POSITIVA erfarenheter av D-day avkommor?

Anna Lilja

Trådstartare
Det finns en mängd trådar om D-day där de flesta åsikterna återger att han lämnar tuffa och skarpa avkommor. Nu vill jag höra om era positiva erfarenheter med D-day avkommor, för visst finns de väl?

Jag undrar också om det är någon använder sin D-Day avkomma i hoppning också?! Om det är så, har den hoppstammat på mödernet?

Så kom igen och låt inte tråden bli för kort! :eek:

För de som vill läsa om negativa erfarenheter:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=635223
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=538344
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=703986
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=867327

Sv: POSITIVA erfarenheter av D-day avkommor?

Räknas det med en ue. D-Day? :angel:

Stoet jag syftar på är en ängel i hanteringen.
Hon passar inte alla, men funkar man med henne så är hon verkligen hästen med stort H.

Jag har varit med vid många löshoppningar med henne, hon är hur fin som helst.
Hoppar allt!
När hon fick för sig att travhoppa en oxer på 1,40 så satte hon mitt hjärta i halsgropen - men fick det att se lekande lätt ut.
Hon har något hängande framben, men lovordas för sin bakbensteknik.
Använder ryggen ordentligt.
Ägaren har fått många bud (även en landslagsryttare visade intresse, tyvärr rann det ut i sanden)

Hon har en enorm kapacitet, och jag är så glad över de månaderna jag fick träna henne :laugh:

Har träffat ett D-ponnysto e.D-Day som hade kunnat passa perfekt på en cirkus, för den hästen var ett riktigt snille, smart till max! :D
Hon kunde öppna hagen och gå in själv (trådar o handtag), ägaren tränade lite trix med en annan av hästarna i stallet(stallgången) o gav godis när det blev rätt - då började stoet göra likadant inne i boxen så att hon också skulle få godis ;). Berättade fler historier som jag inte minns nu, men hon hade en rätt hög IQ :angel:.

svarar alla: tack för era positiva erfarenheter!

men finns det verkligen inga fler? :confused::D

Jag har träffat 3 st D-day-avkommor, och alla har varit mycket olika i både exteriör och psyke.
Nr 1 - Mycket trevlig häst, verkar okomplicerad. Tävlar MSV med junior.
Nr 2 - Verkar ganska knäpp, reser sig och blir sur för ingenting. Men helt fantastika gångarter! Finns nog inga begränsningar för den hästen, bara man kommer på hur man ska samarbeta med henne.
Nr 3 - Dålig exteriör, lågställd, men det kom nog mest från mödernet. Bra psyke, samarbetsvillig, men avlivad vid 5 års ålder p g a förslitnings-skador.

Det finns inga fel på hingsten, utan det är ett enkelt sätt att skylla ett misslyckande i aveln på hingsten.
I stället för att själv säga "det är mitt fel, jag la inte ner till räckligt med tid på mitt avels arbete".

Det finns faktiskt även andra hingstar som lämnar mycket humör, men varför just D-Day har hamnat i detta fack att vara omöjlig, vet jag inte.
Tycker bara att det är tråkigt, MEN han kanske är en fantastisk hingst att ha i 2:a generationen på avelsston, vem vet.

Min tränare har en superfin valack e D-day. Ädel och mkt långbent med underbara gångarter. Visad på treårs med 889 på gångarter och 88 hoppning.

Den D-Day avkomma som jag känner mycket väl är en väldigt trevlig, känslig och SMART häst som dessutom är rätt lik sin mor i temperamentet. Och ang. temperamentet och problemen att hantera dessa djur: vissa hästar är helt enkelt för begåvade för sina människor eftersom de lyckas driva med dem.

Jag äger ett underbart D-Daysto f.2002
Köpte henne som 3-åring direkt från uppfödaren.

Hon är energisk och framåt. Väldigt arbetsvillig, blir aldrig dum i ridningen. Okomplicerad i alla hantering. Fin exteriör och tre bra gångarter. (Visad som 3-åring 888778)

Tränas o tävlas främst i dressyr (just nu LA4-LA6) men hopptränas också regelbundet.

Hon är en önskedröm som blev sann:love:
GetAttachmentaspx.jpg

Något måste D-day ha gjort bra med tanke på att hans föl sopade mattan på fölchampionaten. Visst vann de det mesta ett par år?

Någon som vet vad det blivit av vinnarna? Vad gör de idag?

Jag har ett sto efter D-Day som är helt underbar. Har haft en del problem med henne, Vet inte om det är för att hon är efter D-Day eller om det är för att hon är fuxsto.. Men nu har jag i alla fall den bästa hästen man kan ha. Ställer alltid upp till 110% och gör sitt yttersta i alla lägen. Ska tillägga att jag hoppar med henne. Hon har ett enormt bra steg, men hon har varit lite för vild för att ta ut på dressyrbanan.. Har hoppat enstaka hinder på 1.50-1.60 trots att hon bara är 1.59cm i mkh. Tävlar 1.10m. Så visst kan D-Day hästar hoppa minsann! =)

Jag vet två som jag känner till bra.

Den ena är ett sto som tränats upp till Msv dressyr och har gått LA med placeringar i varje start ungefär. Ganska besvärlig som unghäst då den var ganska ohanterad från början. Är nu en kalashäst som dock fortfarande kräver sin ryttare. Mycket bra galopp!

Den andra är en valack som är genombussig, hopphäst som även rids en del dressyr. Ganska okomplicerad normal häst med en bra galopp.

Sen vet jag en som jag sett på tävling som hoppar, men den verkar skitstressad och ganska svår. Men den känner jag inte så jag vet inte vad det beror på, ryttaren rider inte så trevligt så det kan ju bero på det.

Vi har 2 st lektionshästar på skolan e. D-Day. Temperamentet är nog det bästa med dem ;)

ue. Flamingo - Napoleon
, f.1998. stor häst med "mycket kropp" på höjden. Stora gångarter men trevlig och känslig att rida. ( 988788, hopp 88 på 3-års )

ue. Amiral - Herkules
, f.2003 också hög häst, trevlig typ och tre jämna trevliga gångarter men inget wow. Mjuk och lättriden.( 888887, hopp 67 på 3-års )

Inga superhästar kanske men jag tycker de är bland de trevligare av skolhästarna, förutom att de är lite stora för min smak :p Och som sagt väldrigt snälla och go'a i temperamentet :love:

*Delvis KL*

Tänkte faktiskt direkt på Heddan när jag såg rubriken! Hon är väl verkligen ett typexempel på en D-Day avkomma som bara verkar ha positiva egenskaper. (Samtidigt som hon säkert också kan ha små hyss för sig?)

Jag tror som någon annan att D-Day lite felaktigt kan ha fått ett alldeles för brett rykte om sin negativa förärving? Han betäckte ju väldans många ston och alla kanske inte var helt vettiga själva? Det är ju inte bara hingsten som avgör avkommans temperament, gångarter, exteriör etc.

Jag har sett och hört både positivt och negativt om D-Day, men visst kan jag nog ge fler negativa exempel.

Till TS, hur kommer det sig att du är nyfiken på positiv D-Day kritik? Jag dömer inte dig, utan undrar om du t.ex. själv har någon avkomma efter honom.

*Delvis KL*
(Samtidigt som hon säkert också kan ha små hyss för sig?)
.

Inte mattes prinsessa..!:angel: Jo...hon har älgfobi...:eek: kor kan vara smått obehagliga de med.:D

OT: Blev lite förvånad när jag såg att du hade en ny häst men läste sen om Chantilly på din hemsida.:cry: Så himla tragiskt!

Hoppas att du får mycket glädje och tröst från din nya bebis som såg supersöt o trevlig ut!:love:

Passage med huvudet närmre vågräta än lodräta planet :p

ishbel: är filmen i slowmotion? blir svårt att se ngt ordentligt då.

Här är förresten bilder på D-Day-Amiral vlacken:

IMG_3921.jpg

IMG_3930.jpg

IMG_3938.jpg

Här kommer en bildbomb på mitt D-Day sto. Världens mysigaste häst!

D-Dream efter D-Day-Lambert
29073522.jpg

29073561.jpg

29073562.jpg

29073547.jpg

29073550.jpg

Här kommer jag med en nytagen bild på min Wilma efter D-Day - Martini - Orust.

och en bild på hennes första avkomma som hon fick tillsammans med Cairo (e.Cortez) En ljuvlig hingstunge som fått mammas och pappas stabila psyke och mammas mjuka taktmässiga gång. På bilden är han cirka tre månader gammal. Idag är han ett och ett halvt år och cirka 155 cm hög.

Senast ändrad av en moderator:

Den D-Day avkomma som jag känner mycket väl är en väldigt trevlig, känslig och SMART häst som dessutom är rätt lik sin mor i temperamentet. Och ang. temperamentet och problemen att hantera dessa djur: vissa hästar är helt enkelt för begåvade för sina människor eftersom de lyckas driva med dem.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte... 2
Svar
36
· Visningar
7 710
Senast: Luff
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 675
Senast: Askur
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka