tuttade.

Men det var ju bra att ni uppskattade det, då hade ni nog vänner som visste hur ni hade det.

Jag har dock svårt att förstå det här med att glömma laga mat, det är ju om att, typ gå på toaletten. Sådant man måste göra. Jag hade aldrig några problem med det, inte ens när Alvin kom som skrek konstant hela första året. Kanske därför jag har så svårt att upskatta att någon skulle komma med matlådor, därför att jag aldrig har sett behovet.

Jag tycker däremot att pmm:s matförslag är jättebra! Har man en bebis som konstant skriker eller äter är det inte så lätt att laga mat eller lyckas äta den. Mat som kan ätas med en hand extra speciellt bra.

/lingonben - vars luncher ibland var makrill direkt ur burken medan jag grät och bebis tuttade.

Fast, Alvin skrek också. Jag lagade mat med honom på höften, det gör jag fortfarande trots att han är 18 månader :crazy:

Jag hade väldigt stor nytta av en ståltermos som jag fick som en sån där bebispresent.

Lite varmt vatten behöver man ofta. Att tvätta bebis med, att värma barnmatsburkar i osv. I alla fall om man är det minsta lilla av "ut i friska luften-person". Senare blev den barnets egen utflyktstermos, som man inte får hälla kaffe i (för kaffe sätter smak).

Annars, ett trevligt plagg i någon lite större storlek, tex 68 eller 74 cl? Det är fortfarande bebiskläder, men inte kläder för nyfödda.

Ge mamman en present till henne själv!! Man glöms liksom bort just då... jag fyllde år 3 månader efter att vår lilltjej hade fötts och det blev liksom helt konstigt, "vaddå, present till mig?? åhh =)"... en kompis fick av sina arbetskamrater ett halsband till sig själv när hennes son kom!! Tyckte jag var rätt trevligt faktiskt =)

Knapp

Min kära vän fick tvillingar förra veckan & jag är på jakt efter en fin present jag också. Men vill inte köpa några kläder :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka