Uppdatering
Nu har jag varit på semester, 1 vecka i Spanien och 1 vecka i Portugal och provridit över 35 hästar. Jag kan säga att det blev 2 stycken lusitanos! En genomtrevlig lite äldre valack (kastrerad för ett år sedan) som jobbar på grand prix nivå samt en fyra årig hingst som är inriden och grundutbildad. Dom har nu stått hemma hos mig i en månad och jag är så otroligt nöjd med mina fina pojkar!
Överlag måste jag säga att jag tyckte att dom portugisiska hästarna höll en mycket högre nivå än de spanska hästarna. Finare, modernare anläggningar, bättre och mjukare ridning och exteriört bättre hästar i bättre hull och mer välmusklade. Har varit på 5-6 gårdar/stall i varje land. Dessutom tyckte jag att hästarna arbetades mer "klassiskt" i Portugal med tränsbett istället för stångbett/kapson (givetvis inte alla spanjorer).
Tyvärr verkar även lusitanon hålla en lite högre prisklass för samma typ av häst av PRE'n (ålder, utbildning, rörelser, storlek etc). Om jag ska uppskatta skulle jag säga kanske 20% högre. Det har kanske att göra med att rasen är betydligt mindre än PRE:n? Men istället tyckte jag att lusitanorasen höll en mycket jämnare, högre kvalitet på individerna (baserat på min erfarenhet av de hästar jag såg). Givetvis har jag även sett och provat några helt fantastiska PRE:er men det var kanske 1 av 10 individer medans man i Portugal såg kanske 4-5 av 10.
Jag menar absolut inte att smutskasta PRE:erna och PRE aveln. Dom är trots allt min favoritras nr 2 i världen.
Jag undrar bara vad det är som gjort att PRE är så utbrett i Sverige medans Lusitanon finns i betydligt färre exemplar när Lusitanon är en minst lika bra, om inte bättre ras? Även för en tävlingsryttare som vill använda en iberisk hästras är kanske Lusitanon mer lämpad eftersom jag inte såg lika mycket biljardering och frambenslyft inom rasen.
Vad tycker ni?