Prefix och okänd stam?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
En liten nattfundering bara. Tycker mig någon gång ha hört att hästar med totalt okänt pass ("slaktpass" i 00-registret) inte får ha prefix eller suffix i sina namn. Så om man skaffade okänt pass till sitt föl skulle man alltså inte få döpa det till "Skogsgårdens Tindra" eller "Tindra från Lenhovda", däremot enbart "Tindra". Men, jag känner till en häst som trots ovan nämnda typ av pass, ändå har ett prefix i sitt namn. Hur i hela världen är det möjligt?! :eek:
Den hästen fick dock sitt pass redan typ 2006, så reglerna kanske har ändrats... Men 2006 var den redan flera år gammal, minst, och historiken är allt annat än klar. Så förstår inte hur de då kunde låta den få prefix på namnet i passet? Vet inte ens om den hette det namn den har i sitt pass nu, före 2006 heller, förövrigt. Tvivlar på det.
 
Jag vet inte heller vad som gäller, men är rätt så säker på att min hästs pass säger "Skogssköna Hugo" och han är okänd. Eller om det bara säger Hugo men vet pappren/innehåll osv säger skogssköna, hmm... Får kolla. ;)
 
Dessutom: 2006 tror jag inte att det fanns restriktioner mot slakt på samma sätt som nu för tiden. Man var inte tvungen att ha fått passet inom 6 mån och identifierad bredvid modern, eller känd stam, för att få använda hästen till slakt.
 
@parfymflaska - Så kan det ju naturligtvis vara! :idea:
@kryddelydd - Intressant! Dock fick den sitt pass när den var minst 4 år gammal... Så det hade nog hursom inte gått att registera med stam, eller med "for human konsumtion". :wtf:

Jag hade en häst med helt okänd stam som fick sitt pass ca 2005.
Hästen i fråga slaktades "for human consumption".
Den hästen var fem-sex år när den fick sitt pass.
Reglerna har ändrat sig över tid.
 
Det finns en hel uppsjö hästar som importerats, som bär kommersiella namn av olika slag, alltså namn från något handelsstall - svenskt eller utländskt. Det har då inget med stuterinamn att göra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varför heter era hundar det de gör? Finns det någon särskild tanke bakom eller är det bara ett namn nu gillar? Jag har inte döpt någon...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 191
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 784
Senast: ameo
·
Avel Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 942
Senast: Lavinia
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp