premiärturen med hackamore....

LadySara

Trådstartare
jappp då var den avklarad.. den gick juh bättre än jag hade förväntat mig...

skrittaframpå lång tygel gick bra men sen när matte kortade tygel då jävlar small de.. :devil: flög i madame å hon studsade uppåt å neråt & åt alla sidor samtidigt...

är glad att jag satt kvar...

skrittade en stund närhon hade lugnat sig satt sen av och lossade ännu mera på hacket... har nog aldrig ridit med så löst på ngng häst ngn gång...

satt sen upp å krvde trav igen på kort tygel hon tänkte börja igen men då var jag snabbare slängde hela mig framåt å bara drev allt vad jag hade.. lite nybörjar skkänkel... sen lossande hon totalt.. jag galopperade i båda varven gjorde 2 byten som blev jättefina..

men attans va man märker att man styr mer med handen än man tror... jag trodde jag styrde med benen mest.. men tji fick jag.. så nu är de till att börja träna på att inte svänge med handen..

nyttig läxa för matte de hära...

så kommer ni andra ihåg eran förta hackamore tur på era hästar???
fick ni en liten aha upplevelse eller var det de värsta ni vare med om ??
tell me...

Sv: premiärturen med hackamore....

Jag har en islandshäst med mycket spring i benen. Hon hade lite jobbigt med munnen och hade nog lite bettfobi ett tag. Provade hackamore och det funkade jättebra från första stund. Red på det i ett år ungefär innan jag bytte till bett igen. Rider ibland lite kravlöst i skogen med hacket. Märker ingen större skillnad faktiskt. Att det skulle vara problem med böjning osv har jag heller aldrig märkt. Red ett tag för en instruktör som inte ville att jag skulle ha hacket pga att man inte kunde ställa och böja som med vanligt bett. Tji fick h*n. Det gick visst. H*n blev förvånad. Anledningen var att det fattades erfarenhet om hack från tränarens sida. En annan tränare rådde mig verkligen att fortsätta med hacket då h*n tyckte det blev "en dramatiskt positiv skillnad på hästen".
Men det kanske är annorlunda på en stor häst med längre hals? Vad vet jag. :o

Jag red på hackamore för första gången i går :) Det gick super bra min häst har aldrig lyssnat så bra :) Det var så¨skoj o jag tänkte bra se om jag kunde hoppa lite med det också styrde på och det bara sa klick o allt funkade. Normalt sett är jag ganksa fladrig (i hoppningen(inte ryckick i munen eller sågar bara lits ostadig)) men nu satt jag bara still o han hoppade helt själv o bjöd det bvar underbart. Jag rider helt enkelt mjukare på ett hack vilket min häst värkade älsak. Så nu ska jag bara öva så att jag rider likadant på vanligt bett. Det att jag rider mjukare på hacket är främst när jag hoppade...

Hacket gav mig helt enkelt något underbart :) Yeay

Ingen av de hästar jag ridit på hack första gången har reagerat över huvud taget, uppfört sig precis som på vanligt bett, dvs sansade och lydiga. :angel:

däremot brukar det ta ett antal ridpass innan man verkligen ser om de fungerar på hack eller ej. Vissa blir väldigt hängiga på bog/mot stödet på hack medans andra fungerar bra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
319
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar