Pool när hunden druckit, tips tack!

Bellini

Trådstartare
Jag har en springerspaniel hane på 1½ år. Problemet jag har är att när han dricker så slabbar han nått förskräckligt! Han blaskar med vattnet och det blir en hel sjö på golvet efteråt. Torkar och torkar men ändå så går det fukt in i golvet eftersom jag inte alltid är hemma och kan torka...

Nån som har några tips? Fnns det någon bra vattenskål (non-spill skål har han)? Finns det underlägg som absorberar vattnet, eller med kanter runt om? Han har det största underlägget jag kunde hitta (fanns på Ikea).

Väldigt tacksam för tips! Måste ju finnas fler som har "vattenslabbs problem" ;)

Sv: Pool när hunden druckit, tips tack!

Hehe, det enda råd jag har att komma med är att sätta en handduk på ena foten och gå och dra foten där hunden nyss gått och slabbat :D
Min dricker inte så mycket när han är hemma själv.
Jag har en vattenskål ute också, han tycker om att ligga ute och då dricker han från den.

Lycka till, jag ska läsa denna tråd med största intresse :D

Bara en tanke, men att köpa ett sämsskinn (stavas?) på biltema skulle nog vara fint att ha under skålen, de suger ju åt sig vatten som attan ;)

Inget tips, men min springer hane är likadan. Verkar som om det är mest hanarna som slabbar. Har träffat flera springer hanar som gör likadant.
Inga tikar däremot. Dom dricker sååå fint.

Mamma har en plaskarkatt. Hon har en skål i badrummet i närheten av golvbrunnen. Och en skål i köket som står på en bricka med lite högre kanter.

Jag hade provat vika en handduk och ha under, kanske med sånt sängunderlag (för sängvätare) under handduken för att skydda golvet om det blir mkt vatten

Springerfenomen!! Finns även hos settrar! Uppfödarna borde varna oss stackars godtrogna föredetta tikägare om detta!!! :P
Min welsh springer är fullkomligt hopplös! Kan blöta ner ett helt hus!

Finns det inget rum som inte har trägolv där han kan vara och dricka?? Badrummet? Toaletten? Köket??

Min unghund är hopplös på att dricka... Han dränker hela nosen, tar en mun full och bara släpper ut allt rätt på golvet *mutter, mutter*.

Så jag införskaffade ett "plast-stänk-skydd" till hans ordinarie skål som står på 'stativ'. Nu får han ingen möjlighet att larva sig, utan får vackert dricka normalt, utan att det skvätter! Guldvärt!:bow:
Bild

haha jag har samma problem med min springer kille :p
på mitt golv gör det dock ingenting eftersom jag har linoleumgolv, men i nya lägenheten blir det nog klickgolv (fast överväger klinkers i köket bara för hunden, haha).
han gör nog som nikkis hund, har en halvliter vatten i "fläskskägget" som dräller. jag brukar torka truten med en handduk, men är man inte hemma är det svårt.

Vad skönt det känns att inte vara ensam! Han dräller och skvätter så att det blir sjö i köket... Suck! Jag ska försöka torka munnen på honom när han druckit, men det känns lite stressande att rusa upp ur soffan mitt i en spännande film bara för att man hör att hunden dricker ;) Men vad gör man inte :D

Inga fler tips?

Min hund kan untan problem göra pool med sån skål oxo....
Dock gillar jag oxo skålen då poolen blir något mindre... *sucka och skaka på huvudet*

*muttrar lite* Min uppfödare sa inte ett ljud om att det skulle vara ett rasproblem utan spärrade upp ögon och hade aldrig hört talas om en hund som slabbar så mycket... ;) Jag är tacksam för våra plastgolv i köket, ser till att ha en handduk redo om jag ser att han dricker och stoppar honom innan han trampar iväg ut på parketten med vatten rinnande ur munnen.

Japp springer spaniel hane... Nu kan vi ändå inte lämna honom ensam inne så det är inget större problem och ute i hundgården får han slabba så så mycket han vill. Svägerskan ger honom bara vatten ute när han har varit där, de har gamla såpaskurade trägolv som blir lite ledsna när han dräller vatten överallt. :angel:

Så nej några bra tips har jag inte, är han ensam mycket/länge? Är det bara ett kortare tag skulle jag nog ta bort vattnet under tiden om det är stor risk för förstörelse.

jag skulle ha köpt en bricka med höga kanter, ev gjort ett kar själv av plastmatta, i med badhandduk som är vikt efter formen på plastkaret och vattenskålen på där..

eller haft vattenskålen i badrummet och mattor därinne så hunden inte springer ut med plaskvåta tassar..

Han är ensam max 2 timmar åt gången, vågar man lämna utan vatten den tiden? Borde ju iofs inte vara någon större fara. i badrummet står kattlådan och den käkar han ur :devil: så där kan jag inte ha vattenskålen tyvärr :grin:

Bra tips det där med brickan :laugh:
Får stå givakt med handuk när han dricker också, för han far ju runt i hela lägenheten och dräller efter att han druckit :crazy:

Kommer följa denna tråd, då jag har en grandis som så snällt gör en pool på golvet så lillhunden kan simma, när detta är klart, så går hon till matte och skakar av sig allt dregel, men det är ju en annan historia.:angel:

Ger du hunden möjlighet att dricka precis innan du lämnar honom så tycker jag att du kan låta honom vara utan den lilla stund han är ensam, om det inte rör sig om mer än 2 timmar som du säger.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad har ni som underlägg till era vattenskålar? Blir snart galen på hundj*veln som inte kan hålla käften stängd när han dricker...
2
Svar
26
· Visningar
6 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat