Ponnytrav?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ssannna
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ponnytrav?

Jag håller på en del med ponnytrav, men det är mer "bakom kulisserna" :) Jag tävlar inte eller så utan jag håller hästiskurser, har hand om jippolopp för företag, barnkalas och så tar jag hand om ponnysarna en del helger. Och så kör jag så klart :D Men det blir mest träning på rakbana och skogsbana och inte så mkt snabbjobb. Fast det är ju kul ändå :)
Vad håller du på med??

KL ah, några iaf :) jag håller på lite... ska förhoppningsvis starta lite till våren :)

Jag har sysslat en hel del med ponnytrav, men det var måååånga år sedan jag hade en häst till start.

Här har du en aktiv ponnytravare:D
Tävlar med min egna
H Calvero -99
e:Bond u: Didi Ross-Munter
Har gjort 45starter med resultatet
11-8-5 18500:-
rek. 1.53,7 som trea i årets lilla elitlopp​

Just nu står han dock senskadad men till våren är vi igång igen;)

Senast ändrad:

Jag kör ponnytrav :bump:

Har två russ i träning:

Hannibal Roll brun, val, född 1997. e: Parat u: Bodilla Roll ue: Munter. Rekord: 2.03,7m 2.03,8k. 58 starter 10-12-8 + seger och några placeringar i monté, prissumma 15.275:-

Ängdalas Calippo 4546 gbr, sto, född 2003. e: Rusch u: Dontie ue: Ripadals Benni. Rekord 2.28,7k, *2.27,5ak. 5 starter 1-1-1 (och två 6:e), prissumma 1.300:-

Själv har jag kört ca. 200 lopp och tagit 22 segrar. Främsta merit är Kusk SM guld kat.b 2004. Andra hästar jag tränat och tävlat under mina drygt tio år i ponnysulkyn är: Almnäs Granit (shettis) 2.36,1 derbydeltagare, Ribella II 1.53,9 deltagare i bla. guldstoet, Bonzo 2.20,5, Berita 2.21,1 och Ragnarök 2.21,4.

Har kört ponnytrav sen jag var 8 år med några kortare pauser pga ponnybrist, är nu 19 år och har inte råd:( Var tvungen att sälja båda ponnytravarna:cry: Men hoppas på att kunna börja igen när skolan är avklarad:rofl:
Har bara kört på gotland med mina men där är ju så många tävlingsdagar per säsong så det funkade. Skulle åkt till valla eller kalmar nån gång men lilla pållan blev halt...
Hur fungerar det egentligen med loppen på fastlandet? Tycker de verkar vara så få....Hur långt reser ni för att "vanligt" lopp tex?

Jag behöver inte resa så långt, har 2 mil till Tomelilla och 6 mil till Jägers. Har inte varit på mer än dessa banor i år, men det räcker mer än väl för mig. Har även nära (= en dagsutflykt) till Tingsryd, Kalmar, Östanåkra, Karlshamn och Halmstad.

När jag började med ponnytrav bodde jag i västergötland (hemmabana Axevalla). Då åkte vi rätt långt för att tävla till exempel till Mantorp, Eskilstuna, Åby, Färjestad, Arvika, Årjäng, Åmål mfl.

Det längsta jag åkt för att tävla är Axevalla-Jägersro för att köra derby och Skåne-Solvalla för att köra elitloppsförsök. Skulle åka till Gotland för att köra baggen med två ponnyer en gång, men båda blev halta så det blev inget Gotland den gången.

Jag tycker inte att det är för få lopp/tävlingstillfällen, snarare för många då det blir tunnt i loppen ibland.

Jasså, det beror kanske lite på vart man bor då. Kan ju tänka mig att det är lättare om man bor som du, nära flera banor. Men hur många lopp finns det? Finns det banor som har dagar med bara ponnyer och flera lopp?
Har ju tänkt sätta igång med ponnytravet igen när jag gått ut skolan och då lär de ju bli här i kalmar. Känns som det är en bra idé att sätta sig in i hur allt fungerar här:) Det är sån stor skillnad mot hemma...

De flesta banor (om inte alla) här i söder har heldagar för ponnyerna. Finns ju två banor som bara är ponnybanor, Tomelilla och Östanåkra. även Tingsryd har en ponnybanan som ligger innanför milebanan.

Exakt hur många lopp och heldagar som anordnas kan du se på SPTF:s hemsida www.sptf.nu. Där finns allt som rör ponnytravtävlingr, info om klubbar, proppar, resultat, regler osv.

Klart att du ska börja igen! Ponnytrav är helt klart jätte kul :banana:

Polenta
e. Redde u. Ulona
1995
äg. Sofie Strindlund
rek. 2.19,6

(Ska tillägga att hon är min foderponny)

Bor i Rättvik "mitt i sverige" vi har bra avstånd till många olika banor..28mil till Solvalla, 26mil till Örebro, Eskilstuna, 16mil till Lindesberg, 12mil till Bollnäs, 28mil till Bergsåker. Långa resor får man ju oxå lov att göra ibland, har vart ner på Derby (75mil enkel resa), Baggen (färja;)) och Silverörnen (60mil enkel resa) Sen har vi ju hemmabanan bara 8km bort och Romme 8mil bort så jag klagar inte:bump:

Jag kör inte själv, men min ponny är utlånad och tävlas. Jag åker med som publik och hejar på pållen och hans duktiga kusk.

Jag kör och har tävlat en hel del. Men har inte tävlat så mycket i år utan hjälper mest till med hästlekis lektioner, prova på och lite mindre grejer.
Är nog inte så intresserad av själva travet igentligen utan det är mest hästarna och skötseln.

Kl Här har ni en till..jag både tränar och tävlar min egna ponny. Har sysslat med ponnytrav i ca 9 år, körde några lopp i början fick sedan barn och de blev ett uppehåll på 5 år men är tebax i sulkyn igen har dock bara 2 år kvar innan jag faller för åldersstrecket.

Kl Här har ni en till..jag både tränar och tävlar min egna ponny. Har sysslat med ponnytrav i ca 9 år, körde några lopp i början fick sedan barn och de blev ett uppehåll på 5 år men är tebax i sulkyn igen har dock bara 2 år kvar innan jag faller för åldersstrecket.

nej men deet är ju du Sassa ! :D:bump:

jag håller på med ponnytrav :D

tränar mest fast kör nått lopp då och då.
är även hjälpledare på en travskola
och den är en av travskolans russ som jag tränar och tävlar lite med. :D

tävlade lite shettis tidigare även dom från travskolan. ;D

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Hej jag undrar om en Racesafe 2000 är godkänd för ponnytrav, det ska stå på en lapp i västen men lappen i min väst är bortklippt 🙈 så...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: Ponnyn2011
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka