Portugisisk/spansk stång el "vanlig" kandarstång?

M

marer

Vilken föredrar ni och varför? Vilka är skillnaderna mellan dessa, om det finns några? Och då menar jag inte endast utformningen, utan dess verkan.

Sv: Portugisisk/spansk stång el "vanlig" kandarstång?

Spanska/portugisiska stångbett brukar gå att använda även som pelhambett om man vill. De brukar också vara lite tyngre = stabilare och "faller tillbaka" lättare till neutralläge när man lättar på tygeln. Vilket som är att föredra är upp till hästen vad den trivs med.

Trivs de flesta hästar med den relativt höga tungfriheten som det är på de spanska stängerna? Även om den kallas låg så är den ju relativt hög om man jämför med tungfriheten på en vanlig kandarstång.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av stångbett på många olika hästar. Men så länge tungfriheten inte går upp i gommen så är det nog inga problem. Man får titta på hur hästen är skapt i munnen, om den t.ex. har extra låg gom. Anlitar du en hästtandläkare kan h*n hjälpa dig med det om du är osäker.

För att veta hur hög/låg tungfrihet du kan ha så måste du kolla hur hög/låg gom just den hästen har. Vissa är helt platta i gommen, ofta kallblodiga raser, medan andra har en rejäl upphöjning i gommen.
Om hästen har en låg gom så faller mycket av valmöjligheterna bort.
Har hästen en hög gom så har man mer valmöjligheter.
Vissa hästar tycker om tryck på tungan andra gör det inte.

Den som kallas för låg tungfrihet på spanska stångbett är faktiskt rätt låg. ;) De flesta hästar kan ha den. Det är bara de som har plan gom som inte kan det.
Tittar man på den som är vanligast kallar spanjorerna den för låg, den finns en ännu lägre som de kallar för engelsk, eller mycket låg.
Den som de kallar mellan eller normal skulle nog de flesta ryttare som inte sett ett spanskt stångbett innan tappa hakan över.

Yngre hästar har som regel lägre i gommen än äldre...dock beror detta på tändernas längd inte själva gommen (oftast).

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av stångbett på många olika hästar. Men så länge tungfriheten inte går upp i gommen så är det nog inga problem. Man får titta på hur hästen är skapt i munnen, om den t.ex. har extra låg gom. Anlitar du en hästtandläkare kan h*n hjälpa dig med det om du är osäker.

Tandläkaren som jag varit hos med alla mina hästar rekomenderar en stång med ingen eller väääldigt låg tungfrihet, till alla hästar. Som den man kan se på kandarstänger. Där mundelen nästan inte är upphöjd alls, utan snarare utskuren undertill för att ge plats för tungan.

Det är bla detta som gjort att jag börjat fundera lite över skillnaderna. Jag har ju ingen erfarenhet av de spanska stängerna, endast av kandar.

Vill jag rida på "klassiskt kandar" använder jag bridong tillsammans med vanlig kandarstång.

Vill jag rida på "blankt kandar", vilket betyder endast stång, använder jag min portugisiska unghäststång. Då använder jag dubbel tygelfattning, precis som på vanligt kandar med bridongtygel i "bettring" och stångtygeln i "stångring" på stången.

Kortare stunder har jag sedan senaste AR-kursen, på tränarens "hemläxa", börjat lägga ner bridongtygelnpå halsen och rida enhändigt med stångtygel. Om det sen spårar ur, kan jag lätt samla upp bridongtygeln och rida med vanlig kandarfattning.

Vilken föredrar ni och varför? Vilka är skillnaderna mellan dessa, om det finns några? Och då menar jag inte endast utformningen, utan dess verkan.

MINA TANKAr (alltså inte sanningen...)
Jag föredrar att rida på en stång som hästen trivs med. Det får man ju prova sig fram. Ingen kan ju tvinga mig att springa i skor som inte passar, då får jag ingen lust att springa :) Ska man tävla så är det väl en fördel att rida på kandar eftersom det finns med i reglerna högre upp. Lullar man runt och rider för sitt eget höga nöjes skull ska man gå efter hästen tycker jag. Det finns lixom inga klara svar.

kandar är gjort för att ridas med bridong. Spansk och portugisisk kan för det mesta användas som pelham med två tyglar eller som blank stång eller i komb. med kapson.

man får väl helt enkelt utgå ifrån en stång och sen se vad som händer och om något behöver ändras på eller liknande. Balao (portugisisk unghäststång) tycker jag är super som första stång. har ännu inte träffat en enda häst som inte tyckt om det. det har låg tungfrihet och du kan sätta dit två tyglar. skänklarna är raka och lite kortare så bettet blir inte så "kommenderande".

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 695
Övr. Barn Letat vinterjacka åt 9-åringen och den enda som verkar falla inom dom flesta krav hon har är en Molo vinterjacka jag hittat på nätet så...
Svar
5
· Visningar
1 651
Senast: Miks
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
3 094
Senast: Rimfaxe
·
Hästhantering Hej! Jag har en bekant som är något år yngre än mig, hon är ägare tillsammans med sin syster till två fina ston. Hästarna är välmående...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 227
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar