Nominous
Trådstartare
jo jag har köpt en nosgrimma till min amstaff. det är 5 månaders hanen som har vattensjuka som jag haft trådar om förr. anledningen till att jag köpt den är för att prova och se om det funkar bättre vid promenader. han har ju en tjurnacke - så han bryr sig inte spec mycket om jag drar i kopplet när han tvärstannar och börjar häva i sig snö. när han är lös så har han munkorg, men han blr tjurig med den om han går i koppel.
så jag tänkte att nosgrimman kanske kan funka - den drar ju åt runt munnen så han inte kan börja äta snö under promenaderna. jag har provat den några gånger, nu börjar han vänja sig vid den och på han funkar den väldigt bra mot just snöätandet. men efetrsom jag aldrig annvänt en nosgrimma så vill jag höra positiva och negatina saker om den, hur den skall annvändas, om den kan missbrukas osv. jag har ju kännt att den ger ett otroligt intryck på hunden. jag behöver bara snudda löst i kopplet så hajar han till - men risken är väl att man blir för stark med den?
men i tyskland verkar det vara ett stor dressyrredskap??
nån som har erfarenhet av den??
så jag tänkte att nosgrimman kanske kan funka - den drar ju åt runt munnen så han inte kan börja äta snö under promenaderna. jag har provat den några gånger, nu börjar han vänja sig vid den och på han funkar den väldigt bra mot just snöätandet. men efetrsom jag aldrig annvänt en nosgrimma så vill jag höra positiva och negatina saker om den, hur den skall annvändas, om den kan missbrukas osv. jag har ju kännt att den ger ett otroligt intryck på hunden. jag behöver bara snudda löst i kopplet så hajar han till - men risken är väl att man blir för stark med den?
men i tyskland verkar det vara ett stor dressyrredskap??
nån som har erfarenhet av den??