premiera 18åring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
... och modern till mitt 21-åriga NF-sto skall stambokföras i år, 28 år gammal... :D Bättre sent än aldrig heter det väl? :angel:

Till trådskaparen: Det går alltså alldeles utmärkt, om inte NSV har egna bestämmelser. Kolla gärna SH's storeglemente här.

Hlsn Helena

:D Vad kul... Jag hade själv en valack som var 26 år när han visades på sin sista utställning (med 40 poäng dessutom!) - de gamla kan!

Ja visst är det kul när gamlingarna är fräscha långt upp i åldrarna! Tycke det var dags för modern att stambokföras eftersom dottern skall visas för ELIT... :angel: :D

Hlsn Helena

Okej jag trodde att det var en massa krångel om man skulle premiera en äldre häst.

Antar att det gäller nordsvensk brukshäst pga tidigare trådar.

Visa på premiering kan man ju göra. Dock poängbedöms normalt inte nsv-ston som är över 10 år.
Jag visade mitt nsv-sto när hon var 8 år gammal. Då var hon inte visad sedan treårspremieringen. Hon hade inte heller någon avkomma utan jag visade henne för att jag tyckte att det var kul. Så bara hästen är registrerad går det att visa den.

När det gäller stamboksföring så måste stoet vara införd i grundstambok avd. I och ha minst en levande avkomma efter godkänd nordsvensk hingst samt lägst uppfylla kraven för värdebokstav B. Hon måste också avlägga godkänt körprov vid premieringstillfället.

---------------
nordsvensk.rules.it
hem.passagen.se/carmona

Funderar på att visa mitt 29-åriga (i år) sto nästa år för uppdatering till elit. Vad tror ni de säger om en 30-årig "gammal dam" kommer inskuttandes på en premiering/utställning? :)

undrar om man kan premiera en 18 årig nordsvenskt sto?
Jadå! OM du har en avkomma till henne kan hon stambokföras. Du behöver inte göra bruksprov och kommer inte att få några exteriöra poäng. Har hon en avkomma som du kan visa upp så ta med den. Då får du stoet stambokfört och avkomman kan också stambokföras senare om det är ett sto.

Om man ska stamboksföra sitt nordsvenska sto måste hon göra ett godkänt körprov.
Detta är dock inte samma som bruksprovet, utan ska bara visa att hästen är körbar.

Iår stambokfördes ett sto som är 15 å rutan att köras. Så har också skett de senaste 25 åren MEN reglen kan ha ändrats(senaste 5 åren) men isåfall följer inte alla domare/rasrepresentanter den. Lite märkligt.
Någon som vet när det ändrades? Iallafall gällde 12-år som gräns innan. :confused:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka