PRE-hings för insemination?

M

mira

Hej!
Har ett sto som jag ska betäcka med en PRE hingst, då jag bor 2 km från hästsemin.. så känns det bekvämast/tryggt att kunna inseminera henne där, någon som vet vilka PRE hingstar som står till förfogande för frusen semin..

Sv: PRE-hings för insemination?

Dessa står på semin om jag ej har fel (antagligen fler jag ej vet om):

Alferez( ?)
Bailon IV
Tendencioso IV
Quarzo
Kefren (Spanien)
Bodeguero XXII
Armas Valeño

Alferez finns på semin för sista säsongen 2009.
Fryst sperma finns ju massvis med hingstar från Spanien. Man kan läsa om dem här: www.topiberian.se Det är dock ganska dyrt, men kanske väl investerade pengar om man har ett PRE-sto. Om man har en annan ras och ska korsa med PRE så föreslår jag att du väljer en svenskstationerad hingst. Lite dyrt kanske att lägga ca 20.000 för själva betäckningsavgift + frysavgift på 5000-7000 kr och uppstallning, ev provtagningar osv. Kanske hamnar på 30-35.000 för en partbreed...

Så då finns alltså Alfarez för insemination nu till våren.....:D såg honom på swedishprehorses.se, otroligt snygg- Är inget PRE sto jag ska betäcka, utan en svensk ridponny.

blev dubbelt

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka