Jag har jobbat i Norge. Mina kollegor i Australien skickade utrustning. Du kan tänka dig hur det slutade
Till norska tullens försvar kan jag säga att mina kollegor hade inte skickat det hela korrekt men för att jag skulle kunna fixa det var jag absolut tvungen att ha ett svenskt pass, körkortet dög inte. Mitt pass låg hemma och jag hade absolut inte tid att åka hämta det. Utrustningen fick gå på retur helt enkelt (och jag lyckades med att inte säga åt kollegorna att de är idioter och jag skrek inte åt tullen heller![]()
).
De på flygplatsen var väldigt vettiga, vi jobbade mycket tillsammans med misstänkta passagerare och bagage eftersom jag jobbade för flygbolagen. Men de jag mötte med hunden var några otroliga paragrafryttare som bara "Såhär är det bara, betala annars får vi beslagta". Jag trodde först bara de ville kolla att pass/vacc o.l. var i ordning. De menade att jag för in en "nya vara" i landet som kan säljas. Att det var en blandras utan avelsvärde direkt och jag endast jobbade i Norge men har svenskt personnummer ville de absolut inte höra på. Jag hade nog haft rätt att överklaga (2500 nok är inte småpengar direkt) men tanken på att behöva debattera med samma sorts personer igen gör att jag hellre skiter i det än får en stressutlöst hjärnblödning...