Praktikplats-vad förväntar man sig? spinoff

Timsetim

Trådstartare
Man läser ofta om praktiker som varit misslyckade eller åtminstone inte vad man tänkt sig. Men vilka krav har man och vilka krav är rimliga att ställa?

Senaste hästjobbet jag hade var i ett hoppstall. Ryttaren har ridit flera stora mästerskap och de bästa hästarna gick/går internationell hoppning. Det var många förfrågningar om att få komma och praktisera, men det togs bara in vissa. De utvalda informerades om vad det var för verksamhet som bedrevs, att det var ett tävlingsstall med väl invanda rutiner och att jobbet för en utomstående kunde bli lite enformigt. De flesta praktikanter började efter vår frukostrast, dvs efter morgonfodring och mockning. En del kunde inte lämnas så sent utan kom när vi började. Oavsett när de började så var de med och hjälpte till med alla arbetsuppgifter. Jag kan förstå att det inte är så roligt att mocka, fylla på foder, slänga ner hö, fylla på halm, mocka skritten, städa sadelkammaren, smörja läder osv men detta är saker som ska göras i ett stall och i detta stallet gjordes alla dessa saker tillsammans. Det var inte så att praktikanten fick "tråkjobben". Det jag reagerade starkast emot var praktikanternas uttryckliga missnöje när de inte fick rida!!! Hade jag hamnat i ett sådant stall när jag var tonåring så hade jag varit överlycklig om jag fick borsta på de fina hästarna!! Har verkligen kraven höjts så mycket på dessa åren? Eller är man generellt mindre intresserade av häst och mer av ridning nu för tiden?

Jag tyckte det var lika frustrerande varje gång det skulle komma en praktikant pga att det inte fanns så många roliga saker de kunde göra, jag försökte vara så informativ jag kunde, men det är också svårt när man får in en mussla som inte frågar någonting och inte tar för sig. Hästjobb är ofta enformiga och tunga, det går enligt ett visst mönster.

Alltså, vad förväntar man sig av en praktik plats? Vill man ha allt serverat eller tar man själv för sig? Hästar och ridning tycker jag är mycket "titta och lär", jag har lärt mig mängder på att studera andra jobba i stallet eller titta när andra rider. Vara intresserad helt enkelt! Vad tycker ni?

/Timsetim

Obs! Jag försvarar absolut inte de praktikplatser som utnyttjar sina praktikanter.

Sv: Praktikplats-vad förväntar man sig? spinoff

Mina praktikplatser jag hade i skolan var olika.
Nån var ett riktigt nerköp med nästan enbart mockning och andra jobb som inte hade ett dugg med hästarna att göra (tex. fodra och se till deras kvigor och tjurkalvar). Men jag sa inget utan härdade ut och fick iaf. ett bra betyg o de var nöjda.

På nåt ridställe fick vi följa med på tävling men bara för att se på, inte sköta hästarna. Men det var spännande ändå.
Där blev jag plötsligt ombedd att skritta av en stor och ganska dyr tävlingshäst i grannskapet, vilket var mer nervöst än det var roligt för jag var bara rädd för att klanta mig, men jag kunde ju inte säga nej heller. Men det gick bra.
(De hade nog inte erbjudit det om de inte visste han var mycket snäll)

Två kompisar till mig hade sin praktik i Tyskland och fick nästan enbart rida på massor av fina hästar.(Fast de inte var superduktiga) Mocka gjorde de inte alls, det hade gården speciellt anställda till.
De blev mycket väl omhändertagna så där hade tydligen praktikanter högre status.

När man är praktikant från gymnasiet:
Tycker jag att man ska bli bra välkommnad, runtvisad och presenterad för de anställda. Få vara delaktig i allt arbete utan att lämnas ensam med något övermäktigt (är heller inte tillåtet att jobba ensam för försäkringens skull).
Jag skulle låta en duktig och trevlig praktikant rida/köra om jag trodde den klarade det.

Är det nån som är riktigt bra på det, då får man ju bra hjälp i motionen av hästarna.
Sedan är det roligt om någon tar sig tid att berätta något om just det man sysslar med på gården (tex. trav, ridning, island), man är säkert nyfiken på utrustningsdetaljer som man tidigare inte träffat på
och hur man tränar sina hästar för uppgiften just DÄR.

Praktiserar man på ett stall som du skriver där ryttaren ridit flera mästerskap och hästar som gått Internationel hoppning känns det rätt så annorlunda.
Själv praktiserade jag 3 månader ute på en ridskola med samma uppgifter, men samtidigt är det ändå en skillnad mellan det här."Ridskolelivet" känner jag till men inte något "tävlingsstall", antagligen skulle man få ut mer på plats nummer 2.
Skulle man söka praktikplats igen så vill jag gärna att man på något sätt får ut något av det, lär sig något nytt och ser hur det kan fungera i ett "sådant" stall.
På ridskolan mockade jag i bland, men städade oftas, klippte hästar (både kroppen och man o svans..) men jag hade även hand om alla barn som kom, såg till att de fick den hjälpen de behövde eftersom ingen annan hade tid (tyvärr :crazy: ) Och det fick jag ut något av på sitt sätt.Men samtidigt kände jag att det inte var tillräckligt mycket.
Men om jag skulle gå i skola nu och få kortare praktikperioder så kan man ju inte vänta sig att rida heller.Kanske ridning någon enstaka gång under uppsikt.
Men praktiserar man längre tid kanske man får delta lite mer för att man hinner lära känna varandra och ser var kunskapen ligger.

som praktikant tycker jag att man ska förvänta sig att att man kommer få jobba och hårt. Det är hårt att jobba i stall, hästarna bajasar många kilon.

En praktik dag tycker jag ska vara som de övriga som jobbar i stallets dag, mockning, in utag, fodring, smörja osv. Sen så tycker jag faktiskt att man som praktikvärd kan låta praktikanterna göra något roligt i slutet av dagen, tex skritta ut en häst el rida beroende på hästar och erfarenhet hos praktikanten.

JAghade praktikanter hos mig i två veckor som faktiskt hade egna hästar, jag gav dom en välldigt enkel och lättsam praktik,
deras dagar såg ut så hära:
1 ta ut shettisarna och beta med dom i 20 min.
mocka ca 1 - 1,5 h.
lunch ca 30 -40 min
fodra + vattna
sen fick dom skritta ut/rida ut/gå promenad
och under mina ridlektioner fick de göra något nyttigt, fixa i stallet, göra ordning hästar till lektionerna.

och de tyckte att de fick mocka alldeles för mycket och göra alldeles för lite roliga saker. vilket jag inte höll med dom om

Jag förstår fakiskt att praktikplatserna inte vill låta praktikanterna rida.Oftast rider man hästarna för att korrigera ngt å de flesta praktikanter är inte nog erfarna för att kunna göra det, speciellt inte om de komer från högstadiet eller gymnasiet å endast ridit på ridskola, då lär man sig inte nog mkt.

Sedan kan det vara svår ridna hästar, iaf i ett tävlings stalll, på riskolor är det mer problem men att få hästarna att räcka till å då vill man inte ha dem slutkörda av en praktikant när den behövs till kvällens lektioner.
Sedan innebär det ju en risk att släppa en , kanske inte helt erfaren ryttare, på en häst, man har ju ett ansvar oxå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det finns garanterat oändligt med trådar här om liknande saker, kanske framförallt "har jag förutsättningarna för att skaffa egen...
Svar
10
· Visningar
1 474
Senast: Balahé
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar om någon vet nån bra hemsida med info om vad som gäller vid praktikplatser? Både vad som gäller för den som erbjuder en...
Svar
5
· Visningar
1 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka