sasucatu

Trådstartare
Ska köpa ett bett med tungfrihet. Nån som kan rekomendera ngt?

Low, medium eller highport?

Vad är skillnaden mellan vanlig port o spoonmouth?

Har hört att highport kan anses snällare då tungan placeras i "upphöjnaden", någon som har ngt att invända?

Måste förresten vara den underbara storleken 4,5" :smirk:
:banana:

Senast ändrad:
Sv: Port bett

Vilken port som kan klassas som snäll mot din häst beror helt på hur den ser ut i munnen.

Varför inte be en kunnig tränare om hjälp? Skulle inte du träna för RLM i vår, han måste ju kunna hjälpa dig!

Jo...men det är ju så länge dit :p

Har hört lite "sätt in ett correction, då får du ut allt av hästen" stuk på några som har mkt kontakt med honom. Har INTE hört det direkt av honom, så det behöver inte vara sant.

Vill inte ha det så iaf, utan jag tror helt enkelt att min häst inte gillar tungtrycket hon får av billy allen.

vad anser du om de olika betten? varför finns det low, medium o high?

Beror på hur man vill att bettet verkar i munnen, ett low-port verkar bara på lanerna och i viss mån på tungan, medium på lanerna, eventuellt i gommen och i vissa fall på tungan, high port verkar på lanerna och i gommen.

Alla stångbett har naturligtvis inverkan av curbchain/strap oxå.

Huruvida porten verkar i gommen beror på gommens höjd och form.

Spoon-mouth tror jag har lite bakåtsvängd form jfrt med en vanlig port som brukar vara ganska upprät.

Sen finns det inget som säger att två hästar med likadana munnar trivs på samma bett... finns en anledning till att USA-proffsen har ett par hundra bett att välja mellan i sina tack-rooms...

Bett är en djungel!!!!

Finns bra litteratur dock. Rekommenderar "A bit of information" av Greg Darnall, en legendarisk gammal bettmakare.

Det något ironiska i det hela är att ett bett med större tungfrihet är "skarpare", om vi då förutsätter att samma ryttare prövar olika bett. Med ett rakare bett så kan hästen lyfta bettet med tungan och avlasta lanerna. Större tungfrihet gör att även om bettet lyfts så ligger det fortfarande på lanerna. Riktigt stor båge gör även att den tar i gommen. För att det då ska ligga bra i munnen så måste hästen gå i precis rätt position med huvudet. Önskvärt i vissa fall, tex på en tävlingsbana, men kanske inte lika bra för att arbeta hästen.

Men som i alla fall så gäller ju att hästen trivs med bettet. Gillar din häst bett med port, ge den då ett bett med port. Hästens trivsel är mer avgörande för resultat än alla våra teorier om betts olika inverkan.

/Ida

Tack för ett bra svar. :)

Spoonmouth verkar lite bekvämare på ngt sätt. Vill inte ha ett bett som ligger an i gommen hela tiden heller, vilket jag får känslan av att ett highport gör.

Ett billy allen verkar alltså bara på tungan?

Ska fundera vidare...

Senast ändrad:

Precis. Det känns som att hon måste gå med nosen rejält nedåt för att det inte ska ligga i gommen, ett highport alltså. Ett low är alltså lite mindre skarpt i det avseendet?

Hur ligger bettet i munnen om häste bara har huvet som den vill, i fri skritt tex? Alltså, vilar "böjen" på tungan, eller trycker den uppåt?

kanske skulle testa ett spoonmouth då? Eller medium? För jag vill ju inte bara ha tryck på lanerna..

Senast ändrad:

Ett bett med riktigt hög port som är rätt balanserat, då kommer porten att peka lodrätt uppåt när hästen har huvudet lodrätt, och alltså inte ta i gommen. Om den då höjer huvudet ändras vinkeln, medan porten fortfarande pekar uppåt, och det tar i gommen. Om man tar i tygeln så påverkas också vinkeln mellan mun och port, och risken är att hästen krullar ihop sig för att återigen få rätt vinkel för att avlasta gommen.

Meningen är att hästen ska välja den position man eftersträvar, utan tygelkontakt, alltså när hästen går som den vill.

Tur man kan ta till bilder när orden inte räcker...
Rött=port, grönt=skänkel och tyglar. Skänkeln är inget särskilt, bara ritade något...

Huvudpositioner.gif

Riktigt höga bett kan vara användbara den stund man ska visa upp sig, för att hästen ska gå med huvudet i den vinkel man vill ha, men för att kunna arbeta hade jag nog valt något annat. Det finns ju bett med betydligt lägre port, våran ena arab går med ett sådant och verkar trivas ypperligt.

/Ida

En dum fråga, men finns det verkligen så mycket utrymme i munnen att porten kan vinklas på pass mycket som i bilden överst till höger och bilden nederst till vänster?? :confused:

Super, nu hänger jag med mkt bättre :) Har mailat lite olika företag o tränare (AJ, han säljer ju lite grejer bla) o frågat vad dom har o kan rekomendera. Måste ju ha 4,5", inte lätt att få tag i tyvärr..

Nej, det gör det väl inte. Men hon ville väl kanske visa hur pass mkt tryck det blir i gommen. För det blir ju där det trycker.

kanske :D

Det är en enkel bild för att förklara mekaniken, inte hästens anatomi. Ritade den på en halv minut, scannade och photoshoppade samtidigt som jag skrev inlägget. En häst skulle antagligen ha känt en betydligt mindre vinkeländring, men nu var det ett människoöga vi skulle få till att se en vinkeländring. Då får man överdriva...

Porten sitter ju fast med bettets skänklar. Kolla på hästen när bettet hänger fritt, och hur vinkeln på skänkeln ändras när man tar i tygeln. Samma vinkeländring som skänkeln får, får även porten.

Bett med en lägre port ger inte den här effekten, porten måste vara så hög att den tar i gommen.

Och jag känner väl till problematiken med bettstorlekar, har jagat bett till ena araben för några år sedan. Hittade till slut ett hos en försäljare på en större tävling. Men testa att ringa till olika försäljare och hör vad de har, är ofta som de har mer i gömmorna än vad de normalt visar upp. Har du tur kan de gå med på att skicka några stycken till dig att testa, tar inte många sekunder att se om en häst inte gillar ett bett, man behöver inte ens montera dem på ett träns. De som verkar ok kan man sedan testa att rida lite med, och hitta det bästa. Även en del tränare har möjlighet att ta med sig bett att testa på clinics. Minns inte om AJ är en av dem, men det är fullt möjligt. Då kan man få en uppfattning om vad den trivs med, och vet lite bättre vad man ska leta efter.

/Ida

Liknande trådar

Western Bett funderingar... Vad är skillnaden mellan spoon mouth o vanlig port? Jag misstänker att min häst inte gillar tryck på tungan så...
2
Svar
27
· Visningar
2 043
Senast: sasucatu
·
Utrustning Hejsan! Det finns ju minst en hästtandläkare som säger att man ska rida på olika bett. Just nu rider jag på ett tredelat som är...
Svar
18
· Visningar
2 295
Senast: Flugskimmel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka