pratar bebisspråk...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Vår 4:a åring har plötsligt, 5 månader efter lillasysters ankomst börjat prata som en två åring...
Har ju läst att det är jättevanligt som en reaktion på syskonet, men trodde inte att det skulle komma såhär "sent" eftersom han inte reagerat knappt något innan och på bvc sa de att "nu var det lugnt.."

Men det var det inte :crazy: .
Han ger sig ju även på lillasyster med diverse tjuvnyp när vi inte ser.
VAAAAAANligt jag vet :smirk: , men lika trist för det.

Bör man bara ignorera helt, ja givetvis blir han tillrättavisad när han är dum mot lillasyster, men i övrigt?
När man är ensam med honom, han brukar vara med mig ute när jag kör shettisen, då är han som han "brukar".
Och är han ensam med mormor och morfar eller farmor och farfar, ja då är han inte så heller.
Så det är ju framför allt bara när lillasyster är med.
Han försöker prata "gulligt", men jag antar att det är för att vi pratar så med lillasyster.

VAd gör man?
Ignorerar och behandlar honom som vanligt, eller?
 
Sv: pratar bebisspråk...

Behandla honom som vanligt. Tala om att han inte är en bebis och säg att ni uppskattar om han pratar riktigt även när lillasyster är med.

Är han involverad i lillasysters skötsel? Jag lät mina vara med och göra vad de kunde och det gjorde att de fick känna sig stora och viktiga.

Jättebra att han får tid att vara bara med dig också för det är jätteviktigt.
 
Sv: pratar bebisspråk...

Prata som vanligt med lillasyster och förklara ideligen hur besvärligt det är med ett så litet barn och vad bra det är med ett stort som kan så mycket själv och kan hjälpa till med den lilla. Och tänk vad lillasyster måste vara AVUNDSJUK på storebror som får/kan så mycket ! ;)

Så fort vi glömmer oss ett tag här och mest typ förmanar "akta lillebror", "vi måste vänta på lillebror", "låt lillebror ha den", eller småbarnsgullar med lillebror så regredierar storebror på något vis......

Hade senast igår en diskussion med storebror om att han har varit så liten som lillebror och redan gjort alla småbarnsgrejer, medans lillebror har ju inte varit STOR kille än - tänk så orättvist, inte konstigt att lillebror blir avundsjuk och dyrkar storebror.....
 
Sv: pratar bebisspråk...

Jag brukar prata med honom om att det är så bra att han är så stor, för han hjälper mig jättemycket med allt möjligt.
Men när han pratar 2-årsspråk och man påpekar något om att han är stor och duktig, så säger han "sitt namn är faktiskt liten".

Vi pratar mycket om att han varit sådär liten han också, tittar på bilder osv.
Försöker ge honom egentid när lillan sover osv.

Ja han är med och hjälper till med henne också, det han kan göra förståss.
Han "leker" mycket med henne och han får beröm för att han är duktig och leker så bra med henne osv.

Något missar vi ju tydligen :crazy: .. men vi har verkligen försökt att göra allt för att undvika..
Det värsta är ju när han spelar ut tvåårsrollen helt och hållet, blir helt vild och tokig, lyssnar inte och bara pratar som en tvååring, för då blir man ju arg på honom, tillfällen som han istället troligtvis skulle behöva en stor kram och ett beröm för att han är en duktig storebror...
 
Sv: pratar bebisspråk...

När han blir sådär har du prövat att istället för att bli arg faktiskt ta upp honom i famnen och krama honom?

Vet att det är assvårt men man måste försöka. Det fungerar jättebra på min 3½ åring när han får utbrott även om det är svårt att inte bli arg.
 
Sv: pratar bebisspråk...

Sa det, att jag borde göra det alltså :) .
Han blir sådär helvild i situationer då lillasyster kräver mer, kanske när jag sitter och ammar så hon ska sova, så jag inte vill att han ska härja för mycket osv.
Jag är ofta ensam med dem ju eftersom gubben jobbar, det är svårt att hinna med två, ofta lägger jag bara ner lillasyster och försöker vara med storebror, men nu har hon blivit såpass stor att något bör hända också, inte kul att bara ligga still... :smirk:

I början läste jag mycket för sonen när jag ammade, men det går inte längre, för då blir lillan så intresserad av boken att hon glömmer bort att äta :smirk: ...

Det blir kanske bättre nu när gubben får semester idag, så att vi är två med dem, det underlättar lite i alla fall!
 
Sv: pratar bebisspråk...

Hmmm! Är det värst när du ammar alltså? Det är lite jobbigt då kan inte storebror få titta på någon film när du ammar eller fungerar inte det?

Tyvärr har jag inga bra råd just i amningssituationen eftersom min mellangrabb flaskmatades så storebror hjälpte till med det. När minsting sedan ammades lekte de två stora med varandra.

Håller tummarna för att det blir lite bättre nu när han kan vara med pappa när du ammar.
 
Sv: pratar bebisspråk...

Inte värst, men det är ett av tillfällena då han kan härja ut för fullt.. :smirk:
Film funkar inte vid de här tillfällena....
ja vi får hoppas att pappas semester löser det hela! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp