Positivt och negativt om Back on track

Sv: Positivt och negativt om Back on track

+ Sulorna är varma, värmer mina frusna fötter. ;)
+ Benens gallor blir mindre och försvinner nästan

- Såå dyrt!

Jag funderar på att införskaffa mig ett täcke åt min prins som är lite stel i rumpan titt som tätt, har behandlingar med kiropraktiker men det känns som att det skulle kunna vara en bra investering. Funderar även på om jag skulle införskaffa mig varsin tröja åt mig och mannen eftersom vi är två krymplingar :D Personligen skulle jag behöva en kroppsstrumpa att ha på mig dagligen för att minska mina spänningar, men jag är osäker på om det finns någon sådan ännu. Haha. Vad har du för hästar? Jag har själv ett halvblod som är av mellantypen i bredd och längd och jag funderade på att köpa ett täcke antingen i fleecetäcket eller nättäcket då jag inte vill klä på honom för mycket..

Jag har ett varmblodssto av grövre typen. Hon är några centimeter längre på längden än på höjden. Jag behöver rätt stora täcken på henne, runt 155 fastän hon bara är 1.60 hög. Utöver det så är hon smal runt bogen, jag hoppas jag kan muskla på henne lite mer nu när jag ska sätta igång fröken igen, så kanske de passar bättre.

Men samtidigt tycker jag att täcket sitter dåligt även på nordisen, som är groov. Iofs så är det för stor strl på täcket för honom... haha puckojag, det har jag inte ens tänkt på förrän nu, att det är därför täcket sitter dåligt även på honom :rofl:

En till fördel (om man är säljare)
Andrahandvärdet är högt! :D

Nackdelen (om man är köpare)
Är att andrahandsvärdet är högt! :mad:

Ja förutom att det är så dyrt ( :( ) så :love: jag BoT. Eller ja, min häst gör :p

När hon gått utan det några dagar så möter jag en stel, sur och ovillig häst när jag kommer till hagen. Om hon har haft det på sig regelbundet möter jag en glad, lycklig och mindre stel häst ;)

*kl*

Har ett par BoT stallbandage som jag använt vid några tillfällen, tycker de fyller sin funktion och har bra passform och är slitstarka, men jag kan inte uttala mig om själva BoT-effekten...

Har också en BoT polokrage som går ner en bit över ryggen som jag köpte efterssom jag har problem med musklerna mellan skulderbladen, jag upplever en viss värmeökning och att det känns skönt, men inga underverk.

Dyra produkter, javisst, men jag tycker att kvaliteten och passformen är värda sina slantar, BoT-effekt eller ej:)

Jag tycker inte att de fungerar.

Jag har gjort ett test på min häst, för att kolla om BoT snabbar på läketiden.
När jag använde BioLight så trode veterinären att hennes senskada hade läkt i två veckor mer än den hade "vilat".
Med BoT blev det ingen skillnad i läktid, har även testat BoT vs Biolight på mig själv och jag känner ingen skillnad efter
att ha haft BoT på mig, däremot så gör magneter och Biolight stor skillnad.

De har inte hjälpt hästens låsningar inte heller hästens gallor, då är tjocka nattpaddar med fleece lindor bättre än BoT paddar + fleece lindor.

Okej :)

Är bara nyfiken och det är en tanke som jag har haft länge och jag använder själv dem eftersom att jag tycker att de gör underverk..oavsett om det skulle vara bluff eller inte

Jag har bara testat på mig själv och det gör stor skillnad.
När jag var gravid hade jag stora problem med karpaltunnelsyndrom och handen stelnade helt när jag sov. Hade hela hand löst inlindad med back on track plus handledskydd. På morgonen kunde jag fortfarande röra på handen.

Har även ett "nackskydd" som är superbra när man är stel.

Tänk bara på att göra ett uppehåll på ca en vecka då och då. Kroppen vänjer sig och effekten avtar.

Har precis köpt täcke och benskydd till hästen, ska bli spännande att se ifall det blir någon skillnad på henne.

Och till mig sa ÅF att jag absolut inte fick använda BoT under min grav. Inte som handledsskydd, knäskydd eller något. Detta då man ej vet om det kan skada fostret/barnet.

Men i ditt fall antar jag att det gick bra;)

*kl*

Har nog aldrig träffat på ngn där BoT har gjort saken sämre, däremot finns det ju dom som inte upplever ngt alls.

Jag är väldigt förtjust i bot och använder täcke och benpaddar på min häst. Märket stor skillnad med benpaddarna. Inga gallor, eller "morgon-tjocka" ben, helt ren och fin och kall i benen.
Täcket vet jag inte så mkt hur bra det hjälper, men pollen verkar gilla att ha det på sig. Brukar lägga på det efter att hon fått sin massage (elektrisk massagemaskin), känns som massageffekten sitter i lite längre då:p Dessutom är det snyggt och sitter bra (fleecetäcket).

Jag fick ju nyligen hem min ryggvärmare till pållen och har börjat testa den genom att lägga på den ca 30 min-1 h innan jag ska ut och rida. Jag tycker att man märker snabb skillnad. Min stela gamla get som haft ryggproblem i det oändliga känns mycket mjukare och mer avslappnad efter att ha haft ryggvärmaren på sig.

Om jag ska säga något negativt om ryggvärmaren är det väl lite passformen (den är så rak att den inte ligger an längs hela hans skidbacke-rygg) och lite hur man ska få den att sitta som den ska utan att ha sytt fast den i ett täcke eller liknande. Men det är också det enda, annars ger jag bara tummen upp för den!

Minns att ridsport tidninge undersökte det där, klippte sönder m.m.

Deras resultatdet blev att tillverkarna endast lurades vad jag komer ihåg.

Trots de använder jag dom fortfarande. :)

Nej, inte lurades vad jag minns. I artikeln undersöktes det något specifikt inuti olika paddar och just detta fann de inte mer av i BoT än i andra, men det påpekades att det finns andra variabler att titta på som de inte gjort i just den undersökningen.
Det fanns även ett svar från återförsäljare eller om det var generalagent för BoT som förklarade mer. Är man intresserad så är artikeln värd att läsa tycker jag. Borde finnas om man söker på Ridsports sajt.

Och till mig sa ÅF att jag absolut inte fick använda BoT under min grav. Inte som handledsskydd, knäskydd eller något. Detta då man ej vet om det kan skada fostret/barnet.

Men i ditt fall antar jag att det gick bra;)

Nej jag vet. Men jag kan inte i min vildaste fantasi komma på HUR det skulle kunna vara farligt när man är gravid. Det är ju inget man tillför kroppen, det som händer är att man får igång blodcirkulationen.

Och ja det gick bra;) Kom ut en tjock, söt liten välmående bebis efter nio månader:)

KL

Ibland om jag har på mig nackvärmaren och jobbar på tex i stallet, så kan det bli så himla varmt så jag måste ta av den och vila lite. Eller varmt är som fel ord, jag blir alldeles matt och knas typ...
Ingen som haft det problemet?

Jag tror det är samma som med de mesta behandlingar som syftar till att öka blodcirkulationen någonstans i kroppen: man vågar inte säga att det går bra till gravida eftersom man inte har testat. Risken skulle ju kunna (om det nu finns ngn risk) att det blir minskat blodflöde till fostret. (gäller även t ex Biolight)

Men jag har precis som du använt BoT på mig själv under 2 grav. (ont i ett knä) och tycker att det fungerar jättebra och JA man blir beroende ;) Har 2 välskapta ungar som nu är 8 och 3 år gamla så det gick inte ngn nöd på dem i alla fall.

jag har, märker ingen skillnad alls om jag jämför med ett lika varmt täcke eller lika varma benpaddar.

bot tyget är VARMT och det är det som ökar cirkulationen.

Jag har inte heller märkt någon jätteskillnad, visst är gallorna lite mindre efter en natt med BoT men jag får samma effekt med flecce/yllelindor + vanliga paddar. Samma sak med ryggvärmaren- ett ylletäcke verkar funka lika bra.
BoT ökar ju blodcirkulationen men det gör också en ordentlig rykt, en promenad eller lätt massage. BoT är bara ett dyrare och (överskattat) sätt att få samma resultat... :grin:

kl

Frågan är bara vart man beställer BoT-produkter till allra bästa pris? Lilla hästen i stav ska tydligen vara billigast, men samtidigt blir frakten högre desto mer man beställer. Det låter lite konstigt, å andra sidan är det väl antagligen för att kompensera de "låga" priserna? Nåväl, de har ett stort utbud.

Som jag minns det kom de fram till att det var den värmeisolerande förmågan i hålfibrerna som gjorde verkan, inte keramiken som var näst intill obefintlig. Gammal tråd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 303
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 492
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp