Det är gansla vanligt nuförtiden att man tar 10:- för en runda (hur stor den är varierar). Jag har tom sett att vissa tar 20:-. Men det är litet i överkant tycker jag.
VIKTIGT Har en skylt där det står vilka tider ni går. Annars ställer sig folk hela tiden i kö och blir arga när man avbryter för att hästen behöver vila, dricka etc. Eller DU kanske behöver äta dricka eller pudra näsan.
Att hästen redan gått 1 timme har folk INGEN förståelse för. MEN MITT BARN VILL OCKSÅ! Vi har stått i kö länge!!!!
Medhjälpare är också bra. Tex hålla hästen om du behöver en paus, OCH att ställa sist i kön när det är ca tio minuter kvar av tiden så att inga nya ställer sig i kön.
Jag har gått ponnyridning en del gångar så jag vet hur det brukar funka bäst.
Hur länge en häst orkar är individuellt, rent kroppsligt blir dom inte särskilt trötta barnen e ju små och det skrittas ju bara. Men hästarna brukar tycka det är tråkigt, barnen hoppar av och på etc.
Men min ena ponny går det att gå ponnyridning i ca 2 timmar sedan blir han less och bits! Det är om jag går med honom. Om någon annan gör det tröttnar han betydligt fortare. Antagligen tycker han det är roligare att jobba tillsammans med mig!
Jag skulle rekommendera att gå en timme på förmiddagen, ha en halvtimmes paus och sedan gå en timme til och så göra likadant på eftermiddagen . Antagligen blir du själv tröttare att gå runt runt än vad hästen blir.
Men det är roligt att gå ponnyridning! Barnan blir ju så glada! Och kanske det blir en blivande ryttarstjärnas första ridtur!
/Kung Tulle