Ponnytravare med ny kusk

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Klosis
  • Startdatum Startdatum
K

Klosis

Efter en mycket bra säsong så är det tyvärr så att kusken som kört blit för gammal. Hon har tävlat o jag tränat. Har en tjej som hjälpt mej att rida o köra ibland, som tog licens i höst med min ponny. Det var väl sagt att hon ska tävla henne sen ev. men nu har hon köpt en gammal ponny som hon håller på med så hon är bara här någon gång ibland.
Det var ju meningen att hon skulle hjälpa till att träna åxå när hon skulle tävla. Då känns det ju bättre för mej att jag sätter upp en rutinerad kusk i stället när jag får sitta o träna själv! Eller vad tycker ni?? Jag strävar ju efter att min ponny ska komma ner i tider o få bra placeringar för framtiden när hon ska gå i avel..
Ge mej nåt råd, hur mycket ska hon hjälpa till o träna tycker ni?? :confused:

Jag tycker du ska sätta upp en rutinerad kusk! Och den där tjejen som tog licens kan ju köra någongång i bland(?)

Man kan se detta på flera olika sätt.

Jag har haft en orutinerad kusk som kört mina ponnyer några gånger och hon har gjort det JÄTTEBRA! :) Det behöver alltså inte vara dåligt = ge särskilt mkt sämre resultat bara för att kusken inte är superrutinerad, om du bara kan lära henne hur hon ska köra just din ponny.
Jag har även anlitat mer rutinerade kuskar.
Tränar mina ponnyer själv, men hade iofs hoppats hitta någon som ville både hjälpa mig att träna + att tävla dem. Erbjöd nämnda orutinerade kusk, men hon har en till ponny (lånad) som hon har mer glädje av (russ, som hon även kan rida på) och som bor betydligt närmre henne än vad jag gör, så de avböjde tyvärr.
(Hade även förhoppningar att hitta nån som ville låna stoet jag har, men då hon inte är alldeles okomplicerad så är det svårt...)

Vad du ska kräva av kusken ifråga är svårt att råda dig, tycker jag. Det är ju ändå DU som vill att ponnyn ska prestera och därför måste ju DU känna efter vad som känns bäst. Vill du helrle låta en rutinerad kusk köra, så träna henne själv och gör så!
Vill du ge din nya kusk en chans att få lite rutin och du kan vänta kanske lite längre på att de riktigt bra resultaten ska komma, då kan du ju låta tjejen hjälpa dig att träna så mycket hon hinner och låta henne tävla. Du kan ju ställa krav att hon t.ex ska vara hos dig MINST en eller två ggr/vecka för att hon ska få tävla.
(sen - min erfarenhet är att ponnyerna inte behöver arbetas så många ggr/vecka för att ändå ha en bra kondis och fungera bra...)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 928
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama