Praktik - slavjobb?

Nallen

Trådstartare
Satt och läste Havrepappans blogg och såg att han hittat en annons på Hästnet angående sommarpraktik. Man blir mörkrädd!

Går det verkligen till så här ute i hästsverige eller är detta en avart? Annonsen löd:

Sommarpraktik - (ev. senare jobb finnes!)
Klarar du av att arbeta i ett högt tempo? Har du en kropp som ORKAR ett tungt arbete? Gnäller du inte om du får mocka hagar, stall & ridbana? (dock inte ensam självklart utan med flera andra!!) Klarar du att jobba 6 dagar/v inkl. tidiga morgnar vid tex tävling?! Att putsa, sopa, städa, borsta etc etc NOGGRANT! Vågar du rida hästar som är besvärliga? (ej hingstar och ej allvarliga problemhästar!!) Som tex unghästar eller hästar med andra smärre problem som lite sadeltvång, vargtänder som stör, bortskämda/felridna, etc etc.

Enda "lönen" över sommaren är boende inkl. trådlöst internet, frukost, lunch & kvällsmat + ridlektioner! Klarar du ovan så har vi kanske en plats åt dig! Rannsaka dock dig själv först så du är SÄKER på att du orkar för det ÄR tufft!! Går INTE att jämföra med att ha jobbat på ridskolan på helgerna etc!! Hur mkt ridning som ingår beror på hur mkt ridkunskap du har! Körkort är ett plus men inget krav. Ej under 16år men gärna minst 18år. Tyvärr ingen plats för egen häst över sommaren. Det ÄR många som söker så berätta gärna direkt så mkt som möjligt om dig själv. Tex ålder, kunskap, när du kan börja och hur länge du kan jobba etc.... Har du några allergier så skriv detta också.
Pris:
Kontaktperson: XXX


Är det så? Blir våra barn SÅ utnyttjade?
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Låter inte särskilt bra alls, är det ens lagligt?

Reagerade också på att rida hästar med störande vargtänder, sånt ska åtgärdas och under tiden ska väl ändå hästen slippa bett som kan ge obehag.
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Kan inte detta vara lite av en bluffögpnöppnare?

Typ i stil med mediamarks reklam när rosa gubben kommer in med ett cv där det bara står namnet och de tycker att han har de kvalifikationer som krävs?
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Den "arbetsgivaren" skulle jag vilja anmäla till både den ena och den andra myndigheten :crazy:

Men ja, tyvärr är det väldigt vanligt att unga människor utnyttjas under rubriken praktik. Kan tänka mig att det är som värst i hästvärlden där det finns många unga som drömmer om ett arbetsliv med hästar trots att branschen inte genererar särskilt mycket pengar i sig själv... Det är vidrigt!
 
Sv: Praktik - slavjobb?

det sommarjobbet ser ganska normalt ut, det är ju till och med 2 lediga dagar i veckan! det är inte alla som får det. många erbjuder fick peng istället för 3 mål mat om dagen. men kostnaden blir ungefär densamma, tillräckligt att leva på men inget man kan stoppa undan.

detta var i alla fall en bra annons där dom skriver ut att det är jobb 24 timmar om dygnet och ett mycket tungt jobb och inget betalt. andra annonser är väldigt förskönande :p
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Precis så här ser det oftast ut när man jobbar som hästskötare, detta var bara en ovanligt ärlig annons tyvär....
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Hej!

Håller tyvärr med dig. Det är en ärlig annons om hur det oftast ser ut. För "man får jobba med sitt intresse" och "lär sig nya saker när man är där". Det är slavgöra att vara "praktikant".

Jag har övergivit hästbranchen mycket av den orsaken och får nu bra betalt för att jobba med något jag tycker är roligt och dessutom lär jag mig nya saker varje dag- ett måste inom det jag jobbar med.

/Lavinia, tröttnade på låg lön, långa dagar och aldrig ledigt..
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Känner många "småtjejer" som skulle sälja sin själ till djävulen för att få den där praktikplatsen, för dem låter detta som rena drömmen......:(
 
Sv: Praktik - slavjobb?

jag slutade med stallskötar jobb, 1; för att mina leder var/ är kassa och jag kunde knappt mocka på slutet, 2; jag tjänar nu ihop mer än dags lönen i stallet på 2 timmar av att bara stå och glo :p, tiderna jag hade var bra, nästan bara halvdagar.

... men fy vad jag är sugen på att börja i stall igen :love: jag älskar att jobba med hästarna! hålla ordning på allt, och framför allt JOBBA. inte stå och se glad ut när man säljer kläder utan få skit under naglarna, bli trampad på tårna av galna unghästar, borsta och springa fram och tillbaka med hästar :D. det är ett skit roligt jobb, och framför allt i ett stall jag jobbade i var super. knappt ngt ridande eller fara iväg på tävling men jag trivdes där. var klart värt ett halvår på svältlön och att knappt orka med sina egna hästar hemma :p lärde mig mycket
 
Sv: Praktik - slavjobb?

jag slutade med stallskötar jobb, 1; för att mina leder var/ är kassa och jag kunde knappt mocka på slutet, 2; jag tjänar nu ihop mer än dags lönen i stallet på 2 timmar av att bara stå och glo :p, tiderna jag hade var bra, nästan bara halvdagar.

... men fy vad jag är sugen på att börja i stall igen :love: jag älskar att jobba med hästarna! hålla ordning på allt, och framför allt JOBBA. inte stå och se glad ut när man säljer kläder utan få skit under naglarna, bli trampad på tårna av galna unghästar, borsta och springa fram och tillbaka med hästar :D. det är ett skit roligt jobb, och framför allt i ett stall jag jobbade i var super. knappt ngt ridande eller fara iväg på tävling men jag trivdes där. var klart värt ett halvår på svältlön och att knappt orka med sina egna hästar hemma :p lärde mig mycket
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Tyvärr så ser det ungefär ut som så.
Jag lyckades hitta en väldigt bra praktikvärd när jag gjorde praktik. Fick ha min häst där gratis och fick boende. Jobbade 5 dagar i veckan. Sen fick jag gratis ridlektioner och fick rida några hästar, mestadels unghästar.

Men det ÄR tufft att jobba med hästar! det blir långa dagar och mycket jobb.. sen ju mer ridkunskap man har, desto mer får man rida. :) Det är skit roligt! men är man inte riktigt intresserad kommer man nog inte trivas med den livsstilen.
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Låter som ett helt vanligt stalljobb, bara det att arbetsgivaren vill att dom ansökande ska veta vad som väntar. Är nog många som tror att det är en dans på rosor att jobba med hästar och förväntar sig både mer betalt och bättre arbete/tider.

Att jobb/praktiker inom hästbranchen innebär hårt slit utbytt mot minimalt med pengar (oftast tjänster) är väl ingen nyhet :o
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Kort sagt: Ja.
Utan tvekan.
Jämfört med mitt senaste hästjobb låter det där som rena semestern.
Man borde i annonsen lägga till "Du får gärna vara väluppfostrad, tyst och snäll och aldrig ta för dig, och inte ha några problem med en psykotisk chef som gärna utnyttjar dig och trampar ner ditt självförtroende i botten" så tror jag det blir mer likt många stall/hästjobb, tyvärr. Åtminstone vad jag hört.

BRA hästjobb är ovanligt, men det finns, och det är underbart! Tyvärr är det alldeles för lätt att hästjobb LÅTER så himla bra. Tills ungstackarn flyttat dit både häst och bohag, då är man fast och då ändras villkoren....
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Känns som en väldigt ärlig annonsering, det är ju så det är i verkligheten! (ja, minus att man kanske inte vill rida hästar med "störande vargtänder" etc).

Sen brukar väl inte praktik generera ekonomisk ersättning, men där har jag kanske fel? Så på den punkten är jag inte brydd över det som ingår. I övrigt så är det ju ungefär så ett stalljobb är, om du inte är nischad på beridning eller ren tävlingsgroom eller liknande. Alla de där uppgifterna skall ju göras.

Jag har inget emot arbetet som ingår i stalljobb, däremot skulle jag inte ha möjligheten att jobba på det viset idag, som jag gjorde då. Jag är van vid en helt annan lön liksom ;)
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Låter verkligen inte bra. Låter som en skojare som skrivit den där annonsen. Hoppas ingen stackars människa svarar på den annonsen. (fast tyvärr har jag fel)
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Kortfattat svar är ja... och värre därtill!
Jag har jobbat som hästskötare och man blir i de flesta fall utnyttjad. Endast nuvarande hästjobbet (jobbar % där) jag är på som jag inte blir det och det endast för att ägaren är en vettig människa.
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Såhär såg det ut när jag jobbade som hästskötare blott 16 år gammal.

Började 07-08:00 och slutade runt 21-22:30. Praktiken var ordnad genom skolan då jag själv var skoltrött och ville vara i stall. Så jag arbetade där under en 5 månadersperiod innan jag... nästan brände ut mig.
Mina egentliga arbetstider var 08:30-14:00 men som hästskötare hade du tyvärr inte mycket att säga till om. Det var bara att lyda.
Jag arbetade som ENSAM hästskötare på ca 30 hästar. (Tävlingsponnyer, avelshalvblod, hingstar, quartrar och tillridningshästar). Mina dagsuppgifter var följande:
Kraftfodra alla hästar inne.
Ta ut alla hästar + sätta täcken på de som skulle ha. Hingsten fick jag ta ut med säkerhetsväst och hjälm på + longerlina och longerpisk.
Fodra alla hästar med grovfoder ute i hagarna.
Mocka alla 30 boxar. Fylla på spån.
Ta ut ca 15 hinkar vatten och diska samt fylla på nytt och bära in, resten hade vattenkopp.
Fylla på/skura hinkar ute.
Fodra lunch.
Rida någon häst.
Vara ute på skogspromenader med tävlingsponnyerna.
Ta in alla hästar runt 14:00, täcka om. Borsta endel.
Fodra inne.
Mocka ALLA boxar igen runt 18:00 med hästarna inne.
Krafftfodra.
Kvällsfodra.

Därimellan ingick uppgifter som att skura deras transporter å lastbil etc etc etc ETC!!!

Ibland åkte de iväg på 3 dagars meeting. Då hade jag fullt ansvar för allt. Inklusive deras hundar.


Släpp inte iväg era ungar på hästskötarjobb som inte har ett gott rykte och en RIKTIG LÖN!
Jag blev lovad ersättning hela tiden då jag ofta jobbade helger också. Fick aldrig ett öre.
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Med tanke på min proffession borde jag kanske åja mig i kapp med er andra men tvärtom så tar jag detta med en nypa salt.

Att utnyttja människor med slaveri/löjlig ersättning för att sko sig/inte ha en bärande verksamhet är givetvis inte ok.
Å andra sidan ser jag denna typ av ungdoms-"slita hund"-jobb (finns inom flera bransher) som en bra start på resan mot vuxenlivet.
Man får pyssla med något man brinner för och det ger erfarenheter man troligtvis, på ett eller annat sätt, kommer ha nytta av.

Huvudsaken är att man jobbar för att det är kul - samt att man har en egen försäkring.
 
Sv: Praktik - slavjobb?

Fast det finns ju gränser. Jag kan hålla med om att det är nyttigt att få slita lite, man ska inte ha det så himla lätt för sig jämt. Men att jobba så hårt att man sliter ut sig både psykiskt och fysiskt, då finns det bättre sätt att utvecklas inför vuxenlivet. Som vuxen ska man ju helst förstå att man har rättigheter och inte gå med på vilka arbetsvillkor som helst bara för att det alltid har varit så i ens arbetsliv.
 
Sv: Praktik - slavjobb?

jag var praktikant på ett HYN godkänt stall(nu sommar jobbar jag på samma ställe) och är otroligt tacksam över att jag faktiskt har de så bra som jag har. Har jobbat med en tjej som innan gick häst på gymnasiet och har mer erfarenheter av olika praktik platser än mig och av henne fick jag höra än de ena än de andra. När min praktik var hade jag ledigt 2 dagar i veckan (kunde spara någon dag och få fler lediga dagar någon annan vecka för att kunna åka hem) jobbade från 06.30 - ca 17.00 med frukost rast på 1 timme och lunch rast på 1 timme, ca 30-40 hästar dock ridskolehästar som inte skulle motioneras men även tävlings -och försäljnings hästar. Fick rida mycket, hade 2 lektioner i veckan och visst är de hårt slit i mellan åt men jobbade för människor som verkligen delade med sig av sin kunskap och jag har fått lära mig mycket. Just nu är de väldigt lugnt på jobbet då hälften av alla hästar är på bete och den andra hälften har sommar vila + att jag jobbar själv för tillfället så jag kan ta dagen som den kommer och planera helt själv, vilket är underbart. Men jag kommer definitivt vara mer vaksam i framtiden när jag söker häst jobb, då jag vet att de finns riktiga skit ställen (skit människor...) och även om man får jobba med de bästa som finns så finns de faktiskt en gräns för vad som är mänskligt....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 403
Senast: Monimaker
·
Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Snurrfian
·
A
Övr. Barn med min son och mig själv (och hela familjen i övrigt...) Använder ett anonymt nick, naturligtvis... I vår familj består vi av...
Svar
18
· Visningar
3 095
Senast: Diplomaten
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 285
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp