Potatis protein

oliviajeb

Trådstartare
Hejsan!
Någon som vet hur många dl potatis protein det behövs på ett ungefär för att komma upp i normal protein nivå för en häst som håller på att bygga muskler?
Ska blandas med 1 kg lusern :)
18118447_1492703707430498_7937995628307222001_n.jpg

Vi vet ju inget om hästen behov. Det beror ju helt på storlek, ras, lätt- eller svårfödd, träningsnivå.
En ridtravare på 163cm vet tyvärr ej vad han väger, han är normalfödd. Håller på att bygga muskler på honom rids 3 gånger i veckan och arbetas utan ryttare 2-3 gånger i veckan

Jag kan varmt rekommendera något av de gratisprogram som finns, så får du själv en bra inblick i vad som bygger en bra foderstat. Det är bättre att ha kunskapen själv än förlita sig på andra, eftersom det är ditt öga som ska justera utifrån hur hästen ser ut.

Här finns bra grundläggande information: http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html
Jag kan varmt rekommendera något av de gratisprogram som finns, så får du själv en bra inblick i vad som bygger en bra foderstat. Det är bättre att ha kunskapen själv än förlita sig på andra, eftersom det är ditt öga som ska justera utifrån hur hästen ser ut.

Här finns bra grundläggande information: http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html
Har kollat på häst Sveriges foderstatsprogram men det blir fel hela tiden så jag gav upp

På programmet står det ju
Mängd (kg) %TS
MJ/kg foder
g smältbart råprotein/kg foder
Ca (g)
P (g)
Mg (g)
Se (mg)

Sen står det (innehåll per kg foder)
vad betyder det och hur räknar man ut det?
Jag förstår nog inte riktigt din fråga. Om din fråga gäller grovfodret så är det siffrorna i första raden från analysen du ska använda. Gäller frågan potatisproteinet så får du leta upp värdena för det. Jag har kunnat dem men har ärligt glömt bort och räknar med en siffra jag vet ligger i närheten.

På programmet står det ju
Mängd (kg) %TS
MJ/kg foder
g smältbart råprotein/kg foder
Ca (g)
P (g)
Mg (g)
Se (mg)

Sen står det (innehåll per kg foder)
vad betyder det och hur räknar man ut det?

Det innebär att du räknar per kg foder, medan analysen anger värde per kg torrsubstans. Du får räkna om från torrsubstans (91 %) till kg foder - ta värdet och multiplicera med 0,91. Då får du vad varje kg foder innehåller.

Men det är ju inget fel programmet?

Det ser ut som att du kommer att behöva ge så pass mycket potatisprotein att du måste dela upp det på flera mål i alla fall!
Ungefärliga värden på potatisprotein hittar du här, kan dock skilja på mängden råprotein från parti till parti, så kolla vad det står på din säck! Potatisprotein

Det ser ut som att du kommer att behöva ge så pass mycket potatisprotein att du måste dela upp det på flera mål i alla fall!
Ungefärliga värden på potatisprotein hittar du här, kan dock skilja på mängden råprotein från parti till parti, så kolla vad det står på din säck! Potatisprotein
Han får kraft morgon och kväll, räcker det tro? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama