premiering vs utställning.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thindra
  • Startdatum Startdatum
T

Thindra

Vad är det för skillnad på ovanstående begrepp? Om man som jag har en ett årig hingst, som inte kan bli avelsvärderad före två års ålder, vilket är bäst för oss att åka på? Vad är skillnaden och vad skiljer det på momenten i "ringen"?

Utställning är i princip en "skönhetstävling", där hästens dagsform bedöms.
Premiering är en värdering av hästens egenskaper ur avelssynpunkt.
Visningen går till på samma sätt på båda ställena.

Vilket du ska åka till med din pålle är svårt att råda dig.

Tack :D .
Vi behöver åka för att få erfarenhet. Han (hingst, welsh cob), är premierad som föl (av uppfödaren) och fick en mycket bra bedömning. Därför tycker jag nu då att han ska visas för avelsbedömning. Men om jag fattat det hela rätt så görs detta på hingstar från 2.5år.

Han blir ett år till sommaren. Det finns väl ingen bedömning nu som kan på någotsätt vara till godo för oss, mer än ur den synpunkten att han får vara med om det, och jag får lära mig.

Eller :confused: , vad hade ni åkt på?

Kan man ställa upp i en premiering vid vilken ålder som helst? Bedöms hästarna ur sin "situation", alltså tas deras ålder med i beräkning? Alla vet ju att ett åringar inte är jättevackra!

Åk du på utställning i sommar samt nästa sommar så får du ett hum om hur han ser ut. Det är dessutom bra att ha lite erfarenhet innan man kommer på förruttagnngen som 2½ på hösten. Jag tänker försöka få Johan Becker att visa min på föruttagningen.

Ojdå, jag måste verkligen lära mig detta på något sätt. Vet du någon som är duktig på att visa i mitt område där jag bor? Du visar alltså inte själv när det väl gäller , då ska nog inte en novis som jag göra det heller :crazy: . Fast som du säger (skriver), kan jag göra det nu när han fortfarande är så ung...

Jag visade Patsy på premiering som tvååring och utställning OCH premiering som treåring och resultaten är VÄLDIGT olika, det skiljer 7p mellan utställningen som treåring och premieringen som treåring men bara ett poäng mellan premiering som tvååring och treåring :crazy:

Utförandet är i princip detsamma, springa snabbt och vackert och kunna stå still ;)

Tack lil_sis :) ! Du får bli min idol :banana: , kan du så kan jag lära mig! Kunde du innan Patsy?

:rofl:

Har inte visat innan jag köpte Patsy.

Men... Hon kan INTE springa snabbt och vackert utan snarast högst motvilligt (Welsh har sett...)

Däremot kan hon skritta som bara den, för 9 poäng tom :D

Jag har funderat ett tag på att låta proffs visa men samtidigt så min mara rätt osamarbetsvillig med personer hon inte "godkänt" så det skulle nog, tyvärr, inte ge ett bättre resultat.

MEN hade jag ett hingstämne så skulle jag definitivt anse det värt pengarna att träna med ett proffs samt att få honom visad av ett proffs.

Vi har övat hemma på egen hand, problemet är att få henne att TRAVA :angel:

Jag känner mest att en utställning är inte hela världen om det går åt skogen med visningen men avelsvärderingen känns viktigare och det kommer vara fullt med hingstar och han ska verkligen få den bästa förutsettningen med en proffs handler. Sen att jag har visat fram traven bättre på mitt ena cobsto än vad handlern gjorde beror nog på mer tur än skicklighet :smirk:

Det jag gillar med Patsys poäng är att de verkligen är ärliga, eftersom hon inte showar eller visar upp sig alls. Dvs jag är nöjd med att vi inte "trixat" oss till ett extra poäng när det verkligen gäller utan det är HON med hennes kvaliteter som är avgörande.

På utställning är det en annan sak, där är det ju verkligen vackrast för dagen som gäller och DÅ tycker jag gott att man kan trixa lite :) Jag *ska* hitta knappen som presterar den fina trav hon har när hon är med på noterna. Då jäklar ;)

Vart finner man proffshandlers någonstans? Det måste ju finnas sådanna som gärna visar ens häst, om de får betalt för det?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: Piaff
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
491
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 909
Skola & Jobb Hej kloka buke, nu är jag tillbaks med en för mig livsavgörande fundering som jag skulle det skulle vara skönt att få bolla med er. Så...
2
Svar
22
· Visningar
2 059
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka