Ponnyutbildare - hur stor får man vara?

Fossing

Trådstartare
Ja, säg att ni hade en ponny av valfri storlek och skulle skicka den på inridning/utbildning; hur stor skulle utbildaren få vara för att ni skulle känna er bekväma med det och för att ni skulle tycka det var proffessionellt?

Jag funderar lite, för jag har sett folk som utöver storhäst även tar emot ponnyer, men som själva är uppåt 170 långa och 65+ tunga, känns lite mycket? Iaf för unghästar. Självklart beror det på hur hästen är byggd osv, men jag tänker rent generellt.

Sv: Ponnyutbildare - hur stor får man vara?

Jag håller på att rida in 3 fjordingar från c-ponny till halvstor d-ponny. Jag är ungefär 165cm lång och väger 58kg. Det går ingen nöd på någon av hästarna. Har även ridit in en Islandshäst och en welsh mountain (dock vägde jag 52kg då men var lika lång). Jag är en balanserad ryttare och lyssnar på hästen.
Skulle aldrig sitta upp på ex. En liten welsh som inte har några muskler, är väldigt obalanserad eller på något sätt visar att man är en för tung ryttare.

Men nu har jag satt en gräns på c-ponny då det ska se proportions enligt ut.

Som sagt det beror på hur hästen är byggd och hur balanserad ryttaren är.

Sv: Ponnyutbildare - hur stor får man vara?

Håller med där, en vuxen välmusklad (större) ponny kan jag dock tycka att det kan vara ok.

Liknande trådar

S
Hoppning Jag funderar på om jag ska skaffa mig en ungponny eller en storhäst och behöver lite råd om det. Jag är en ung vuxenryttare (21 år) som...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Showjumper
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 484
Senast: Nominous
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama