Prata med barnen om säkerhet på internet och "fula gubbar" både på nätet och samhället

Mirre

Trådstartare
Vi har 4 barn, 6, 9, 10 och 12 år gamla som har mobiler osv och rör sig på nätet och ute i samhället. Igår upptäckte jag att sonen hade appen momo som det har varnats för, han tog bort den och vi pratade om hur nätet fungerar, vilka risker som finns osv. Sedan blev ett barn här i samhället antastat av en man idag, både barnen och vi blev såklart skakade av det och de varken vill eller får gå ut själva nu.
Men jag tycker det är svårt att veta hur man pratar med dem om sådant här, vill ju att de ska veta om vad som kan hända och hur de ska göra både på nätet och i samhället. Men vill ju heller inte skrämma dem.

Hur tänker ni kring sådant?

Vi har 4 barn, 6, 9, 10 och 12 år gamla som har mobiler osv och rör sig på nätet och ute i samhället. Igår upptäckte jag att sonen hade appen momo som det har varnats för, han tog bort den och vi pratade om hur nätet fungerar, vilka risker som finns osv. Sedan blev ett barn här i samhället antastat av en man idag, både barnen och vi blev såklart skakade av det och de varken vill eller får gå ut själva nu.
Men jag tycker det är svårt att veta hur man pratar med dem om sådant här, vill ju att de ska veta om vad som kan hända och hur de ska göra både på nätet och i samhället. Men vill ju heller inte skrämma dem.

Grundversionen av vad jag säger (som sedan byggs på efter mognad och förstånd ;)) är att det är ovanligt men att det finns vuxna som är dumma/vill luras och man inte ska följa med någon som vill bjuda på godis/visa sin hundvalp/whatever eller lämna ut namn/adress/bilder till okända på internet - men att om det ändå är någon som luras så mycket så att barnet gör något av detta så ska de alltid berätta det för en vuxen som de litar på för det är bara den vuxna som luras/gör dumma saker som gör fel, inte barnet!

Vi har pratat med dem om att alla människor inte är snälla utan att det finns sådana som gör illa andra, även barn. Och att de aldrig nånsin ska följa med någon okänd på tex skolgården som dyker upp och vill locka med dem för att visa något spännande eller bjuda på tex godis. Att de ska springa till en vuxen de känner igen om något sånt skulle ske.

Ang Internet har vi pratat om att det finns mycket där som inte är sant utan bara påhitt. Inte kommit så mkt längre där eftersom de två som använder internet till viss del "självständigt" är såpass små än (6 och 7) och inte kan ladda ner appar utan godkännande eller rör sig på sociala medier osv.

Kan vara bra att lära barnen denna metod från DR phil show, Främling främling 112 om det kommer elaka människor IRL och de inte kan springa därifrån. Jag har själv varit med om att en person ville få tag i mig fast då hann jag springa iväg och låsa in mig på en offentlig toalett och ringa efter hjälp.

Jag tror det är i "Stopp min kropp" (jättebra och viktig text!) de har en bra ingång på hemligheter. Att nåt är hemligt och att barnet inte får berätta är vanligt om nån utsätter barnet för olika typer av övergrepp. I texten skiljer de på hemligheter som känns bra i magen, tex om julklappar, och hemligheter som inte känns bra i magen. Hemligheter som inte känns bra är inga riktiga hemligheter och de ska barnet berätta om för nån annan vuxen!

Uhm jag har utgått ifrån Hans och Greta och häxor och pepparkakshus när A var liten. Och faktiskt lite när han var äldre också. Men nu när läsningen kommer så kanske det blir ngt nytt försök på ett annat plan om det börjas surfas och hängas i grupper på internet.

Om pepparkakshus. Om någon vill ge en någonting hipp som happ utan att man känner den personen så är det kanske bara för bra för att vara sant och någon man ska akta sig för. Häxa+ pepparkakshus+äta barn=gubbe+ bil + godis+??? barn. Typ. För bra? är nog för bra. Vet inte hur bra det gick fram.

Jag pratar om allt, och stopp min kropp är super.
vad gäller appar kan inte Barnet ladda ner utan att jag måste godkänna. Busenkel inställning.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 160
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 928
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar