Jag har just fått besked av veterinären att min nioåriga valack ligger i det hon kallar för "gråzon" för PPID. Gränsvärdet är 21 och han låg på 17,1. Han provtogs i våras också men hade då inga förhöjda värden, men hon ville göra om det nu eftersom värdena för just PPID kan vara fördubblade på hösten.
Skälet till att provet överhuvudtaget togs är att han är enormt trött och hängig. Han har en astmadiagnos, men astman är mild (2 på en 5-gradig skala) och svarar inte på astmamedicin. Det enda andra möjliga PPID-tecknet jag ser är att han fäller ganska långsamt. Han har aldrig haft fångkänningar och då går han ändå på fullt bete och har ätit kortison i två omgångar.
Nu ska jag testa att medicinera med Prascend i en månad och se om det gör skillnad. Jag är ganska konfunderad och vill gärna höra andras erfarenheter.
Har någon varit med om att hästen varit i "gråzon" och svarat på Prascend?
Har någon erfarenhet av en såpass ung häst med PPID?
Skälet till att provet överhuvudtaget togs är att han är enormt trött och hängig. Han har en astmadiagnos, men astman är mild (2 på en 5-gradig skala) och svarar inte på astmamedicin. Det enda andra möjliga PPID-tecknet jag ser är att han fäller ganska långsamt. Han har aldrig haft fångkänningar och då går han ändå på fullt bete och har ätit kortison i två omgångar.
Nu ska jag testa att medicinera med Prascend i en månad och se om det gör skillnad. Jag är ganska konfunderad och vill gärna höra andras erfarenheter.
Har någon varit med om att hästen varit i "gråzon" och svarat på Prascend?
Har någon erfarenhet av en såpass ung häst med PPID?