Premieringar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KESO
  • Startdatum Startdatum
K

KESO

Har en hingst och undrar nu över premieringar.
Vad är dom bra för och vad är det för krav för att få vara med?

För det första så är det lag på att hingstar som används i allmän avel ska vara avelsvärderade. Är hingsten inte det får du bara använda honom till egna ston.

Som stoägare skulle jag aldrig kunna tänka mig att använda en icke godkänd hingst till mitt sto. En hingst kan ju få så många fler avkommor än ett sto, och premiering ger ju en form av varumärkesdeklaration ;) på hingsten. Dessutom är avkommor till icke godkända hingstar inte stamboksberättigade.

Vad gäller specifikt för din hingst så tycker jag att du ska kolla upp hans rasförenings hemsida för exakta regler. Den första regeln är dock att han har godkänd härstamning och att han uppfyller rasvisa krav som t ex mankhöjd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den traditionella premieringen av russ på Lojsta hed, Gotland, är nu avklarad och årets hingst har lämnat flocken. Allt fångades på film...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Ni som kan det här med premiering och visning och domarens kommentarer: Vad betyder "något öppen bål"? Betyder det att hästen har djup...
Svar
5
· Visningar
1 107
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur