Premiering

Jamtland

Trådstartare
En undran från en som gått vilse i utställningsträsket. Har ett fyraårigt shettissto som inte var på premiering i fjol då hon var inne i en växtperiod och såg :devil: -lig ut.

Är det någon mening att åka på premiering i år? Får jag åka på premiering i år? Hon har inget föl vid sidan.

Jenny

Sv: Premiering

Jag har dålig koll på premieringsregler, men när jag visade mitt då 10-åriga fjordsto utan föl på premiering så fick jag bara en bedömning på henne - inga poäng. Det borde väl vara samma för alla ston över tre år? Så om du inte har något föl vid sidan så borde det väl vara bättre att åka på en utställning?

Det är lite olika på olika rser hur det här med poängbedömning funkar. PÅ ex ardenner så fär ston över 8 år inte poängbedömning, utan bara muntlig kritik, medans ston under 8 år får poäng.
Du kan ardrig ta igen den "missade" diplomchansen från i fjol, men om du vill ha en poängbedömning på henne, så är det vilket som, premiering eller utställning.....

Det finns ingen mening med att visa henne på just premiering, dvs du får inte ut mer utav det än på en utställning, men har du ex 2 mil till premieringen, och 8 mil till närmaste utställning så blir ju valet enkelt...
Eftersom de flesta sommarpremieringar för ston är i Juli och Augusti så har nog anmälningstiden gått ut nu, men det finns uppsamlingsheat frampå höstkanten för den som är intresserad..... men där är det ganska dyrt att vis häst, tror att det kostar 500 kr/ häst. Premiering i Juli kostar (här) ca 350 kr/ häst.
Att åka på shettisutställning som arrangeras av shettisföreningen kostar 400kr om man inte är medlem och 200 kr om man är medlem i SvenskaShetlamdsSällskapet.

Hoppas att det klarnade lite för dig!!!
Häls Embla

Du måste ju kunna stamboksföra henne på en premiering nu även om hon inte har föl vid sidan om. Vi stamboksför ju våra 3 åringar på deras poäng de får då.

Tänk på att utställning och premiering inte är samma sak. Utställning är en tävling/show. På en premiering stamboksför man, alltså de rangeras inte (bara treårsstona).

Det är valfritt med poängbedömning på äldre ston.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 678
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 258
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 251
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 453
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?