ponnyskrälle!

L

lul

suck, ibland är frosty en väldigt billig ponny! igår när jag skulle ut o köra tog det 20 minuter innan jag fick honom förspänd! det blåste o han är allmänt pigg (läs galen), o fått för sig att vagnen var det hemskaste han sett i hela sitt liv -han kunde inte stå stilla! han stannade snällt men när jag gick bak för att ta på vagnen snurrade han bara, det ska ju sägas att han annars står som ett ljus. sedan märker han att matte är arg som ett bi, vilket gör honom ännu mera nojjig och tycker helt plötsligt att jag är den värsta människan på hela jorden *SUCK*
så det blev till att longera i 10 minuter, o det gick i 190km/h med blandade levader o krumbukter. så efter det o lite bråk till fick jag äntligen på vagnen. sedan kändes han himla fin o samarbetsvillig när jag körde (dock lite övertempo i traven bitvis :angel: ). o inne i stallet röde han inte en fena (han kom nog på varför matte vart arg som ett bi innan o insåg att det var bäst att leka snäll)
så det är ju ett problem vi stackars kuskar har, om man rider kan man på ett eller annat sätt ta sig upp på en pigg häst, men när man kör krävs det ju att hästen ska kunna stå stilla i minst en minut. o det är inte ofta man har en medhjälpare, så hur brukar ni hantera pigga hästar vid körning??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ponnyskrälle!

Det handlar nog inte bara om pigghet utan om uppfostran och ledarskap. Jag ser till att ha en medhjälpare när jag spänner för om jag är osäker på min häst.(det händer lätt en olycka om hästen inte står still!)

Jag håller med Ryver. Hästen måste lära sig att stå stilla, vad som än händer. Rusar hästen iväg, med vagnen till hälfften förspänd kan det sluta med en katastrof.
Har du inte möjlighet att ha en medhjälpare när du tränar detta kan du bygga två korta, paralella "staket", 1-1½m långa. Sätt en spärr mellan dem i framkant så det blir som en spilta. Ställ hästen här, spänn för vagnen och backa ut därifrån. Vill den backa ut i förtid kan du ta en grimma över tränset och binda upp den.
När ni är ute och kör är det bra att stanna och stå stilla en stund då och då, så att hästen får in vanan att stå still.
Det brukar vara lättare att stå stilla när man spänner ifrån, efter körningen, så passa på att öva då.

Jag skulle aldrig få för mig att spänna för en häst i det tillstånd som din var i, själv. Det är så sjukt mycket som kan gå fel vid körning, och inspänningen är bland det (ÄR) viktigaste när man ska köra. Blir lätt att man kanske glömmer en draglina, en skackelrem etc. i förbifarten för att man själv och hästen är i rus.

Jag kör själv, om det är en häst jag känner och som är säker. Min förra ponny körde jag i princip bara själv och spände för osv. Men jag skulle nog inte göra det med någon annans häst, minsta lilla fel kan leda till att hästen inte går nära en vagn igen. Så- jag är väldigt försiktig på så sätt.

Men, är du helt själv ute i stallet? Finns det ingen som kan stå framförställd? Jobbigt annars :/

Jag förstår precis vad du menar! För frosty kan väl egentligen stå still? Alltså en häst som KAN men inte VILL...Jag har ju lyxen att jag kan spänna fast Clicken med huvet mot dörren, sätter på vagnen, kopplar loss, öppnar dörren och kör! Kan du ställa upp han i stallet så du ändå kan komma ut med han och vagnen efter? Det bästa är nog att bind upp han nån stans för när vagnen väl är på plats kan han ju inte röra sig som mycket....Eller ställa han med huvet mot väggen :smirk: Men det viktigaste är nog att visa vem som bestämmer och att man INTE ska samsas om besluten.

typ du tar i höger töm.
hästen säger: men tycker du inte det ser roligare ut att gå till vänster här? och gör det sen...

(Känner en riktig sån häst! lite komisk faktiskt...)

jo frosty KAN stå stilla o gör det till 99.9% av fallen, igår var han allmänt tossig. o han visste mkt väl vad jag ville, det var för mkt myror i kroppen på honom bara.. o jag tror ju att om jag hade gett upp igår hade jag fått tillbaka dubbelt nästa gång han skulle spännas för.

o till pulkan, jag skulle heller aldrig spänt för honom i det tillstånd han var .. tills han fick springa av sig o lugna sig, då var det lugna puckar igen, skulle dock aldrig gjort det med en okänd häst.
o stilla står han när vi är ute o kör, för han är lydig!

så till alla, han är ingen monster problem häst, utan har respekt för mig o VET hur man uppför sig det är bara att ibland (läs igår) kryper det i skinnet på honom o han har en tendens att överdriva :angel:
roligt o läsa hur ni andra löser problemet med pigga hästar bara.

Lina, du får se det som positivt att han är pigg och vill jobba. Många shettisar är ju lite mera åt det LATA hållet!!

Vet ju att du har bra pli på honom och om han är så pigg så måste han ju köras för annars blir det bara värre och värre. Du gjorde helt rätt som longerade. Om jag aldrig skulle spänna för när mina hästar är pigga så skulle det inte bli mycket kört.
Kul att du funderar på att komma ner på Christer Pålsson träningen i mars.
/M

tack för stödet :)
hrm o lat existerar inte i hans hjärna, tror banne mig att han har gömt fullblod någonstans i sig!
ska göra mitt bästa (=smöra för chefen) så jag kan komma ned i mars!!

Jag har inte råkat ut för att dom inte stått stilla när jag spänner för, men pigg som bara f*n är Karamell nu. Hoppas att det blir vår snart så vi slipper all is & alla stenhårda grusvägar så att vi kan komma igång ordentligt. :)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 007
Körning Jag har en vallack på 5 år som jag själv har kört in när han var 3 år. Jag har tagit det mycket lungt med honom och mest kört på rakt...
Svar
4
· Visningar
1 173
Senast: _moa_
·
Körning ... eller ja, det är ju snarare ägaren som inte uppfostrat honom *suck*. Haft foderponnyn i drygt en månad nu och nu börjar han...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: Svanhild
·
B
Körning Hej Jag har haft min trygga och stabila shettis utlånad i ett halvår. Bannar mig själv över att jag inte åkt dit oftare och kört...
Svar
9
· Visningar
1 129
Senast: puff93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka