Prata med hunden?

Aslan

Trådstartare
Pratar ni med era hundar? Jag har hört både bu och bä om just detta. Vad anser ni?

Jag kan sitta och småsurra med hundarna när vi myser i soffan eller liknande men aldrig på träningsplanen eller på promenad. Jag vet att mina hundar ser klar skillnad på småsurr från matte och tydliga kommando. Omedvetet så har jag ett helt annat tonläge när vi myser och jag kuttrar med dom än när vi tränar eller gör någon annan nytta.

Hur är ni?

Sv: Prata med hunden?

Jag hör till den skaran som ALLTID pratar med mina hundar:D
Finns ingen bättre lyssnare.
Sen spelar det ingen roll om det är hemma i soffan, på promenaden, i bilen eller på träningsplanen:D

Jag pratar nästan jämt med min hund, på promenad, hemma i soffan och när vi tränar. Hon fattar ändå när jag säker ett komando. :laugh:

Jag tycker man ska prata och ta i hundarna.

Det är jag och den där Dr Dolittle, jag tjattrar med stallkatten, hunden och hästen. Typ alltid

Jag babblar alltid på med både hunden och råttorna ( nej, ingen tror att jag är riktigt klok när man har råttan innanför tröjan på en promenad och går runt och pratar med den :D ), de är ju de bästa lyssnarna! :)

Jag pratat alltid med min hund :) spec när sambon jobbar och vi är ensamma hemma. På promenaderna pratar jag också mycket med honom. När vi tränar lydnad är de dock bara kommandon och beröm. Inget småprat. Tycker de är skönt/trevligt att småprata med hunden :)

Jag pratar inte så mycket med mina hundar, mer än "Visst ääääär du världens vackraste tant" när vi sitter och myser :D Öht är jag en sådan människa som iakttar mer än deltar, så jag går gärna tyst och bara tittar på hela världen, detta oavsett om jag umgås med djur, människor eller är helt själv.

Under promenader och träning är jag noga med att inte prata i onödan med dem, just för att det ska bli så lätt som möjligt att uppfatta diverse olika kommandon.

Då jag spenderar mer än 12 timmar dygn själv och är en väldigt social person så pratar jag väldigt mycket med vår hund, inte direkt för han svarar...
Nu har inte han så många kommandon och de han har säger man ju bara kort tex. "sök". Det ordet reagerar han på om man endast säger det men ingenting om det ligger i en mening.
Min gamla hund reagerade på ord i meningar, men endast om jag pratade med henne.

Under promenader och träning är jag noga med att inte prata i onödan med dem, just för att det ska bli så lätt som möjligt att uppfatta diverse olika kommandon.

Nu blir jag nyfiken, har de svårare att förstå kommandon om du pratar med dem i "allmänhet"? Jag babblar med mina hundar jämt, och uppfattar inte att de är mindre lyhörda för kommandon.

Nu blir jag nyfiken, har de svårare att förstå kommandon om du pratar med dem i "allmänhet"? Jag babblar med mina hundar jämt, och uppfattar inte att de är mindre lyhörda för kommandon.

Nej, inte så, men om jag säger tex "Åh titta så fin himlen är där Zala kom hit så får du se", så kommer hon inte. Säger jag bara "Zala, kom hit" så tvärvänder hon och kommer snabbt till mig. Alla mina vardagskommandon är sådana som jag lätt använder i vanligt tal och jag vill inte råka få något kommando uttjatat. Om jag skulle gå och småprata med dem så är det lätt hänt att de inte uppfattar något så snabbt som det skulle behövas. De slutar helt enkelt lyssna om jag låter hela tiden och jag vill gärna ha en blixtsnabb reaktion de gånger jag säger något, inte "Hmm.. sa hon något vi ska lyssna på nu eller kan vi sålla bort det jomen jag ska nog lyssna så jag kommer väl då".

Jag är likadan! Jag pratar ofta med våra hundar. Både "puttinuttiduttidåå"-språk och vanligt. Och jag tror att hundarna hör det dom förstår, och sorterar bort det andra :angel:

Jag har ofta Devil på "Gå här"-kommando ute på grusvägarna här, och även om jag går och pratar med min sambo och nämner alla hundar vid namn, så sticker han ändå inte iväg för än han hör "Varsågod" eller "Devil" med ljus röst (=Varsågod). Eller om hundarna är lösa och dom hör både sina namn, kom, hit osv kommer dom ändå inte (Eller jo, ibland) för än det är "Namn kom hit" dom hör.

Nej, inte så, men om jag säger tex "Åh titta så fin himlen är där Zala kom hit så får du se", så kommer hon inte. Säger jag bara "Zala, kom hit" så tvärvänder hon och kommer snabbt till mig. Alla mina vardagskommandon är sådana som jag lätt använder i vanligt tal och jag vill inte råka få något kommando uttjatat. Om jag skulle gå och småprata med dem så är det lätt hänt att de inte uppfattar något så snabbt som det skulle behövas. De slutar helt enkelt lyssna om jag låter hela tiden och jag vill gärna ha en blixtsnabb reaktion de gånger jag säger något, inte "Hmm.. sa hon något vi ska lyssna på nu eller kan vi sålla bort det jomen jag ska nog lyssna så jag kommer väl då".

Jag tror det är tonläget dom går på. Som jag skrev innan så har jag "Devil!!!" med ljus röst som "Varsågod"-kommando, och det har jag en blixtsnabb reaktion på (Såklart när han får springa iväg ;)) även om jag ofta nämner hans namn när jag och sambon pratar när vi promenerar.

Jag tror det är tonläget dom går på. Som jag skrev innan så har jag "Devil!!!" med ljus röst som "Varsågod"-kommando, och det har jag en blixtsnabb reaktion på (Såklart när han får springa iväg ;)) även om jag ofta nämner hans namn när jag och sambon pratar när vi promenerar.

Det är det säkert. Jag kanske är dålig på att variera mitt tonläge :D Märkte iaf senast idag när vi gick långpromenad att tanten lyssnade bättre ju tystare jag var (hon gick i flexikoppel och har då samma regler som när hon är lös).

KL
Jag pratar med alla mina djur, hela tiden :o
Vi pratar (jag vet, jag pratar) om ifall det är dags att sätta på en kopp kaffe, dammsuga eller vilken film vi ska se på. Hästen och jag brukar prata om politik eller ifall jag ska handla den där saken eller inte. Jag tror de skiter i vad jag säger, men de gillar uppmärksamheten.
Det är antagligen så att de uppfattar mina kommandon lite sämre än om det var det enda jag sa till dem, särskilt på slappa promenader. Men det tar jag. De vet när det är allvar, så jag är nöjd ändå. Jag är en tjatmoster och så är det helt enkelt.
Dessutom pratar vi (mannen och jag) nästan alltid ÅT djuren. Tänk er som en film med djur som pratar. Min man är väldigt rolig när han snackar åt Risse. Eller när vi var ute och red en sväng och Risse drog järnet uppför vår galoppbacke, helt själv. Då utbrister mitt sällskap "ingen kan ta mig, jag är i så bra få hårm", det roar mig än!

Senast ändrad:

Jag brukar ofta prata med mina hundar och hästar. Som de vore människor. Ställer frågor och prata allmänt om annat oxå. Och hundarna tittar på mig, lägger huvudet på sne som de förstår vad jag säger :p Och ibland får jag svar tillbaka då en collie gärna prata :D

Jag pratar med dem hela tiden. Andras hundar också. Kommer betydligt naturligare för mig att prata med hundar än med barn:o

Upplever absolut inte att de har problem att urskilja kommandon, men så har jag ju fantastiska hundar också;):love:

Ida svarade ofta tillbaka. Det gör hon fortfarande när vi träffas, hon både småskäller, ylar, morrar, muttrar, knorrar och fnyser i långa tirader. Hennes pappa är likadan, jättepratig.

Senast ändrad:

Pratar jättemycket, med alla djur, men främst hunden och hästen.

Ger också gärna kommadon i långa meningar, utan att direkt tänka över det, och alla fattar direkt... Precis idag bad jag hunden vänta utanför tvättstugan och sa typ "kan du pausa här ett tag?", när kommandot eg är "stanna". Men hon fattar ändå. De läser ju kroppspråk, röstton, etc, sedan är jag övertygad om att de förstår betydligt fler ord än vi tror.

Även hästen förstår massor, både ord och meningar, även rätt abstrakta saker - som att jag kan skälla på hunden, även om jag råkar vara vänd emot honom.

Har ingen vovve nu men då jag hade så pratade jag med honom konstant. Han hade inga problem med att skilja på kommando och mitt pratande. Bästa jycken ever som jag saknar som 17:cry:

Oavbrutet. Jag pratar med hunden och hastarna hela tiden. De lyssnar och nastan nickar medhall for det mesta ... och nar jag kommer med kommandon utfor de vad jag ber om. De ar fantastiska. Jag har alltid sagt att om mina barn bara varit halften sa lydiga hade jag inte haft ett enda gratt harstra. ;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 031
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 937
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka