Vad är skillnaden? Vad är likheten snarare...
Om du fick välja mellan en välutbildad person i en ren miljö som använder sterila produkter och allergifria smycken och en med tre dagars utbildning med pistol som aldrig går att få helt ren (och som jag dessutom är tveksam till att den görs ren mellan varje håltagning, men det vet jag däremot inte) där smycket är trubbigt och typ spränger genom örat och förstör brosket, istället för att göras med ett enkelt litet "snitt". Vad skulle du välja?
Och om skälet är priset, har du motiveringen ovan.
Jag gjorde mina för 10 år sen, på ett billigt ställe, med pistol. Har problem än idag + att det är en knöl vid ena hålet.
Kostade dock bara 25:-/hål. Dumt.
Lika lite som jag skulle göra en tatuering hos någon i en "källarstudio" för att de är billigare än en "vanlig" studio skulle jag göra en piercing med pistol.
Tre dagars utbildning? Snarare en halvtimmes genomgång och träna på kompisar den utbildningen var den jag fick när jag jobbade som frisör och nej jag valde att inte ta hål på kunder.
Jag håller med till 110% att allt som gör hål igenom huden ska göras av piercare (eller ja nångång kanske en läkare behöver göra det ) men du har mycket fördomar.
Jag kan ju bara utgå från mig och de fyra salonger jag jobbat på i tre olika städer. Men för det första, pistolen ska aldrig komma i kontakt med örat det ska enbart örhänget göra. Örhängena kommer sterila i täta plastförpackningar och hanteras aldrig utan handskar. De ska inte ens röras med handen utan man skjuter in pistolen i förpackningen för att fästa dem där.
Trots att inget annat än örhänget kommer i kontakt med örat så spritas pistolen före och efter varje användning.
Sköts det rätt så är det hygieniskt.
Angående åldersgräns har det varit åtta år, är barnet yngre än tolv så ska barnet ha varit tvunget att själv säga att han eller hon verkligen vill ha hål i öronen.