Prenumerera på kläder

Jeps

Trådstartare
Någon som testat att prenumera på kläder? Sett reklam för tjänster där man får ett paket med kläder med jämna mellanrum. Känns som ett kul sätt att förnya garderoben på ett miljövänligt sätt.
Så undrar om någon testat och hur det funkat?
 
Någon som testat att prenumera på kläder? Sett reklam för tjänster där man får ett paket med kläder med jämna mellanrum. Känns som ett kul sätt att förnya garderoben på ett miljövänligt sätt.
Så undrar om någon testat och hur det funkat?
Inte testat, men såg denna artikel om att det är det mest miljöovänliga sättet att ha kläder. Att köpa och slänga var tydligen mer miljövänligt pga alla transporter som blir.

Sen om du vill göra det ändå är ju ditt beslut, men det ska jag inte vara miljövänligt tyvärr..
 
Jag förstår inte heller hur det skulle vara miljövänligt att få hem kläder man inte valt ut själv att man vill ha? Känns som stor risk för retur eller att det inte blir använt.

Om man har svårt att veta vad man vill ha vore en prenumeration på stylinginspiration bättre.
 
På vilket sätt ska det vara miljövänligt att få hem kläder utan att det är taget ställning till om de matchar ett reellt behov, och utan att det är taget ställning till om det är något jag trivs nog i för att det verkligen ska bli använt?
Min spontana tanke är att det snarare skulle generera överkonsumtion.
 
Förstår inte om kläderna hyrs eller köps i prenumerationen som @Jeps tänker på. Jag trodde de köptes, men om de hyrs så är det bättre att välja en lokal sådan hyres-/lånetjänst så att man kan prova på plats och bara tar hem det som passar.
Läste tidigare om ett slags klädbibliotek typ, som man betalar en månadsavgift för att vara med i och får då låna ett antal kläder per månad. Detta var i en studentstad och kan funka bra tror jag. Festkläder var populärt, kan då byta mellan festerna, och kunderna kom in till butiken utan transporter.

Tycker dock att detta som stod i artikeln som @Ceta länkade till, är ett viktigt perspektiv även vid delningssystem:
– När man hela tiden jämför mellan att hyra eller köpa nytt upp- muntras hela idén om att kläder ska vara utbytbara och kortsiktiga. Det vi behöver är mer långsiktiga relationer till kläder, som vi har haft tidigare. Det är först de senaste decennierna som förändringstakten ökat. Kläderna har blivit så billiga att vi inte värdesätter dem på samma sätt. Då blir det en inbyggd logik att de ska skickas vidare, säger Magdalena Petersson McIntyre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 856
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp