Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En ridtravare på 163cm vet tyvärr ej vad han väger, han är normalfödd. Håller på att bygga muskler på honom rids 3 gånger i veckan och arbetas utan ryttare 2-3 gånger i veckanVi vet ju inget om hästen behov. Det beror ju helt på storlek, ras, lätt- eller svårfödd, träningsnivå.
Jag kan varmt rekommendera något av de gratisprogram som finns, så får du själv en bra inblick i vad som bygger en bra foderstat. Det är bättre att ha kunskapen själv än förlita sig på andra, eftersom det är ditt öga som ska justera utifrån hur hästen ser ut.
Här finns bra grundläggande information: http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html
Har kollat på häst Sveriges foderstatsprogram men det blir fel hela tiden så jag gav uppJag kan varmt rekommendera något av de gratisprogram som finns, så får du själv en bra inblick i vad som bygger en bra foderstat. Det är bättre att ha kunskapen själv än förlita sig på andra, eftersom det är ditt öga som ska justera utifrån hur hästen ser ut.
Här finns bra grundläggande information: http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html
Har kollat på häst Sveriges foderstatsprogram men det blir fel hela tiden så jag gav upp
Be nån som kan visa dig.Har kollat på häst Sveriges foderstatsprogram men det blir fel hela tiden så jag gav upp
På programmet står det juOK, vad är det som blir fel?
Jag förstår nog inte riktigt din fråga. Om din fråga gäller grovfodret så är det siffrorna i första raden från analysen du ska använda. Gäller frågan potatisproteinet så får du leta upp värdena för det. Jag har kunnat dem men har ärligt glömt bort och räknar med en siffra jag vet ligger i närheten.På programmet står det ju
Mängd (kg) %TS
MJ/kg foder
g smältbart råprotein/kg foder
Ca (g)
P (g)
Mg (g)
Se (mg)
Sen står det (innehåll per kg foder)
vad betyder det och hur räknar man ut det?
På programmet står det ju
Mängd (kg) %TS
MJ/kg foder
g smältbart råprotein/kg foder
Ca (g)
P (g)
Mg (g)
Se (mg)
Sen står det (innehåll per kg foder)
vad betyder det och hur räknar man ut det?
Han får kraft morgon och kväll, räcker det tro?Det ser ut som att du kommer att behöva ge så pass mycket potatisprotein att du måste dela upp det på flera mål i alla fall!
Ungefärliga värden på potatisprotein hittar du här, kan dock skilja på mängden råprotein från parti till parti, så kolla vad det står på din säck! Potatisprotein