Positivt om hormonspiral

SkorpSmulan

Trådstartare
Imorgon ska jag sätta in hormonspiral för första gången och har läst så mycket negativt att jag känner mig väldigt nervös.
Nu vill jag höra positiva erfarenheter för att kanske bli lite lugnare.
:nailbiting:

Jag hade en hormonspiral (Levonova) innan jag fick min son, den fungerade klockrent. Lite småblödningar första månaderna, spotting, men sen var jag mensfri resten av de fem åren. Mådde fint och har nog aldrig varit så lugn i humöret som jag var då ;). Efter uttag tog det ca 6 månader att bli gravid, helt okej tycker jag.
Nu är mina erfarenheter lite gamla, men jag bjuder på dem ändå! :D

Jag hade en hormonspiral (Levonova) innan jag fick min son, den fungerade klockrent. Lite småblödningar första månaderna, spotting, men sen var jag mensfri resten av de fem åren. Mådde fint och har nog aldrig varit så lugn i humöret som jag var då ;). Efter uttag tog det ca 6 månader att bli gravid, helt okej tycker jag.
Nu är mina erfarenheter lite gamla, men jag bjuder på dem ändå! :D
Tack.

Mirena hade jag, slapp blödningar och pms helt, funkade klockrent. Hade mensvärksont i 3-4 dagar efter insättning, och var lite knäsvag precis efteråt.
Laddade med 1 Ipren och 1 alvedon innan. Jag planerar att sätta in en ny, det var så himla skönt att slippa blödningarna och pms.

Har Mirena, tycker att det fungerat jättebra. Fick visserligen göra två insättningsförsök men det gjorde inte direkt ont och jag upplevde inte heller något vidare obehag. Tyckte att det gick smidigt vid andra insättningsförsöket (då hade jag fått ta Cytotec, jag har också en ganska bakåtlutad livmoder vilket gjorde det lite svårare). Skulle utan att tveka hellre sätta en hormonspiral än att ta ett blodprov.

Har inte haft mens på typ 3 år, känner ibland av någon enstaka ägglossning eller kan få lite små mensverkskänningar men är väldigt nöjd och kommer att fortsätta med spiral när det är dags att byta. Humöret känns stabilt, jag har fått bättre hy och jag slipper helt i princip alla PMS känningar.

Rekommenderar hormonspiral till alla som vill lyssna om diskussioner om preventivmedel kommer upp.

Jag behöll inte min spiral av olika anledningar, men just att sätta in den gick verkligen som en dans! Jag var fullkomligt livrädd innan, men efter att ha grundat med ipren och alvedon var den inne förvånansvärt snabbt och enkelt.

Jag är väldigt nöjd med min, har Jaydess. Mensen minskade för varje månad efter isättning och nu har jag nästan ingen mens alls. Märker inte av några negativa effekter på humör eller sexlust eller liknande, och det är ju vanligt med många preventivmedel.
Känns tryggt och bra!

Jag har en del molvärk kring mens och ägglossning, men jag hade fruktansvärd mensvärk tidigare så tycker ändå att detta är en förbättring!

Jag satte in min i november 2015 så har haft den i ett år och några månader :)
Har testat flera olika preventivmedelsvarianter innan och detta är absolut bäst!

Jag har Mirena sen några år och är jättenöjd med den :) Har mens ca var 4e månad, lite blödning i 3-4 dagar.
Jag har en livmoder som lutar mycket bakåt, och borde kanske med facit i hand valt en spiral som är lite mindre i storlek - det gjorde ruskigt ont att sätta in. Jag är supernöjd med spiralen ändå, så det kommer bli en sådan nästa gång också.

Haft Jaydess i 1,5 år. Hade hoppats bli mensfri, men sån tur har inte jag haft. Har inget negativt alls att säga. Jag kommer fortsätta med spiral när det är dags att byta.
Det gick mycket smidigare att sätta i den och kändes knappt. Eller det kändes, men gjorde absolut inte ont.

Har haft Mirena i närmare 2,5 år. Mycket nöjd. Tyckte inte att det gjorde särskilt ont att sätta in. Några gånger har jag haft mensvärk, men den är inte värre än vad den var innan spiralen. Har inte haft mens på typ två år.

Jag är inne på min andra hormonspiral (5+1 år). Vid första insättningen tog jag alvedon på inrådan. Andra gången tog jag inget eftersom jag inte tycker det gör ont att sätta in den. Har inte sett till mensen på 6 år, får brun flytning någon dag några gånger per år bara.

Är inne på min andra hormonspiral - Mirena.

Den första hade jag i prick två år. Togs ut för att tillverka bebis. Hade ingen mens alls under tiden med den och blev gravid direkt (togs ut 20 januari-15, 12 november-15 föddes mini). Sattes sedan in igen 20 januari-16 så var utan exakt ett år för bebistillverkning, graviditet och satte in den på efterkollen. Haft den nu i lite mer än ett år och ingen mens och mår finfint på den.
Gjorde inte ont att sätta in eller ta ut. Har en bakåtlutad livmoder vilket gör det lite svårare att sätta in/ta ut men jag tycker det gick smidigt. Känner inte av något vid sex och tycker helt enkelt den är supersmidig!

Jag har jaydess, tyckte att det gjorde ont att sätta in den. Men kan bero på att jag ammade och att livmodern var extra liten då eller nåt. Minns inte riktigt vad barnmorskan skyllde på ;)
Men det är ändå värt det! Jag känner inte av hormonerna, tror jag iaf, och jag har ingen mens. Så skönt! Har haft den i 6 månader nu. Jag rekommenderar den trots obehaget med insättningen. Alla verkar ju inte tycka stt det gör ont heller så du slipper förhoppningsvis det :)

Har min tredje Mirena nu. Slipper mens, mindre problem med fogarna eftersom jag slipper hormonerna i kroppen och mindre migrän. Har inte haft behov av den som preventivmedel på läääääänge, satte ändå in en ny eftersom jag mår så mycket bättre av den.

Har haft 1 st Mirena och var supernöjd! Insättningen tog kanske tre minuter och kändes som stark mensvärk, ett par dagar efteråt var det som en svag mensvärk. Därefter så kändes den ingenting! Slapp mens men fick kanske någon droppe ett par gånger om året. Supernöjd!

Är du lugnad nu? :) är oxå inne på min andra hormonspiral (haft i ca 6år) och är väldigt nöjd. tyvärr har jag fortfarande mens - men mindre mängd. lite obehag vid insättning men gick över snabbt och var långtifrån så illa som att tex gå till tandläkaren ;) har inte känt av den något under tiden. vilken skillnad mot att ta piller!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck! Jag skrev här om mina helt galna blödningar för ca 1½ år sedan. Jag fick Provera utskrivet för att ta det 10 dagar per månad +... 2
Svar
29
· Visningar
1 476
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft rätt tunt hår, typiskt svenskt; fint och tunt och blont. Det gör inget att jag inte har nåt tjockt hårsvall, alls...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 240
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
147
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka