PPID, nioåring?

Capybara

Trådstartare
Jag har just fått besked av veterinären att min nioåriga valack ligger i det hon kallar för "gråzon" för PPID. Gränsvärdet är 21 och han låg på 17,1. Han provtogs i våras också men hade då inga förhöjda värden, men hon ville göra om det nu eftersom värdena för just PPID kan vara fördubblade på hösten.

Skälet till att provet överhuvudtaget togs är att han är enormt trött och hängig. Han har en astmadiagnos, men astman är mild (2 på en 5-gradig skala) och svarar inte på astmamedicin. Det enda andra möjliga PPID-tecknet jag ser är att han fäller ganska långsamt. Han har aldrig haft fångkänningar och då går han ändå på fullt bete och har ätit kortison i två omgångar.

Nu ska jag testa att medicinera med Prascend i en månad och se om det gör skillnad. Jag är ganska konfunderad och vill gärna höra andras erfarenheter.

Har någon varit med om att hästen varit i "gråzon" och svarat på Prascend?

Har någon erfarenhet av en såpass ung häst med PPID?

Min ena var åtta när han testades positivt för PPID. Han låg om jag inte minns fel på 20 då. Min andra var också i "gråzonen" när hon testade positivt. Ingen av dem hade några symptom när de testade positivt utan jag har testat mina hästar på rutin sedan jag förlorade en häst i PPID. Han som var åtta när han testade positivt har ätit prascend i tre år nu och den andra i två och har ännu inte fått några symptom. Däremot låg han som testade positivt när han var åtta högt nu trots medicinering så till honom har jag fått höja dosen.

Min shettis var 9 när hon fick diagnosen PPID. Ser jag tillbaka så hade hon nog det ett par år innan hon blev så dålig att jag förstod att något var fel. Hade bla fång två gånger och svårt att fälla vinterpälsen. Men hösten då hon fick diagnosen blev hon rejält hängig, mager, frös trotts tjock päls och blodproven som togs visade på att hon var svårt sjuk. När svaret på PPID provet kom så fick vi svaret på alla problem och hon var en helt ny häst en månad efter att hon börjat med Prascend, dock tog det ytterligare några månader innan hon var helt sitt gamla jag.
Mitt då 18-åriga halvblodssto var i gränslandet när vi provtog henne på sensommaren. Men jag började ge medicin ändå och jag såg skillnad i kroppen på henne. Dock så hatade hon medicinen och ibland vägrade hon ta den. Vi kämpande i 1,5 år med att få i henne medicin men på våren då hon var 20 så gav jag upp då hon började bli arg på mig för att jag kom med medicin. Gick bara ett par månader utan medicin så fick hon fång och jag bestämde då att hon skulle få somna in då hon även hade andra åldersrelaterade problem.

Min shettis var 9 när hon fick diagnosen PPID. Ser jag tillbaka så hade hon nog det ett par år innan hon blev så dålig att jag förstod att något var fel. Hade bla fång två gånger och svårt att fälla vinterpälsen. Men hösten då hon fick diagnosen blev hon rejält hängig, mager, frös trotts tjock päls och blodproven som togs visade på att hon var svårt sjuk. När svaret på PPID provet kom så fick vi svaret på alla problem och hon var en helt ny häst en månad efter att hon börjat med Prascend, dock tog det ytterligare några månader innan hon var helt sitt gamla jag.
Mitt då 18-åriga halvblodssto var i gränslandet när vi provtog henne på sensommaren. Men jag började ge medicin ändå och jag såg skillnad i kroppen på henne. Dock så hatade hon medicinen och ibland vägrade hon ta den. Vi kämpande i 1,5 år med att få i henne medicin men på våren då hon var 20 så gav jag upp då hon började bli arg på mig för att jag kom med medicin. Gick bara ett par månader utan medicin så fick hon fång och jag bestämde då att hon skulle få somna in då hon även hade andra åldersrelaterade problem.
Så sorgligt att det var så svårt att få i henne medicinen :( Hur gav du den? Jag ger mina i en äppelbit. I deras värld får de just bara en bit äpple.

Tack för svaren! Det ska bli superintressant att se om han svarar på Prascend. Han har varit så himla trött senaste året. Jag var på vippen att helt släppa honom som ridhäst och låna ut honom till sällskap. Men jag har nog varit lite väl fokuserad på att han dels inte haft fång, dels inte hade förhöjda värden sist. PPID kan ju te sig på många olika sätt, har jag förstått.

Min var inte ens i gråzon, hon hade helt normala värden på blodprov, långt från gränsen. Minns jag rätt hade hon 7. Hon hade dock också nästan alla symptom på PPID som fanns.

Blev Stor skillnad med prascend på henne. (och även skillnad på värden som då låg riktigt låga men iom att hästen så tydligt mådde mycket bättre med prascend fick det vara så)

Så sorgligt att det var så svårt att få i henne medicinen :( Hur gav du den? Jag ger mina i en äppelbit. I deras värld får de just bara en bit äpple.
Provade allt, äpplen, morötter, betfor, olika kraftfoder. Det gick bra en eller två gånger sedan vägrade hon. Shettisen är oxå svår men tar medicinen med lite godis bara för att hagkompisen inte ska ta godisen i stället. Hon hatar att få medicinen i äpple eller morötter. Då äter hon inte äpplen eller morötter på flera veckor. Men en godisbit där medicinen är fastkletad med det mjuka översta lagret på innehållet i en sån slickburk funkar. Dock måste hon få medicinen innan höet för annars vill hon inte ha 😅

Provade allt, äpplen, morötter, betfor, olika kraftfoder. Det gick bra en eller två gånger sedan vägrade hon. Shettisen är oxå svår men tar medicinen med lite godis bara för att hagkompisen inte ska ta godisen i stället. Hon hatar att få medicinen i äpple eller morötter. Då äter hon inte äpplen eller morötter på flera veckor. Men en godisbit där medicinen är fastkletad med det mjuka översta lagret på innehållet i en sån slickburk funkar. Dock måste hon få medicinen innan höet för annars vill hon inte ha 😅
Så tråkigt! Min ena är enormt misstänksam mot allt vad mediciner/konstiga smaker heter men tar tack och lov utan problem äppelbiten med prascend i. Jag karvar ur äppelbiten lite, trycker i dosen och ger.

Ja innan hö´t är ett måste! Annars är hö intressantare än äpple 😅

Även min var tack och lov lätt att medicinera. Både när jag löste upp och gav i mat och sen när jag gav i urgröpt morot. Men hört många är skeptiska, tappar aptiten osv. Men min verkade inte märka någon smak eller lukt. Trots heeemskt kinkig generellt.

Även min var tack och lov lätt att medicinera. Både när jag löste upp och gav i mat och sen när jag gav i urgröpt morot. Men hört många är skeptiska, tappar aptiten osv. Men min verkade inte märka någon smak eller lukt. Trots heeemskt kinkig generellt.
Ja det var verkligen en farhåga jag hade, att det verkligen inte skulle gå att få i honom. Tanken på att tvinga varje dag för resten av hans liv var vidrig. Tvärtom blev han nästan nafsig där ett tag så jag fick lägga det preppade äpplet i krubban istället. Numera går det dock bra att ge direkt ur handen igen.

Vi har också haft en shettis som fick diagnosen tidigt, runt 8 år. Han fick fång på hösten då men det var också enda symptomet. Svarade på Prascend men vi var tvungna att regelbundet öka dosen innan det tyvärr inte gick längre många år senare.
Han var också kinkig med att äta medicinen i perioder så vi brukade blöta upp tabletten i en (metacam)spruta och ge direkt i munnen och belöna med morot/äpple/godis efteråt.

Jag skakar liv i den här tråden, det kanske har tillkommit nya erfarenheter. Min häst ska nu doshöja eftersom han inte svarat på medicinen ett skvatt (så vitt det märks, men det är ju möjligt att han varit ännu sämre utan medicin) och fortfarande ligger precis under gränsvärdet.

Det känns sådär att ha en tioårig häst som behöver doshöja och är opigg och jag undrar vartåt det ska barka. Vill gärna höra hur det gått för andra.

Jag skakar liv i den här tråden, det kanske har tillkommit nya erfarenheter. Min häst ska nu doshöja eftersom han inte svarat på medicinen ett skvatt (så vitt det märks, men det är ju möjligt att han varit ännu sämre utan medicin) och fortfarande ligger precis under gränsvärdet.

Det känns sådär att ha en tioårig häst som behöver doshöja och är opigg och jag undrar vartåt det ska barka. Vill gärna höra hur det gått för andra.
Vad är det som känns sådär med att höja dosen? Det viktiga är ju att hästen mår bra. Känner du däremot att pengar/tid/ork/annat tryter så är det en annan sak. Det är okej att inte orka mer och låta hästen sluta sina dagar.

Sedan är det sorgligt nog så att endel inte svarar som förväntat på medicineringen. Den första hästen jag hade som hade PPID gjorde inte det trots att han var uppe i tre tabletter prascend/dygn (han vägde 360 kg) och han fick efter mycket kämpande tyvärr sluta sina dagar. I hans fall var det inte rätt mot honom att försöka mer tillslut.

Vad är det som känns sådär med att höja dosen? Det viktiga är ju att hästen mår bra. Känner du däremot att pengar/tid/ork/annat tryter så är det en annan sak. Det är okej att inte orka mer och låta hästen sluta sina dagar.

Sedan är det sorgligt nog så att endel inte svarar som förväntat på medicineringen. Den första hästen jag hade som hade PPID gjorde inte det trots att han var uppe i tre tabletter prascend/dygn (han vägde 360 kg) och han fick efter mycket kämpande tyvärr sluta sina dagar. I hans fall var det inte rätt mot honom att försöka mer tillslut.
Han är ju så ung. Det hade varit fint att få se någon förbättring innan första doshöjningen. Men visst, om han blir piggare av 1,5 tabletter blir ingen gladare än jag. Medicinkostnaden blir dessutom helt rimlig jämfört vad jag lagt ut på klinikbesök för att komma fram till problemet (utan att få en välmående häst).

Det du beskriver med din häst är förstås det jag är rädd för, att det helt enkelt inte blir bättre.

Han är ju så ung. Det hade varit fint att få se någon förbättring innan första doshöjningen. Men visst, om han blir piggare av 1,5 tabletter blir ingen gladare än jag. Medicinkostnaden blir dessutom helt rimlig jämfört vad jag lagt ut på klinikbesök för att komma fram till problemet (utan att få en välmående häst).

Det du beskriver med din häst är förstås det jag är rädd för, att det helt enkelt inte blir bättre.
Jo såklart. Jag tänker att sådan här medicinering är lite som när man räknar foderstat. Första gången går man på tabellhästen och sedan får man höja/sänka utefter hur hästen svarar. De är ju individer och det som är perfekt för en är alldeles för lite eller för mycket för någon annan och då får man ändra tills individens behov är uppfyllt. Tänker man så så behöver man inte fundera så mycket på att förändringen borde inträda vid en viss dos utan mer när dosen för just den individen är rätt så blir det bra.

Den hästen jag förlorade i PPID hade ganska långt gången PPID innan den upptäcktes men han hade inga av de typiska symptomen som sen fällning och liknande och han var inte så gammal heller (17 år). Han dog -12 och då fanns det knappt någon kunskap om PPID alls. Man visste t ex inte att första symptomen ofta är återkommande infektioner. Hade den kunskap som finns idag funnits då hade hans upprepade ögoninfektioner lett till diagnos iallafall två år tidigare och då hade utsikterna med stor sannolikhet varit helt annorlunda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka