Ponnyn vägrar att gå in i transporten!

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Jag har en foderponny som heter Lucia. Det är ett problem att lasta henne. När vi skulle hämta henne var det inget problem, hon gick rakt in utan att protestera. Men när vi hade åkt i en timma började hon sparka i transporten! När vi kom hem stegrade hon sig på vägen ut ur den, innan hon rusade ut och skadade min mamma. Jag vågar inte lasta min ponny själv och det är verkligen ett problem eftersom vi inte har paddock och måste åka transport för att komma till en paddock och kunna träna ordentligt, och det vill jag göra iaf 1 gång i veckan. Ägarna säger att hon alltid brukar gå rätt in, men hon vägrar. Vi har en vanlig trailer. Min mamma klarar knappt in att leda in henne i trailern och hon har hållit på med hästar i 29 år!
Någon som har tips?
 
Sv: Ponnyn vägrar att gå in i transporten!

Svårt att ge vettiga tips över internet, lär säkert finnas en bunt trådar här på buke redan om problemet.

Överlag, jobbigt att göra fel och lätt att göra rätt. Spö, linor, kvastar och andra liknande saker går fetbort för min del , och att aldrig bli arg (fast det ska man ju aldrig bli)
 
Sv: Ponnyn vägrar att gå in i transporten!

eftersom hästen fick spel när nu körde så borde jag kolla över hur ni kör, snabba svängar och hårda inbromsningar känns 1000 gånger värre i släpet.
självklart att hästen har tappat förtroendet för transporten om ni kört i ponnyns ögon vårdslöst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp