Ponnyn vill inte bli fångad

A

Appetax

Nu är jag så lett på detta altså . Jag har hålit på meddet varje dag i två månader. Jag har använt en och samma teknik som alla säger att denna hjälper men jag börjar tvivla om det är vår rätta teknik.
Jag går efter honom och låter honom inte stanna men det slutar ofast med han sparkar åt mig å jag måste gå med avståd menjaga igång honom när han stannar å så går vi igen å så sparkar han i mot galoperar till nån stans i hagen tar upp huvet å står å väntar in mig så får jag gå bakom honom så han inte stannar å så upreppar sig detta tills han stannar å jag får slänga ett grimskaft över huvet för sedan bli fångad.. !

Jag tror jag har komit på orsken till att han inte vill bli fångad, han går på lösdrift nu förtiden och hästerna blir liksom lite förvildade då :smirk: så han tycker inte att han behöver mig för att få mat för maten finns i boxen han går till själv.. Och ägaren till hästen (jag är foder värld) gav alltid honom sin dag givining av havre när han kom in.

Men om jag inte har grimma eller grimskaft med mig så kommer han direkt men är omjölig att leda honom i pannlugen .

Jag går halvdag i morgon så ska ta en dag för att bara fånga honom på .. å släppa å fånga ..

BEHÖVER ALLA TIPS SYNPUNKTER

Sv: Ponnyn vill inte bli fångad

Prova att släppa han själv i en liten hage. Fånga och ta in han. Ge han mat i krubban och bara gosa och pyssla med han utan att ställa krav. Fortsätt så här en vecka så kommer han att komma på att det är trevligt att bli fångad och komma in.
Lycka till.

är hästen känslig i pälsen? om inte, sätt på grimma i hagen..
annars kanske det inte är en häst som passar på lösdrift?

Hur länge åt gången gör du så?
Tar det en halvtimme,,,en timme,,,två timmar?

Dom har engnahagar å hagen är inte så jätte stor å han springer aldrig längst bort i den bara typ i halva.

Han kan ha grimma, bruka ha det ertt tag men det är inge lättare fånga honom för det för när han vill bli fångad då är han lika lätt att sätta på grimman som ett grimskaft å inan är det omjligt för mig .=/

Kan ta allt mellan 10 miuter och en timme.

jag rider oxå en häst som är såhär!! jag tog med mig morötter, gick ut i hagen gick så långt fram till henne som jag kunde och när hon började gå satt jag mig ner... hon undrade självklart vad fan jag höll på med? men där satt jag tills hon kom fram till mig. då fick hon 1 morot sen gick jag. väntade en stund och gick ut i hagen o gjorde samma sak igen... nu ropar jag på henne och då kommer hon fram till mig, med eller utan godis.. tar med mig godis ut i hagen max 1 gång månaden nu...

Tar också alltid godis med mig till hagen.

Alltid! även när det gäller hästar som är lätta att ta.

Ett bra knep är också att ta med en hink havre eller både havre och morötter de första gångerna.

När du har fångat hans uppmärksamhet visar du hink och morötter.
Gå absolut inte fram till honom! Du kan få vänta länge.
Förhoppninsfullt kommer han så småningom fram och vill smaka. Du ger en morot och sen går du genast därifrån.
Upprepa och vänd ryggen till och gå därifrån.
Gör om samma sak ända tills han börjar följa efter dig.
Då tar du honom lugnt under det att du ger honom en morot eller lite havre.
Gör sen så varje gång du ska hämt
Ha tålamod!

Man måste se till att vara smartare än hästen!

Tar också alltid godis med mig till hagen.

Alltid! även när det gäller hästar som är lätta att ta.

Ett bra knep är också att ta med en hink havre eller både havre och morötter de första gångerna.

När du har fångat hans uppmärksamhet visar du hink och morötter.
Gå absolut inte fram till honom! Du kan få vänta länge.
Förhoppninsfullt kommer han så småningom fram och vill smaka. Du ger en morot och sen går du genast därifrån.
Upprepa och vänd ryggen till och gå därifrån.
Gör om samma sak ända tills han börjar följa efter dig.
Då tar du honom lugnt under det att du ger honom en morot eller lite havre.
Gör sen så varje gång du ska hämta honom i hagen.
Efter en period -kan dröja - räcker det att du visar moroten och han kommer självmant.
Det gäller att bryta hans beteende.
Ha tålamod!

Man måste se till att vara smartare än hästen!

Tycker inte man är smartare än hästen om man lockar, pockar och använder sig av godis.

Kan hända det är därför hästen är som den är idag?

Det hela handlar om att hästen ska komma fram eller låta dig som människa komma fram till den för att den vill det...
Använder man havrehink, morötter osv. så är det inte dig den kommer fram till...det är maten.

Se till at det är kul / positivt att få bli fångad! Det ska vara dagens höjdpungt att få bli tränad / pyslad med !

har de inte lite motsatt effekt om man tar med godis varje dag?
vet en häst som va totalt omöjlig om man inte hade med sej en hink eller sånt..de gick inte att fånga den.

ja tycker inte man ska behöva ha med godis..hästen ska vilja komma endå..den ska ju vilja komma fram till än för att den vill vara med än..inte för man har godis..lite samma sak som med hundar..man vill ju att dom ska komma och vilja vara med än även om dom inte får nåt godis varje gång.

ja ger aldri min godis när ja hämtar honom..han hade en liten period där han gick ifrån mej när han såg att ja kom..men ja va envis o gav mej inte och nu så går han aldrig iväg..sålänge han inte precis kommit ut då..lite förståeligt..

däremot kan han få en ilten morot när ja släpper honom i hagen ibland..liksom för o avsluta dagen så..

Jag har haft en häst som var svårfångad.
Jag satte mej i hagen med en hink godis VARJE dag i någon vecka och bara satt där och smååt på hästens godis.
Efter fem-sex dagas stog hästen vid grinden och väntade på att jag skulle komma in i hagen. Och efter det fångades hästen in av vem som helst hur lätt som helst.
(jag var skittrött på att äta knäckebröd och morötter efter det) ;)

Haft samma problem, som tur slipper jag det nu, jag ville faktiskt slakta hästen ibland:p :mad:

Men jag läste i en tidning att svårfångad häst oftast tyder på att h*n inte har förtroende till dig.
Synd att den artikeln skulle vara så himla lång annars hade jag gärnat kunna skriva ut lite av den här.

Men något som nämns är att man inte ska ta hästen jämt i hagen, det blir liksom en vana att så fort han ser grimman och grimskaftet så vet han att nu ska h*n ta mig.
Därför kanske man ska gå in till hästen i hagen och bara visa att här är jag, smek smek hejdå.

Mitt sto har nog börjat få den vanan.
Hon hatar sadeln, speceillt sadelgjorden.
Och så fort jag kommer med grimma och grimskaft förstår hon väl att nu ska hon ta på mig de där hemska sakerna, så hon har faktiskt börjat gå ifrån några steg då jag kommer men stannar ändå alltid så hon är inte direkt svårfångad.:d

Jag ska se om jag hittar artikeln!

Jo jag håller med dig där faktiskt, jag vill att djuret ska göra det för att h*n vill och tycker det är roligt.
Det är som med vår valp, han kommer då man har ost i näven men är den tom då är man inte så intressant för honom längre..(ok ibland då, och då man tar i på skarpen)
Han är ju fortfarande liten så det förlåter jag honom för;)

Men som sagt man vill inte bli en godisatomat, men jag tycker det inte är fel att använda sig av det heller.
I början använder man godis åt valpar för att visa att nu var du duktig som kom.
Vi belönar hästar med godis i ex tricks-nu gjorde du något bra och därmed uppmuntras dom och tycker det är roligt att umgås med oss.
Jag tycker det är rätt att belöna någon som gjorde något h*n inte gjorde förr.
Då förstod h*n ju att -aha men det var ju inte så farligt/var ok att bli tagen.
Man minskar ju på godiset mer och mer.

Hästar som är svårfångade sticker mer för att de är osäkra och inte har tillit- finns väl undantag som vanligt.
Man måste visa att man är en värdig ledare man kan lita på. Men som sagt handlar ju tillit och ledarskap inte om godis kanske;) Mer ett hjälpmedel.

Jag tycker man ska testa det mesta och göra det man tycker känns bäst.
Jag vet hur det är att jaga en häst i timmvis och det var verkligen inte roligt.

Det är ju olika, jag vet inte riktigt vad jag står för, utan eller med godis, både och.

Det finns så många olika metoder för detta "fångandet".. och oftast så finns det alltid det rätta för varje svårfångad häst.

Det handlar om positivt tänkande och att kunna öppna sitt hjärta.
Först då blir du en värdig ledare som allla hästar vill komma nära och vara tillsammans med.

Ställ dig i hagen och tänk på något kul. Eller sätt dig på huk och fnissa. Berätta en rolig historia för dig själv. Ha kul där du sitter. Mys. Men titta inte på hästen.

Den nyfikenhet som du skapar, om du är positiv, blir som en magnet. Hästen vill vara med dig om du är en snäll och kul kompis.

Lycka till! ;)

jo klart de är massor av olika anledningar hästar inte vill bli fångade..
vet nästan att min inte bryr sej så mycke om ifall han får godis eller inte...de har med han humör o göra lite tror ja.

i början testa ja med godis men nästa dag så gick han endå iväg..han kom liksom när han kände för de..ibland direkt o ibland tog de lång tid..så ja la ner de där me godiset..o nu kommer han varje gång..eller går iallafall inte ifrån mej även om ja fortfarande får gå in o hämta honom.

självklart får min häst nån godis ibland men han blir väldigt fort väldigt tiggig..därför undviker ja sånt..han verkar nöjd endå

men de e ju helt klart bekvämt o muta dom..men de ger mer och man blir gladare när hästen vill umgås även utan godis.

men ja vet inte heller om ja e för eller emot godis..beror mycke på hästen..min häst blir fruktansvärt tiggig bara av en godis..blir som besatt o ska ha en till..därför undviker ja sånt med honom..men andra klarar o få en godis o sen inga mer..så med min häst är ja emot godis.

Jo men där vet du ju att godis inte är lönt att ge till din häst.

Mitt sto ger jag godis vid tricks, men oj vad hon tigger efter det.
Fast bara under trickövningarna, allmänt tjatar hon faktiskt inte efter godis.

Jag tror som sagt att mer kommunikation och ledarskap behövs i såna här lägen med kanske lite godis emellan.

Ska nämligen idag gå in till hagen med grimma/grimskaft i handen, bara för att säga hej, ge något gott och gå därifrån- den övningen tycker jag är nyttig, även för hästar som inte är svårfångade.

Och absolut kan det ju ha med humör i bilden, alla hästar är väl inte helt glad att tas jämt.
Men handlar det om varje dag tror jag inte att det bara är humöret det hänger på.

Jag hade testat att ta den svårfångade hästen i en mindre paddock eller något (lös) och bara varit där med den, om man väl fått närma sig hästen hade jag pysslat och smekt, kanske tagit med mig något intressant som hästen blir nyfiken på.

Tålamod är fiskarens hästmänniskans bäste vän:D

TAck så mkt för alla svar :bow:
Men jag har inte haft inrtnet ett tag.

Men jag har löst problemet!
Jag tog den där efter midagen och gick in hagen berdvid mig, då vågade jag slänga frusen skit på honom fast han sparkar mot mig efter fem minuter i trav / galopp . Sedan stanna han i hörnet längst i från mig. Då gick jag till honom satt fast longerings linan runthalsen på honom och börja driva honom runtom mig (hansparkaINGET) när han kippade med båda öronen mot mig så sluta jag driva och han kom in till miten av mig. Jag nonanerade honom spände av lonerings linan Och gick in och Tubbe följde efter mig med mulen lågsängt sedan när han avr inne (gick efter mig löst) jaga jag ut honom å mockade sedan. Sedan gick jag ut å gick fram till honom med grimma satt på honom sedan slöpte jag honom gick längst bort i ahgen och sedan in i igen å han gick prisis som jag om jag trava så trava han o.s.v.
I dag kan jag gå fram till honom så tar jag på grimman och grimskaftet så går han efter mig. Han går aldrig i från mig eller sparka mot mig längre han vet att det inte är nån idé :)

Och en sak till jag vil inte ge min ponny varje dag . Jag vill inte vara godis manskin. Och så vill jag inte att han ska komma för jag har godis.

Men gud vad skönt att det löste sig då:) !

Varmblodsvalacken ville inte bli tagen av husse idag.
Han skulle flytta Valack och shettis till övre hagen, valack vägra att tas, men så fort husse och shettis gick iväg följde valack efter som en hund. Husse stannar och ska ta valack.
Valack drar sig undan.
Husse försöker om och om igen, kastar en vante på valack så han travar iväg.
Valack vill ändå inte komma.
Husse går med shettis till hage och lämna valacken som nu kastar med huvudet fram och tillbaka, går fram och tillbaka.
Husse går till hagen, Valack går till hagens grind.
Valack låter sig villigt tas utan några protester, följer till och med lös en bit..

Tjuriga hästar:smirk:

Tycker inte man är smartare än hästen om man lockar, pockar och använder sig av godis.

Kan hända det är därför hästen är som den är idag?

Det hela handlar om att hästen ska komma fram eller låta dig som människa komma fram till den för att den vill det...
Använder man havrehink, morötter osv. så är det inte dig den kommer fram till...det är maten.

Precis, :idea:
Jag har en svårfångad tant som dessutom går tillsammans med tre andra hästar. Att ha med godis in i hagen skulle utgöra en direkt fara eftersom jag då får tre hästar efter mig som börjar slåss om godiset. Då är det inte så lätt att koncentrera sig på att få in min häst

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka