Prascend och PPID

Zussi

Trådstartare
Hur lång tid tog det för er som har PPIDhästar och behandlar dem med Prascend innan ni tyckte att ni märkte någon skillnad?
Vad märkte ni först? Hur lång tid tog det innan muskler började komma tillbaka (i den mån de gjort det)?

Det första jag märkte var att han slutade dricka sådana mängder vatten, sen blev han blankare i pälsen och la på sig lite (han var väldigt smal), tyvärr fick han fång ca 2 månader efter han började med behandling, så han har stått på boxvila och inte kunnat bygga muskler men han ser lite bättre ut överlag, bara han blir av med fången nu..hoppas hoppas :)
Hur länge har din ätit Prescand ?

Min har ätit Prascend i ca fyra veckor, och efter bara två veckor märkte jag att humör och pigghet började komma tillbaka. Nu märker jag att han dricker lite mindre också.
Musklerna har inte kommit tillbaka, men det kan ju vara lite kort tid för dem att kunna återfå tappad muskelmassa.

Hur lång tid tog det för er som har PPIDhästar och behandlar dem med Prascend innan ni tyckte att ni märkte någon skillnad?
Vad märkte ni först? Hur lång tid tog det innan muskler började komma tillbaka (i den mån de gjort det)?

Tror att det tog runt 2- 3 veckor innan hon blev lite piggare. Hon börjademed Prascend i augusti/september 2015 och nu är hon jätte pigg, fått mer muskler och blank o fin i pälsen och gått upp i vikt :)
Vart köper ni medicinen? Jag skickar efter på Apotea. Bara nyfiken då det skiljer mycket i pris när jag kollade runt på apoteken.
Mvh
Pudlan

För min gick måendet i vågor och vi fick justera dosen ett par gånger men sen när fången blev värre gav jag upp och jag tror han hade gjort det också. Gått på lösdrift hela livet och sen stå i en grushage, nej fy.

Tror det tog 2-3 veckor.
Man märkte det på att han inte åt lika mycket som innan (han hade i princip ingen mättnadskänsla innan..) och han blev mycket piggare!

Han har ätit det i snart 3 år om jag inte minns fel. Vi måste fortfarande klippa pälsen på honom men han är otroligt mycket piggare och blivit av med sin bukmage. Ryggmusklerna har han alltid haft problem med så där är han fortfarande lite svag, men det beror ju inte på sjukdomen.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
467
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
7
· Visningar
600
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama