"Presenning" istället för lucka?

pinky

Trådstartare
På nya transporter ser man ibland att det sitter en bit presenning ovanför rampen istället för en hård lucka. Vad är fördelen med det?

Jag själv kan bara fundera ut nackdelar, typ mera trafikljud inne i släpet, risk att det fladdrar och skrämmer hästen, bökigare att stänga till osv.:confused:

Men det måste ju finnas fördelar eftersom så många väljer att köpa såna släp, eller?

Sv: "Presenning" istället för lucka?

med presseningen kan det inte komma in något vatten, de rinner helt av.. men annars ver jag inte??
min har åkt i båda o hon åker lika bra i vilket som..

Jag är också nyfiken på detta och vill gärna höra fler erfarenheter! :bump:
Har testat både och på olika hästar..
Första hästen hade "gardin", hon hade inte åkt så mkt transport och blev lite skärrad när vi drog ner gardinen.... Sedan hoppade hon och studsade hela resan, särskilt när det kom bilar (tyckte jag iaf). Tänkte att gardinen skrämde henne, men senare har hon hoppat lika mkt i lastbil så...
Andra hästen hade vi "lucka" till. Han hade heller inte åkt så många gånger. Han blev också stressad av att luckan stängdes...

Så..tja? ÄR det någon skillnad?

mina har aldrig varit ng skillnad på om vi haft luckan nere lr uppe,men jag skulle nog villa ha presening (mindre som kan gå sönder) mer lätthanterat och inget vatten som rinner lr sabbar

Har själv presening bak på släpet, och var mycket tveksam till det när vi köpte det, men har bara tyckt det varit positivt.

Hade alltid problem med att stänga luckan bakom min häst innan, men med preseningen tycker bara att nu är det matte som är i farten och klättra där bak och det stör henne inte alls.
Medans har fortfarande problem om hon ska åka släp med lucka bak för hon håller på att hoppa över frambommen för att luckan är läskig när den dyker upp.

Tycker överlag att det verkar ta längre tid för hästarna att vänja sig vid att luckan stängs bakom dom än preseningen, ett plus till är att jag tycker att preseningen är lättare att hantera än lucka.

Och har inte märkt att hästarna på något sätt skulle åka sämre med presening bak än lucka tror faktiskt inte det skiljer så mycket i trafikljud, och har aldrig varit med om att det fladrar varken när man kör eller annars.

Så jag har hellre presening bak än lucka.

Mvh
Camilla

Jag hyr ofta en transport med pressening och första gången var jag skeptisk, men har inte upplevt att hästen tycker det är obehagligt eller låter av den. Är lika lättlastad som alltid. Jag tror inte att en "vanlig" lucka stänger ute ljudet mer än en pressening, de sluter väl sällan tätt?

kl

Jag ser bara fördelar. Såg till att köpa ett släp som hade det också.

Sök på "rullgardin" så hittar du massssssssssor av trådar om rollo.

Jag har presenning på mitt släp. Det sluter tätt så det finns inget som fladdrar när man åker utan det är väldigt tyst. Jag tror faktiskt inte att det finns någon skilland på trafikljud mellan lucka och presenning.
negativt är att jag är så kort att det är alltid ett himla kluddande för att få tag på en tamp och stäng presenningen. Det är klart att man kan sätta ett extra snöre i den men då flaxar det när man lastar i/ur hästen. Jag skulle hellre vilja ha lucka trots allt.

en häst som inte är van att man drar ner "gardinen" kan bli väldigt rädd. jag lånade en såm transport och mina var inte vana vid det och blev jätte rädda när man drog ner den. men de vänjer sig väl me de.

Jag tycker det verkar jättebra och har beställt sån på mitt nye släp (ett Böckmann). Den största fördelen är ju att det inte är nån lucka som kan skramla - för dom skramlar Väldigt Mkt!

Enda nackdelen jag har märkt på det Böckman med "presenning" jag brukar köra är att jag måste ställa mig på fotsteget bak på rampen för att nå upp för att få tag i tamparna till presenningen, och då blir pållarna lite skraja när matte plötsligt kikar in... Men det är nog bara en vanesak, de har inte åkt så många gånger i det än... Annars har jag inte märkt en enda nackdel, tycker att det skramlar mycket mindre än med lucka, och hästarna står stilla under hela färden:)

Jag har rollo på mitt släp och är otroligt nöjd! Har åkt en tur i släpet själv och inget som prasslar eller fladdrar öht.
Rollo var ett "krav" när jag skulle köpa släp då jag har problem med att fälla upp, men ffa ta emot en lucka när den kommer nerfarandes. Jag är så kort (160 cm över marken...) att jag inte kan hålla emot den på vägen ner och när jag väl får tag i luckan kommer den med sån kraft att jag får GRYMT ont in handlederna. Så rollo var ett måste!
Visst, jag hade lite problem med att nå tamparna för att kunna dra ner rollon i början. Då satte jag dit ett balsnöre som jag drog i. Nu har jag dock lärt mig tekniken så jag hoppar upp och tar tag i tampen och drar ner den. :D

Hästen var lite skrajsen i början då hon var van vid lucka, men nu har hon vant sig tack o lov!

//Alice

Jag kollade på transport med rullgardin bak på eurohorse, tittade på Henra och Böckmann men när jag skulle testa att dra ner den så nådde jag den inte :mad: jag är 168cm så sååå himla lite är jag ju inte,detta var på släpen med "standard höjd"...Nä Boj är det som gäller för min del!:)

att man har presenning istället för lucka beror på nya eu-regler fick jag reda på för några veckor sedan. alla nya transporter har presenning förutom de som har nät istället. har ej sett några transporter med nät men de kanske kommer.....

Ickiz skrev:
Jag kollade på transport med rullgardin bak på eurohorse, tittade på Henra och Böckmann men när jag skulle testa att dra ner den så nådde jag den inte :mad: jag är 168cm så sååå himla lite är jag ju inte,detta var på släpen med "standard höjd"...Nä Boj är det som gäller för min del!:)
Man lär sig tekniken med att hoppa efter några gånger! Då har jag ändå nästan 1 dm längre att hoppa än du. ;)

//Alice

Har nyligen köpt ett Christ Carat med denna presenings lucka bak, så här kommer mina fördelar:

*Lätt att hålla rent.
*Service fri i princip(inget trä som kan murkna eller spricka)
*Skramlar inte vid färd
*Får bättre luft i släpet(mindre kondens)
*Bakluckan väger mindre och är lättare att hantera
*Ljusare i släpet

Jag är jättenöjd med detta släp och var lite fundersam inför denna baklucka, men som sagt var det funkar jättebra. I början tyckte hästen att stängning/öppning var lite läskigt men nu har hon vant sig så det går jättebra!

*kl*
Går det att montera dit presenning på befintligt släp med lucka???
Skulle passa mig utmärkt för jag gillar verkligen inte luckan...

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 526
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 273
Senast: Skruttan
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka... 2
Svar
22
· Visningar
7 468
Senast: palle
·
Hästhantering Har sökt i flera lastningstrådar men hittar inte svaren jag söker så startar en ny lastningstråd. Problemet med min häst är bland... 2
Svar
28
· Visningar
3 711
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka