Potatisprotein!

Rea

Trådstartare
I en bok av Cristina Planck läste jag att det fanns ett fodermedel som hette just "potatisprotein" och det innehöll väldigt hög mängd smrbp :) . Vet att Krafft Protein bygger på just detta protein och det är det min häst tål bra. Nu till min fråga: Finns det att köpa rent potatisprotein till häst?
Var i så fall?
 
Sv: Potatisprotein!

Vad jag vet så finns det inte att köpa rent potatisprotein.
 
Sv: Potatisprotein!

Vad jag har förstått av Kraffts foderrådgivare så finns det ett visst potatisprotein i bla. Krafft Groov (säkerligen i alla Kraffts foder). Detta protein ska tydligen vara jättesvårt att få fram så att man kan ge det bara. Om det sen är samma potatisprotein som Christina Planck skriver om vet jag inte och jag kommer heller inte ihåg namnet på det, men det kan ju tänkas vara detsamma.
 
Sv: Potatisprotein!

Potatis protein?
Varför inte ge potatis?

Våra hästar äter det med god aptit!
Varje kväll får dom lite potatis/motots-hack... Låter kanske knas... Men dom älskar det!
 
Sv: Potatisprotein!

För att jag vill komma åt proteinet inte stärkelse, kolhydrater etc.
 
Sv: Potatisprotein!

Potatisprotein framställs ur stärkelsepotatis och utvinns av det som blir kvar när man tagit till vara stärkelsen. Dessa potatisar innehåller ofta mkt mer solanin än våra matpotatisar eftersom det inte finns ngn större anledning att vara noga med kupning osv då de inte ska ätas (men dock drickas) så de är oftare gröna. Därför tror jag inte det är någon hit att ge större mängder av potatisprotein även om det i o f s är en bra protein källa. I färdigfoder produkterna utgör potatisproteinet bara någon till några % av innehållet och det kan knappast vara skadligt.
 
Sv: Potatisprotein!

De argument jag har hört är att det är jättedyrt och dessutom i pulverform, dvs dammigt och flygigt och svårutfodrat.
 
Sv: Potatisprotein!

Vi ger inte potatis i protein-höjande syfte...
 
Sv: Potatisprotein!

Vad jag minns från en foderföreläsning på Elmia av Krafft, är det lysinhalten som de menar blir för låg om man ger soja. Lysin fås från potatis i Krafftsortimentet.

Vad jag förstår är lysin viktigt även för människor, och fås i tillräckliga mängder hos vegetarianer genom att man kombinerar soja med sädprodukter, vilket vi ju oftast gör med hästar. Just detta undvek dock föreläsaren från Krafft att ta upp i sin föreläsning, man kan just undra varför? Men det kanske fungerar annorlunda hos hästar, vad vet jag?
 
Sv: Potatisprotein!

Det var nog dessutom inte riktigt sant det som Krafftdamen sa.. Tittade lite på nätet och hittade en innehållsförteckning för ”potato proteins” där man redovisade 5,88 % lysin. Min ena soja påse innehåller 7,8 % lysin och en annan 3,5%.
 
Sv: Potatisprotein!

Tja det är väl klart att en foderrådgivare från ett foderföretag inte direkt pratar sig varm om sådana prdukter de själva inte säljer...

Jag ger både soja, havre och KP och hoppas att det täcker upp lysinbehovet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp