"potträning"

R

Rasmuss

Kan man lära hästar att gödsla på ett ställe i boxen, isåfall hur?
Min hingst, en fyraårig PRE, gödslar i hela boxen och trampar runt det. Inte så smidigt vid mockning och inte så fräscht för honom att stå i.

Sv: "potträning"

Har samma problem :mad: men tror inte att det går att lösa

Rasmuss skrev:
Kan man lära hästar att gödsla på ett ställe i boxen, isåfall hur?
Min hingst, en fyraårig PRE, gödslar i hela boxen och trampar runt det. Inte så smidigt vid mockning och inte så fräscht för honom att stå i.
Om du lägger in lite sto "bajs" i boxen på det stället du vill att hästen ska bajsa så ska du se att det löser sig ;)
Han kommer nämligen att bajsa på stoets bajs!!!
Hade samma problem själv förut...

Ett annat tips när man har en häst som nästan står och kniper i hagen för att få gå IN och kissa...
Jag brukar ta fram i hink och gå in med precis när hästen vill kissa och hålla under så den kissar däri....funkar utmärkt! ;)
Så slipper det bli blött direkt....

domino skrev:
:idea: Lägger in hingstbajs :rofl:
(Jag har ingen aning) Men intressat fråga! :D
Tyvärr reagerar oftast inte stona på samma sätt... men du kan

Jag har världens renligaste sto hemma tror jag, när hon står inne i boxen så lägger hon alla högar på varandra på ett litet ställe utmed väggen, mycket praktiskt!! Fullblodet däremot skiter där hon står och grisar ner som attan. Hon rör gärna runt sitt hö i skiten också och bajsar i vattenhinken... Suck...

En av mina verkar leka jordfräs hela nätterna, men går jag förbi stallet sent på kvällen hörs det ända ut hur han snarkar. :rofl:
Hursomhelst så lade jag in en stor hög med sto-bajs i dag, ska bli spännande att se hur det ser ut i morgon.
Han var hingst till han var 8 år (är nu 13), så han kanske nappar på det här.

Läste en artikel om en kvinna, tror hon var veterinär (inte säker) som lärt sina hästar kissa i hink på kommando, minns inte vilken tidning (jösses, 23 år gammal och halvsenil redan :smirk: ) men det var inte på novellsidan i min häst iaf ;)
Smidigt men min första tanke var att det måste vara ett j**la rännande med den där hinken, för om hästen lärt sig att det är rätt att kissa i hink bör dom ju tro att det är fel att inte göra det, dvs stå och knipa tills hon kommer?? Och det vet väl alla hur skoj det är med toaköer ;)

Läste också den...! I Hästfynd och det var en veterinär...hon sa att nackdelen är att man måste ju ha bra koll i början så att man kan lära dom det...men skulle det inte kännas konstigt att stå o hålla i en liten hink medan de kissar o bajsar..??.:D

Hade oxå en bekant som lärt sina hästar det, men dom gjorde det i samband med att dom kom in i stallet på em. Då stod båda hästarna så vackert och väntade på hinken, för att få "gå på toa".
I bland hände det ju faktiskt att dom inte var kiss nödiga men ställde sig ändå och väntade på hinken, snacka om rutinmässiga....

oj... funkar det verkligen??? Har hört om en häst som fick göra detta, kissa i hink alltså, som helt och hållet slutade kissa... gillade inte att det skvätte eller så... hade nog inte vågat prova detta på min häst... trots att han är världens skitgris :banana: och dessutom vit :crazy: ...

hmmm... tror du detta funkar på en valack som inte är särskilt hingstig? tycker damerna är jättekonstiga vissa tider på året :crazy: ... spelar det nån roll från vilket sto eller kvittar det? tänkte på rangordning högre-lägre? :bump: får man ta å testa :banana:
Måste passa på å fråga.. ni som har lortgrisar.. hur mycket spån/torv/hö går det åt för er per månad?? och vad får ni ge för detta??

en cirkus"prinssesa" med hästar gick alltid innan uppvisningen och sa "shit, shit, shit!" Och peka på hästarna så sket dem :D :rofl:

Just nu är min häst extra stökig i boxen pga diverse anledningar. Jag lägger in ca 4 halmbalar/vecka dvs ca 16 st/månad. Kostade 10:-/bal för mig när jag köpte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama