positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Nominous

Trådstartare
jo jag har köpt en nosgrimma till min amstaff. det är 5 månaders hanen som har vattensjuka som jag haft trådar om förr. anledningen till att jag köpt den är för att prova och se om det funkar bättre vid promenader. han har ju en tjurnacke - så han bryr sig inte spec mycket om jag drar i kopplet när han tvärstannar och börjar häva i sig snö. när han är lös så har han munkorg, men han blr tjurig med den om han går i koppel.

så jag tänkte att nosgrimman kanske kan funka - den drar ju åt runt munnen så han inte kan börja äta snö under promenaderna. jag har provat den några gånger, nu börjar han vänja sig vid den och på han funkar den väldigt bra mot just snöätandet. men efetrsom jag aldrig annvänt en nosgrimma så vill jag höra positiva och negatina saker om den, hur den skall annvändas, om den kan missbrukas osv. jag har ju kännt att den ger ett otroligt intryck på hunden. jag behöver bara snudda löst i kopplet så hajar han till - men risken är väl att man blir för stark med den?

men i tyskland verkar det vara ett stor dressyrredskap??

nån som har erfarenhet av den??

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

alltså en sådan.
halti%20nossele.jpg

Jag har ibland "nosgrimma" på min pb tik, funkar bra på henne men jag har den bara när jag vet att jag skall gå bland många andra hundar för hon vill så gärna fram och hälsa!
"nosgrimman" hjälper till när en hund drar mycket!
Jag tycker personligen att sele är bättre på min hund!
så därför använder jag bara "nosgrimman" i nödfall.

Men det negativa med "nosgrimma" är väl att när man väl slutar att använda den så blir hunden mer drag galen än innan!

sen förstår jag inte riktigt varför du har munkorg på honom?!?!
är han angelägen om att hugga andra hundar??

Nu spinner jag loss från den ursprungliga tråden, men tycker du ärligt talat att denna hund har ett bra liv?
Om man måste ha munkorg på för att hunden är så törstig/besatt av vatten så är min åsikt (jag respekterar om du är av en annan) att denna hund mår psykiskt och kanske även fysiskt dåligt av det.

Det finns många negativa saker som jag tycker med en nosgrimma/halti, tex. om hunden får ett tokryck och rusar framåt så blir det ett jäkla ryck i nacken på hunden.. Man blir ju tokstark, så jag tycker att man ska lära hunden att gå normalt i vanligt halsband.

Jag håller med dig i dina funderingar. Nosgrimma och munkorg för att hindra hunden från att äta snö?

Till TS:
Det här beteendet måste brytas, inte bara hindras. Jag har läst tidigare trådar, men inte fått klarhet i hur/om hunden är sjuk och vad som i sådana fall gjorts.

För egen del skulle jag inte sätta nosgrimma på den här hunden. Nosgrimma och gå-fint-sele korrigerar med smärta och om nu hunden har något fel som verkligen gör den toktörstig är det helt galet att den får ont var gång den försöker dricka. Om det inte är något fel utan bara en fix ide så går det oftast alldeles utmärkt att bryta utan dylika hjälpmedel. Du skulle väl knappast sätta stackel på en hund som äter snö?
Halti är ungefär jämförbart med stackel.

Utred hunden ordentligt så ni får någon ordning på det istället för att bara maskera problemet.

jaha jadzia - jag svarar väl på både dig å stoppard - även om ni läst mina förra trådar så verkar ni inte veta vad som gjorts med denna hund. ja, han är utredd, ja han har diabetes insipidus och ja, han får hormonbeh för det. men denna sjukdom har gjort så han psykiskt känner sig törstig hela tiden. han mår hur bra som helst i övrigt -är en pigg och lekglad valp som älskar livet. han utvecklas helt normalt. så ni föreslår att man ska avliva en människa som åxå har diabetes??:crazy:

sen är det nåt fel med att försöka lära hunden att det är acceptabelt att äta snö veje stg man tar?? det är även ganska irreterande. sen så var det inte fråga om att han skall ha detta halti hela livet - utan jag menade som en inlärning att det är oacceptabelt att bete sig på detta vis.

zoccer_wadd om du läser mitt inlägg så ser du att han har munkorg när vi är ute i skogen lös länge - efetrsom han äter snö eller dricker vatten pga psykisk besatthet grundad i diabetes insipidus - så vet har sagt att han kommer at dricka ihjäl sig om han får. cellerna späds ut och han kan dö. så varför inte ha munkorg? hunden måste väl få gå lös?
tack för dina övriga kommenrtarer.

J.

Men det negativa med "nosgrimma" är väl att när man väl slutar att använda den så blir hunden mer drag galen än innan!

s??

Poängen med en halti är att man har hunden under kontroll medans man LÄR hunden att INTE dra, eller rett ut de andra problemen.

Annars är det som att slänga på hästen en skarpt bett för att kunna få stop på den när den sticker - utan att jobba med grundorsaken till det.

. Om det inte är något fel utan bara en fix ide så går det oftast alldeles utmärkt att bryta utan dylika hjälpmedel. Du skulle väl knappast sätta stackel på en hund som äter snö?
Halti är ungefär jämförbart med stackel.

Utred hunden ordentligt så ni får någon ordning på det istället för att bara maskera problemet.
men istället för att uttrycka dig så, så kan du ju istället ge mig ett bra tips på hur jag skall få honom att sluta att hetsäta snö eller slicka på asfalten...

vad är det som gör att du tror att jag ej utrett hunden??? du får ju mig verkligen att känna mig som en värdelös hundägare.. tack!

Det finns många negativa saker som jag tycker med en nosgrimma/halti, tex. om hunden får ett tokryck och rusar framåt så blir det ett jäkla ryck i nacken på hunden.. Man blir ju tokstark, så jag tycker att man ska lära hunden att gå normalt i vanligt halsband.

Det är ju optimalt, men inte altlid genomförbart. Då kan halti vara ett bra alternativ under tiden man jobbar på problemen.

Poängen med en halti är att man har hunden under kontroll medans man LÄR hunden att INTE dra, eller rett ut de andra problemen.

Annars är det som att slänga på hästen en skarpt bett för att kunna få stop på den när den sticker - utan att jobba med grundorsaken till det.

men han drar inte nu, han går hur fint som helst i kopplet - saken är bara den att jag vill kunna få upp huvuden från marken - vilket inte går så bra med bara ett vanligt halsband då han blir tjurig och spjärnar emot. med nosgrimman behöver jag bara lyfta lite lätt uppåt så höjer han huvudet och traskar vidare.

är det helt fel??

har veterinären gett dig några mediciner som kan hjälpa din hund? Det måste vara fruktansvärt för hunden att känna denna törst och inte få dricka.

jamen gå normalt i vanligt halsband - han går ju fot och drar aldrig - jag vill bara orka lyfta upp hundens huvud samtidigt som jag säger NEJ. men om jag inte orkar lufta upp huvudet på han när jag säger ifrån så blir det ju ingen effekt.

men han drar inte nu, han går hur fint som helst i kopplet - saken är bara den att jag vill kunna få upp huvuden från marken - vilket inte går så bra med bara ett vanligt halsband då han blir tjurig och spjärnar emot. med nosgrimman behöver jag bara lyfta lite lätt uppåt så höjer han huvudet och traskar vidare.

är det helt fel??

Svaret var riktat till zoccer_wadd, som svar på att "hunden tokdrar när man slutar"

Hur du ska lösa problemen vet jag inte. Det låter som en riktigt besvärligt situation om hunden är så extremt vattenfixerad.
Hur mycket får hunden dricka, det kanske kan vara värt att minska vattenmängden hemma så att att det inte gör så mycket om han tar sig några klunkar ute? Eller fördela vattnet i småprotioner under dan?

har veterinären gett dig några mediciner som kan hjälpa din hund? Det måste vara fruktansvärt för hunden att känna denna törst och inte få dricka.

han får en nässpray, Minerin tror jag de heter två gånger om dagen.

Svaret var riktat till zoccer_wadd, som svar på att "hunden tokdrar när man slutar"

Hur du ska lösa problemen vet jag inte. Det låter som en riktigt besvärligt situation om hunden är så extremt vattenfixerad.
Hur mycket får hunden dricka, det kanske kan vara värt att minska vattenmängden hemma så att att det inte gör så mycket om han tar sig några klunkar ute? Eller fördela vattnet i småprotioner under dan?

jo det såg jag, men jag ville poängtera att han går bra i kopplet. för folk är så himla snabba på å dömma att jag inte har nån koll på min hund bara för att jag vill få honom att sluta äta snö ute.

men han får 6 dl om dagen, vet rekommenderade 8dl så han har 2 dl tillgodo när han är ute - men för det vill jag inte att han ska stanna var annan meter och käka isklumpar. dels är det väldigt frustrerande att inte kunna gå på en normal promenad som han kan när det är ren asfalt - då är det inga som helt problem. eller om vi går på en vanlig plogad väg, då försöker han inte äta nån snö. men om vi går in i skogen där det finns mycket snö i drivor och upp på benen så blir han väldigt ätglad.

han får 2 dl 3 grr om dagen. så funkar han bäst. får han mindre och oftare så blir han lite frustrerad över att det försvinner på en gång.

jaha jadzia - jag svarar väl på både dig å stoppard - även om ni läst mina förra trådar så verkar ni inte veta vad som gjorts med denna hund. ja, han är utredd, ja han har diabetes insipidus och ja, han får hormonbeh för det. men denna sjukdom har gjort så han psykiskt känner sig törstig hela tiden. han mår hur bra som helst i övrigt -är en pigg och lekglad valp som älskar livet. han utvecklas helt normalt. så ni föreslår att man ska avliva en människa som åxå har diabetes??:crazy:

sen är det nåt fel med att försöka lära hunden att det är acceptabelt att äta snö veje stg man tar?? det är även ganska irreterande. sen så var det inte fråga om att han skall ha detta halti hela livet - utan jag menade som en inlärning att det är oacceptabelt att bete sig på detta vis.

zoccer_wadd om du läser mitt inlägg så ser du att han har munkorg när vi är ute i skogen lös länge - efetrsom han äter snö eller dricker vatten pga psykisk besatthet grundad i diabetes insipidus - så vet har sagt att han kommer at dricka ihjäl sig om han får. cellerna späds ut och han kan dö. så varför inte ha munkorg? hunden måste väl få gå lös?
tack för dina övriga kommenrtarer.

Jag ber om ursäkt om jag inte läste hela ditt inlägg ordentligt! var lite för tidigt på dagen för min del. sen har jag inte heller läst någon tråd om att han skulle ha diabetes. så nu förstår jag lite bättre vad du menar med att du har munkorg på honom!
Halti är ju då för att laära hunden att gå bra utan att dra men det finns fortfarade en liten risk att hunden börjar dra som en tok när han känner att han inte har någon halti längre!
Lycka till med hunden! :)

Om en hund har en psykisk och/eller fysisk betingad besatthet av vatten pga av diabetes och skall hindras från att dricka sig otörstig dagligen lider han inte då?

Eller kommer betendet minska med tiden?

Vad jag kommer ihåg från din föregående tråd så köpte ni hunden då han var fyra månader gammal.

Var han behandlad innan ni köpte honom? Om inte så varför?

Det är inte en människa du har i kopplet utan en hund och jag ger inte samma rättigheter till en hund som en människa. En hund tar man bort om den är obotligt sjuk. Så gör man inte med en människa.

Jag ser fortfarande inte att halti är en lösning på ditt problem, möjligen tillfälligt om du inte är stark nog att själv dra bort hunden från snön/vattnet. Halti är nämligen en nödlösning under tiden man åtgärdar det egentliga problemet. I ditt fall blir det att få hunden att inse att den inte är törstig eller i varje fall lära den låta bli snö/vatten. Detta ska ske så snabbt som möjligt.

Det haltin gör just nu med din hund är att den korrigerar med smärta för var gång hunden försöker släcka den där enorma törsten. Tänk dig själv att vara törstig som fan och få ont varje gång du försöker få i dig vätska.

Du står inför ett delikat problem. Hunden kan inte tillåtas att dricka tills han stupar, men samtidigt är smärta fel väg att välja då hunden försöker dricka. Hur är prognosen för just vattenfixeringen?
Kommer hunden någonsin att inse att han inte har vätskebrist eller hör det till sjukdomsbilden? Om så är fallet ser jag bara en utväg.

Om en hund har en psykisk och/eller fysisk betingad besatthet av vatten pga av diabetes och skall hindras från att dricka sig otörstig dagligen lider han inte då?

Eller kommer betendet minska med tiden?

Vad jag kommer ihåg från din föregående tråd så köpte ni hunden då han var fyra månader gammal.

Var han behandlad innan ni köpte honom? Om inte så varför?
till både dig och jadzia

ja, vi köpte honom när han var 4 månader. vad har det med saken att göra? vi köpte honom av en mska som blev väldigt oseriös pga att hennes äldre hande avlidit av en tumör - och sket då helt i denna hund. så vi ville ge han ett bra hem. och när vi fick reda på hans sjukdomstillstånd så hade vi inte samvete att lämna tillbaka honom då vi aldrig kommer få veta vad som kunnat hända honom - dels för att h*n var väldigt ointresserad av att ha honom och dels för att han behöver medicinering. så vi valde att behålla denna underbara valp som vi är upp över öronen förälskad i. och nej - jag tycker inte att han lider av vattenbesattheten.

Det haltin gör just nu med din hund är att den korrigerar med smärta för var gång hunden försöker släcka den där enorma törsten. Tänk dig själv att vara törstig som fan och få ont varje gång du försöker få i dig vätska.

ja vi måste hindra honom att dricka nu - men veterinären som vi hade räknade med att detta kommer att trubbas av med tiden. sen så har tydligen många valpar som blir besatta av vatten - men att det växer bort. och jag tror och hoppas att det gör det på han med. jag får väl lita på min veterinär. han är iafl utbildad inom området. nog för att han var väldigt arrogant - han ville att vi skulle lämna tillbaka honom och köpa en frisk valp, men han tyckte inte att han skulle behöva mista ett helt liva för att han är sugen på vatten.

sen varje gång - detta handlar om ett par veckor tills han har fattat poängen. du får det å låta som om han kommer ha ont resten av livet när han blir törstig. allt som alla gör i din ´närhet här på forumet jadzia verkar vara totalt värdelösa på hund och göra allt fel - medan du gör allt rätt. varför?? och sen varför skulle inte en hund vara värd att leva för? det är väl upp till mig om jag vill medicineraresten av hans liv - han mår knappast dåligt för det. och det här med vattnet ville jag ju ta atg i så fort som möjligt så han inte ska behöva må dåligt för det en längre tid. eftrsom jag tror att det kommer att dämpas. det är redan nu skillnad jämfört med för några veckor sedan - då var han omöjlig... varför inte se lite ljust på saken någon gång?

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka