Premiering av kallblod utan härstammning?

corvette

Trådstartare
Hej! Jag tycker själv att jag har världens snyggaste och vackraste hästar och skulle så väldans järna vilja visa upp dem. Jag har två tinker ston en c och en d-ponny men helt utan papper. Dessutom har jag två ursnygga welsh cob ston d-ponnys, två kol svarta ston 9 och11år exakt likadana förmodligen systrar. Dessutom har jag en ursnygg 2,5 årig tinker hingst. Inga av hästarna har papper men är rastypiska trevliga hästar. Jag funderar på att betäcka mina ston med min hingst. Är detta då olagligt eftersom hästarna inte har papper? Kan man få hästarna godkända för avel trots att ursprung saknas. Godkända tinker hingstar växer liksom inte på träd och jag tycker min icke godkända hingst är tusen gånger snyggare än dom få som är godkända.
Var kan man visa upp hästarna vi finns i skåne?
Vad krävs?
Kan man få dessa hästar stambokförda i tex welsh och tinker stambok?

Eller är mina hästa kassa och mindre värda pga att härstammning saknas.

Tacksam fös svar

Sv: Premiering av kallblod utan härstammning?

Hej !!!

Jag förstår inte riktigt INGA PAPPER, betyder det oregistrerade och utan pass.

I sådana fall måste du först registrera och passförse dina hästar i någon avelsförening eller hos SH som okänd.

I welshföreningen registreras enbart welshar med känd och verifierad härstamning.

Har du en welsh helt utan papper måste den registreras som okänd i ASRP om det är en ponny eller okänd i SH om det är en häst.

Däremot Tinker har lite annorlunda regler. I tinkerföreningen går det att registrera okända Tinkrar om dom först visas för rastypning och dom kan därefter om dom godkänns registreras i register.

När dina hästar är registrerade och har pass, så bestämms rasen utifrån det pass dom bär.

En okänd är då en häst okänd och om du sedan vet att det är en welsh så kan du inte använda de stona i welshavel, däremot går det att registrera olika korsningar med känd fader i diverse korsningsregister.

Tinkrarna blir det annorlunda med, tinker har inte samma härstamningskrav--så får du dina Tinkrar typgodkända och registrerade i Tinkersällskapet kan du bedriva tinker avel med dem.
Däremot inom Tinkeravel har dom inget korsningsregister utan det måste vara avel mellan två Tinkrar för att avkomman skall bli en Tinker.

peråke

Hej Tack för ditt svar.

Hästarna har absolut inga papper dvs varken pass, oregristrerade och okänd härstamning, jag har varit ägare till tinkrarna några år, då jag köpte dessa av en hästhandlare.(innan det blev så hysteriskt med pass osv) Jag vet alltså inte ens vilket land tinkrarna kommer från, dock ska welsh cobarna komma från Holland. Welsharna har hollänska pass men är regristrerade i hollänska shettisförbundet.

Nu ska vi se om jag förstått dig rätt....

För att få visa tinkrarna på premiering krävs bara pass och att hästarna är rastypade? Vad skoj det är ju lätt at få fram dessa handlingar.

Welsh cobarna kan jag därimot aldrig få som godkännda welshar om härstammning saknas? Synd då dessa welshar är utöver det vanliga, körda i pare och mycket ridna ursnygga och trevliga. Att få welsharna rastypade går inte det?
Finns det något man kan göra med welsharna endå? Det hade ju varit roligt att få dem bedömda endå även om dom inte anses som welsh cobar utan papper.

Om jag skulle betäcka mina welsh cobar med ej godkänd hingst begår jag då en olaglig handling?

Vill bara tipsa om www.svenskatinker.se om du inte redan är medlem där! :idea: Där kan du säkert få svar på allt kring dina tinkrar iaf! :)

/Anna, stolt tinkerhästägare.

Hej igen !!!
Jo du har uppfatatt rätt, tinkrarna skall du vända dig till tinkerföreningen med och ansöka att få registrera där. De hamnar om dom blir typgodkända i register och det går att bedriva tinkeravel även med dem.
Tinkerstona till Tinkerhigst och du får Tinkerföl.

Welsh cob stona som redan har pass, behöver du inte registrera i Sverige.
Sådana welshcobar med okänd härstamning kan du inte visa på welshutställningar om det inte är så att du får tillåtelse att visa dem utanför tävlan och få dem bedömda.

De okända cobstona kanske bäst till en Cobhingst, avkommorna blir inte renrasiga cobbar då deras mödrar inte har härstamning. Men avkommorna kan registreras i welshföreningen som welsh P/B (delvis welsh). Dom blir då efter Cobhingst u. okännt sto och avkommorna kan sedan visas på utställningar och kan fortsätta i welsh P/B avel.

Äger du sto och hingst själv har du rätt att använda din egen hingst fast den inte är godkänd. Avkommorna får ingen ras utan blir totalt raslösa om du använder din tinkerhingst på cobsto.

Att korsa olika raser blir ibland bara konstiga hästar, bättre är att hålla sig till den ras dina ston redan har.

peråke

Tack för dina svar Per Åke nu har jag nog fått kläm på hur det hela ska gå till. Mvh Mia

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 074
Senast: sorbifolia
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Grenar Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, men det är ju på sätt och vis en tävlingsgren så testar här. :D Jag är intresserad av...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka