Populära hästen ska avlivas: ”Obegripligt”

Den folkkäre miljonhästen Sanity ska avlivas.
Nu rasar den tidigare delägaren, TV4-profilen Åsa Elmroth, över beslutet.
– Jag tycker det är obegripligt, säger hon.
– Jag har förståelse för att han är älskad av många men jag ber om att få vara i fred i en tuff tid, säger den nuvarande ägaren till Trav365.

• Ledsen
Reactions: Sel
Den folkkäre miljonhästen Sanity ska avlivas.
Nu rasar den tidigare delägaren, TV4-profilen Åsa Elmroth, över beslutet.
– Jag tycker det är obegripligt, säger hon.
– Jag har förståelse för att han är älskad av många men jag ber om att få vara i fred i en tuff tid, säger den nuvarande ägaren till Trav365.
Men vad arg jag blir! Låt hästen somna in ifred. Nitton år är inte skitgammalt, men jag kan inte tänka mig annat än att en sådan karriär sliter ut kroppen i förtid.

Jag är tudelad, tycker inte man tar bort en såpass ung häst som dessutom är levnadsglad pigg och fräsch men samtidigt så går det tyvärr inte att göra annat än att acceptera att ägarna vill ta bort hästen. Hästen är ju inte purung direkt men inte gammal heller, speciellt inte om den är pigg och fräsch också, åldern sitter inte i siffrorna tycker jag.

Oavsett så får man respektera det ägarna vill och känner dom att det är bäst så får det ju bli så..förhoppningsvis så vet dom vad dom gör.

Jag är tudelad, tycker inte man tar bort en såpass ung häst som dessutom är levnadsglad pigg och fräsch men samtidigt så går det tyvärr inte att göra annat än att acceptera att ägarna vill ta bort hästen. Hästen är ju inte purung direkt men inte gammal heller, speciellt inte om den är pigg och fräsch också, åldern sitter inte i siffrorna tycker jag.

Oavsett så får man respektera det ägarna vill och känner dom att det är bäst så får det ju bli så..förhoppningsvis så vet dom vad dom gör.
Vi har ju ingen aning om hästen är "pigg och fräsch" eller inte. Om Vet dessutom råder avlivning tänker jag att den inte är det.

Jag tänker att han kanske gillar sin kompis och har gått med den länge och för att han ska slippa hitta en ny kompis tas han hellre bort?

19 år ju ingen ålder egentligen, men man måste ju se till den specifika hästen och situationen. En död häst lider inte.

Jag tycker också det lät konstigt för som jag förstod det hade han ganska nyligen bytt ägare. Varför skaffar man en häst om man sedan plötsligt ska ta bort den? För den var ju inte sjuk? Då kan det väl knappast vara så hemskt om hästen får byta ägare igen, dessutom till någon som han redan känner? Men vad vet jag…

Jag tycker också det lät konstigt för som jag förstod det hade han ganska nyligen bytt ägare. Varför skaffar man en häst om man sedan plötsligt ska ta bort den? För den var ju inte sjuk? Då kan det väl knappast vara så hemskt om hästen får byta ägare igen, dessutom till någon som han redan känner? Men vad vet jag…
Nio år stod det att nuvarande ägaren haft han

Det var väl delägaren (en av delägarna?) som gett upp/sålt sin del för fyra månader sedan, inte hästen som Bytt ägare?

Vi har ju ingen aning om hästen är "pigg och fräsch" eller inte. Om Vet dessutom råder avlivning tänker jag att den inte är det.
Jag går på det som står i artikeln.. vad jag förstod det som så tar dom bort hästen pga att hans äldre hagkompis ska tas bort. Inte pga att han är dålig. Och en veterinär får aldrig ge rådet att ta bort en häst, dom kan stötta ägaren i dens beslut dock.

Senast ändrad:
Jag går på det som står i artikeln..jag förstår inte riktigt varför ägaren skulle ljuga om det. Vad jag förstod det som så tar dom bort hästen pga att dens kompis nu kommer tas bort, inte av någon annan anledning. Iallafall ingen anledning som det står om i artikeln.
"– Jag har haft hand om Svante dagligen de senaste nio åren och har en insyn i hans mående som de tidigare ägarna eller andra utomstående inte har. I samråd med anhöriga och veterinär som känner Svante har jag tagit det beslutet som jag bedömer bäst för honom. Jag har förståelse för att han är älskad av många men jag ber om att få vara i fred i en tuff tid, säger ägaren till sajten. "
Vilken ägare skulle ljuga tänker du? :) Jag läser ingenstans att nuvarande ägaren säger att hästen är pigg och fräsch. Att han inte är halt eller sjuk betyder ju inte motsatsen.

Han kanske har problem med magen vid stress, kanske stress och omställningar rent allmänt eller något annat de inte går in i detalj på. Oavsett tycker jag det är heltokigt att gå in och skuldbelägga människor som tar bort gamla djur. Särskilt officiellt och särskilt om man inte vet hela historiken.

"– Jag har haft hand om Svante dagligen de senaste nio åren och har en insyn i hans mående som de tidigare ägarna eller andra utomstående inte har. I samråd med anhöriga och veterinär som känner Svante har jag tagit det beslutet som jag bedömer bäst för honom. Jag har förståelse för att han är älskad av många men jag ber om att få vara i fred i en tuff tid, säger ägaren till sajten. "
Vilken ägare skulle ljuga tänker du? :) Jag läser ingenstans att nuvarande ägaren säger att hästen är pigg och fräsch. Att han inte är halt eller sjuk betyder ju inte motsatsen.
Som sagt, veterinär får aldrig ge rådet att ta bort en häst, dom kan stötta i ett beslut som ägaren vill ta vilket i det här fallet var att ta bort hästen. Så det säger inte så mycket om huruvida hästen är fräsch eller inte faktiskt..

Vad jag förstod det som så tar dom bort honom pga att hans äldre hagkompis är dålig, han kanske inte passar bra med andra hästar eller nåt men hälsan i sej självt verkar det inte vara fel på. Om man ska gå på artikeln då..

Som sagt, veterinär får aldrig ge rådet att ta bort en häst, dom kan stötta i ett beslut som ägaren vill ta. Så det säger inte så mycket om huruvida hästen är fräsch eller inte faktiskt..
Va? Klart de får.

Edit: oavsett vet vi inte mer än artikeln säger. Jag finner det svårt att tro att någon väljer att ta bort en älskad trotjänare "bara för att.".

Va? Klart de får.

Edit: oavsett vet vi inte mer än artikeln säger. Jag finner det svårt att tro att någon väljer att ta bort en älskad trotjänare "bara för att.".
Fast näe, en veterinär får faktiskt inte komma med rådet att ta bort något djur på det sättet, dom får inte blanda in sina egna åsikter i någonting sådant. Har en vän som är nyligen utbildad veterinär och det är ett stort nej att råda en ägare om avlivning om inte ägaren har tagit upp det själv och då kan dom stötta i beslutet.

Så det här "i samråd med veterinär" betyder inte att hästen är dålig eller sjuk, det betyder bara att dom diskuterat det med veterinären. Sen vad veterinären faktiskt tycker själv är det ju ingen som vet.

Men vad i helsefyr? Det är klart att de måste kunna säga att "Det är min uppfattning att det är bäst att vi avslutar här" eller "Det finns ingenting mer vi kan göra" hur man nu vill frasera det. Det låter helt vansinnigt.

Men vad i helsefyr? Det är klart att de måste kunna säga att "Det är min uppfattning att det är bäst att vi avslutar här" eller "Det finns ingenting mer vi kan göra" hur man nu vill frasera det. Det låter helt vansinnigt.
Nej, det får dom inte. Klart att dom kan säga att det inte finns någonting mera att göra men sen är det upp till ägaren om vad den vill göra. Otroligt frustrerande enligt min vän då dom inte får påverka ägare åt något håll, dom får inte komma med personliga åsikter om hur dom tycker ägaren bör göra.

Der gjorde veterinären med min gamla häst för typ två år sedan. Jättebra tycker jag.

• Hjärta
Reactions: Sel

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En av Sveriges mest folkkära hästar, Järvsöfaks, ska avlivas. Tränaren Jan-Olov Persson bekräftar att det sker på torsdag. – Han har...
Svar
9
· Visningar
2 395
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025