Jag har tack och lov träffat på få misshandlade hästar och ännu färre vanvårdade. Tyvärr så har jag däremot ägt/äger jag ett par hästar som blivit misshandlade men bägge två blev underbara individer igen. Något som jag redan visste om att de var.
Häst nummer ett såg jag själv vid ett par tillfällen misshandlas, men var för ung för att våga säga ifrån. Henne fick jag köpa som fyraåring då hon skulle slaktas pga att hon var tokig.
Den klokaste häst jag haft lyckan att få lära känna, men hon var både felhanterad, misshandlad och missförstådd. Det fanns däremot inget ont i henne och min morfar som varit tveksam till köpet skröt sedan för alla om hur folk hade förtalat henne och hur fel de haft.
Det tog dock många år innan det gick att lägga på henne en sele igen efter det hon fått gå igenom och tyvärr dog hon ganska ung pga en hagolycka. Hon är den jag aldrig kan sluta sörja.
Nuvarande pålla var utlämnad på foder i drygt ett år. Det slutade med att jag hämtade henne klockan fem en morgon hos fodervärden för att aldrig låta honom komma i närheten mer.
Hon var då halt på två ben, var ärrad efter sporrar och hade tiotalet decimeterlånga
sår på kroppen efter att han spöat henne. Ärren efter misshandeln syns fortfarande när hon har sommarpäls, trots att det är mer än tio år sedan det hände.
Allt för att han var förbannad på mig för att jag hade åsikter om hans hantering!
När jag såg henne 14 dagar innan så hade hon inga sår, men var i uselt skick psykiskt. Hur illa ställt det var med henne förstod jag först efter att jag tagit hem henne, då det tog över två år att få henne att komma i så pass ro att hon kunde lägga på sig hullet igen. Nu är hon lugn, välhanterad och lyhörd, men det är många gånger som jag bara velat ge upp och låta henne sluta istället. Det har banne mig inte varit en dans på rosor de svåra åren.
Jag önskar att jag förstått det mycket tidigare, men hon såg välmående ut de gånger vi var ute och hälsade på och de tjatade hela tiden om hur mycket de tyckte om varandra. Att min lilla häst var sur och grinig gjorde mig ledsen, men jag förstod inte att det berodde på att hon inte mådde bra.
Efteråt har jag fått höra en väldigt massa om den här personen, något som jag önskar att jag fått veta innan men de som visste var så rädda för att "snacka skit" att de istället teg. Han har några hästars liv på sitt samvete och han har hotat både mig och pållan inför vittnen. Jag skulle minsann få se vad jag hade för häst kvar!
Tack till alla som hjälpte mig då och genom åren av problem och misströstan.