Populärvetenskap - bästa böckerna?

Stor favorit: The Extreme Life of the Seas, Palumbi och Palumbi. Mycket intressant om ämnet: Vi vet inte ens hur gamla många fiskar blir! Man har kunnat kolla ett ben i örat en oolith. Närvaron eller frånvaron av vissa isotoper som släpptes ut i samband med det första provet av en vätebomb visar att vissa fiskar måste vara minst 70 år. Det finns maneter som kan åldras baklänges. Sedan också intressant om vilken information som finns tillgänglig på nätet. När de skrev boken hade de tänkt att läsaren själv skulle hitta källor etc, men de låg inte tillgängliga för allmänheten.

En annan gammal goding The invisible Gorilla av Chabris och Simons om hur våra förutfattade meningar påverkar vår perception.

Bill Bryson är alltid läsvärd. 1927 är enormt bra!
 
Hjälper det om jag ber dig spamma vidare med tips på böcker inom beteendevetenskap? Är själv mycket inne i filosofi/psykologi/samhällsvetenskap just nu så tar gärna emot dina tips!

Och tackar för de tips du redan kommit med! Trädens hemliga liv har jag fått rekommenderad tidigare, den verkar väldigt intressant! Håller med dig om att Är svensken människa? är lite tungrodd, den kräver verkligen fullt fokus på varje mening för att man ska hänga med. Men spännande tankar är det! Jag funderar på att köpa hem ett exemplar så att jag kan läsa klart den.

Självklart hjälper det :D

"Beslut och beteenden" gillade jag, om hur människor fungerar beteendeekonomiskt och hur mänskligt väljande kan påverkas genom nudging (sedan kan man ståta med att ha läst en Nobelpristagare också ;). På Nobel-spåret finns ju "Tanka snabbt och långsamt" också men den är lite som med Är-svenskan-människa - hyperintressant men inget man susar igenom (läs: jag har inte läst ut den :o).

"Mindset: du blir vad du tänker" - titeln låter kanske lite klämkäck och det fanns väl klämkäcka inslag, men väldigt intressant om skillnaden mellan att ha ett dynamiskt respektive statiskt "minset", och Dweck är en tungviktare på området :)

"Drivkraft: den överraskande sanningen om vad som driver oss" - mest för att det var min inkörsport till self-determination theory (som Pink förvanskat något, men det må vara honom förlåtet - han är en skicklig skribent och jag har också läst och uppskattat När: vetenskapen om perfekt timing av honom)

Om du är intresserad av grit finns det massor med välskrivna böcker på området, till exempel av Anders Eriksson som är en gigant på området (Peak: vetenskapen om att bli bättre på nästan allt), Torkel Klingberg (Hjärna, gener och jävlar anamma) och Angela Duckworth (Grit - konsten att inte ge upp).

Mer neuroinriktat brukar jag läsa det som Katarina Gospic skriver, även om jag kanske mest uppskattat Neuroledarskap och och minns vissa andra böcker varit lite pladdriga.

Mer managementinriktat gillar jag Simon Sinek, har läst "Börja med varför" och har The infinite game i bokhyllan för läsning.

Mer organisationsinriktat gillar jag Mats Alvesson som är rätt kritiskt inställd, älskar till exempel hans resonemang om funktionell dumhet :D.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp