Positivt/Negativt med HALM

S

Sarasara

Skriv allt positivt samt negativt om halm här!

Dammar det i regel mer än spån??

Sv: Positivt/Negativt med HALM

Jag har havrehalm åt mina pållar under vintertid då de står inne som mest.

Positivt;

* Mjukt och skönt för hästen
* Hästen har att äta och plocka i
* Billigt strö

Negativt;

* Blir lite mer tungmockat
* Gödselstacken blir större
* Gödselstacken luktar illa

Jag föredrar halm som strömedel därför att hästen har tillgång till ett grovfodermedel hela tiden vilket är väldigt bra för magen och humöret. Om man måste strö med torv eller spån av något skäl kan man ju ge halm vid sidan för att ge hästen något att plocka med. Om man inte har hanna_shetlands problem förstås :D

Jag håller inte med Idka om att det blir svårmockat, det är mycket en vanesak vad man tycker är lättast att mocka. Och inte luktar det illa heller anser jag, men det är sant att gödselstacken blir större. Halmen tar också mer lagringsutrymme.

Bra halm dammar mindre än spån.
Fel sorts spån kan skada hästens hovar.
Efterhanteringen av gödseln blir enklare och snabbare med halm än spån. Det tar längre tid för spånet att förmultna.
Dyrare med spån i de flesta fall, beroende på var man bor och var man får stöet ifrån.
Spånet är ofta enklare att hantera och lagra än halm.
Beroende på vilken sorts halm man använder så fastnar det olika mycket boss i mina stumpor som inte går att få bort bara sticks. Fast det fastnar en del av spånet också.
Tjocka hästar kan bli tjockare om de står på halm.
Andra hästar blir lugnare av att stå på halm efter som de får mer sysselsättning i stallet.
Vet inte säkert men tror att det blir varmare att ligga på halm om man inte har bädd.
Det är inte lika lätt för en orolig häst att dra runt spånet i en box och sedan råka lägga sig på betonggolvet som med halm.

Masse skrev:
Bra halm dammar mindre än spån.

Enligt Uppsala Djursjukhus så är halm alltid sämre än spån ur damm-synpunkt. De sa att även om man har bra halm så finns det alltid bakterier o sporer (?) i halm som stör hästen om den är dammkänslig.

Positvit:
-Hästarna har alltid något att pyssla med och blir med tillfreds

Negativt:
-Kan ge en sunkigae doft.
(Kanske jag som upplever bara då jag inte tål halm men har det ändå.)

Halm och urin bildar en stickande lukt (av ammoniak?) Men den lukten kan man nästan få bort genom att ha lite spån i botten där hästen kissar, det blir också lättare att mocka och gödselstacken blir inte så stor. Så vill man ha halm för att hästen ska ha något att tugga på men inte gillar lukten så kör på spån och halm!

Jag har haft både halm och spånbädd tidigare och jag tycker inte att det är något som slår både halm och spån.

Okej!:)

Någon mer med erfarenheter?

tycker att halm ser så härligt ut för hästen..hehe :p

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: warg
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter