Potträning! *spin off*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Kom på en sak jag tänkt fråga ett tag. När är det "lagom" att börja med potträning och kan det börjas för tidigt resp. för sent? Frågar eftersom en väninnas son som är knappt 1.5 år blir pottränad.

/Timsetim
 
Sv: Potträning! *spin off*

Det går ju i trender. Nu är det "trendigt" att pott-träna barnen så fort de kan sitta stadigt på pottan, kanske från 7-8 månaders ålder. Det ville jag göra när mina var så små (nu är de 5 och 8 år) men det avrådde bvc starkt ifrån. Jag kunde inte förstå bara varför barnen i Asien eller Afrika kunde klara sig utan blöjor utan hälsovådliga effekter om inte de svenska kunde, men då hittade jag inga belägg för det.

Läs här som exempel: http://www.activebabycare.com/tidning/x9910v.html
 
Sv: Potträning! *spin off*

Jag tror det beror lite på hur man gör det... Om man sätter ungarna på pottan och säger att de inte får gå därifrån innan de har gjort något, ja då har man bäddat för problem, men erbjuder man pottan och gör det till en rolig grej utan några krav, ja då tror jag att det bara är bra.

Själv håller jag på lite pyttegrann med EC, som handlar om att man lär sig läsa sina barn så man kan sätta dem på toan eller pottan när de är kissnödig/bajsnödig. Där handlar det helt och hållet om föräldrarnas ansvar och inget läggs på barnet och det är "många" som har helt torra barn runt ett år om man är duktig... Det kan man börja med från dag ett...
Själv försöker jag bara läsa av när det är bajsdax för det är så mycket skönare att det hamnar i toan och sedan få han sitta lite då och då på toa, men minsta tecken på att han tycker att det är tråkig osv så lyfter jag bort honom.
Fredrik är snart fem månader kanske ska tilläggas...
 
Sv: Potträning! *spin off*

Vår son är nio månader och han kissar och bajsar på pottan varje morgon. Vi vet ju att han brukar bajsa strax efter att han vaknat, så då har vi bara börjat sätta honom på pottan en stund när vi går upp så slipper vi en bajsblöja. Det handlar inte om att vi vill "träna" honom utan bara att vi utnyttjar att han är förutsägbar.

Blöjavvänjning och "potträning" avhandlades i programmet "Föräldrarna" i P1 för ett tag sedan, det går säkert att lyssna på på webben. Där sa en läkare/uroperapeut som studerat barns toalettvanor ;) att 1,5 år är en ganska bra ålder att pröva med pottan om man vill, eftersom barn generellt är ganska nyfikna på nya saker då. Däremot i 2,5-årsåldern då många föräldrar börjar tycka att det är dags kan det vara svårare eftersom de är mer motsträviga mot förändringar och kiss och bajs börjar bli lite laddat.

Vår kille har dessutom tygblöjor, ska bli spännande att se om han blir torr tidigare som många säger att de blir.
 
Sv: Potträning! *spin off*

De säger att 1½ ska vara en bra ålder.
Vår son både kissade och bajsade på toaletten i den åldern, fråga mig inte varför det slutade... :crazy: :confused: men numer är det ju då bara kiss (3½ nu) på toan... så det är nog bara bra ju tidigare man börjar, känner man igen signalerna på barnet så är det ju bara att sätta dit dem ju, dessutom sparar man ju pengar och miljö på att inte använda blöjor :bump:
 
Sv: Potträning! *spin off*

:rofl: :rofl: Vill man verkligen ha en "spinoff" på potträningen? :rofl: :rofl:
 
Sv: Potträning! *spin off*

Prakas skrev:
:rofl: :rofl: Vill man verkligen ha en "spinoff" på potträningen? :rofl: :rofl:

:bow: :rofl: Kanske underlättar vid inlärning! Första gången nämnda väninna satte sin pojke på pottan så kom han gående med resultatet....en bajskorv! :rofl:

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
914
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 886
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 711
Senast: Linn-Nora
·
Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 384
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp