Ponnyn kommer få vila 14 dagar!

Blubbis

Trådstartare
Min dotter ska åka på läger i 15 dagar i sommar och då kommer hennes ponny få vila.
Hur gör vi för att ponnyn inte ska bli helt odräglig när hon ska börja rida igen?
Ska jag ta bort all kraftfoder under de 15 dagarna?
Ponnyn har haft fång och jag är rädd för att ändra förmycket med hennes mat nu när hon mår bra.
Annars kanske jag kan dra ner till 1/4 del av det hon får nu och istället ge extra Hö.
Ponnyn kommer inte gå på bete utan vi slår gräs till henne som hon får lite av varje dag.
Tacksam för tips.
 
Min dotter ska åka på läger i 15 dagar i sommar och då kommer hennes ponny få vila.
Hur gör vi för att ponnyn inte ska bli helt odräglig när hon ska börja rida igen?
Ska jag ta bort all kraftfoder under de 15 dagarna?
Ponnyn har haft fång och jag är rädd för att ändra förmycket med hennes mat nu när hon mår bra.
Annars kanske jag kan dra ner till 1/4 del av det hon får nu och istället ge extra Hö.
Ponnyn kommer inte gå på bete utan vi slår gräs till henne som hon får lite av varje dag.
Tacksam för tips.
Vilket hull är ponnyn i idag, vilken sorts hage går den i och hur mycket rids den?
Hur är din roll och kunskap, kan du motionera den på något sätt eller har du tillgång till någon annan kunnig?
 
Vilket hull är ponnyn i idag, vilken sorts hage går den i och hur mycket rids den?
Hur är din roll och kunskap, kan du motionera den på något sätt eller har du tillgång till någon annan kunnig?
Hullet på ponnyn är bra tom lite i överfull. Ponnyn går i sandhage. Ponnyn rids varierat 5-6 dagar i veckan nu.
Det jag kan aktivera ponny med är promenader och lite longering.
Har ev. En tjej som kan rida 2 ggr under tiden dottern är borta.
 
Hullet på ponnyn är bra tom lite i överfull. Ponnyn går i sandhage. Ponnyn rids varierat 5-6 dagar i veckan nu.
Det jag kan aktivera ponny med är promenader och lite longering.
Har ev. En tjej som kan rida 2 ggr under tiden dottern är borta.
Då tycker jag att du skall aktivera den så mycket du kan och använd ridhjälpen, ta bort all kraftfoder och behåll endast mineralerna om den får något.
Hullet på ponnyn är bra tom lite i överfull. Ponnyn går i sandhage. Ponnyn rids varierat 5-6 dagar i veckan nu.
Det jag kan aktivera ponny med är promenader och lite longering.
Har ev. En tjej som kan rida 2 ggr under tiden dottern är borta.

Då tycker jag att du skall aktivera den så mycket du kan och använd ridhjälpen, ta bort kraftfodret och behåll endast mineralerna om den äter det. Om den skall få godis är morötter att föredra framför äpplen. Jag hade inte ökat högivan eftersom den är lite i överhull utan istället gett halm som den kan äta för tuggstimulans. Bra att den går i sandhage för då har du mer kontroll på foderintag.
 
Ta bort all kraft utom ev mineraler och vitaminer. Det är inte nödvändigt med kraft alls om grovfodret är bra och om hästen har bra hull. Eftersom hästen redan har överhull så kommer den bara bli större om du ökar i grovfoder. Dessutom får han ju mer överskottsenergi ju mer energi han äter.

Från ditt håll kan du gå promenader varje dag och longera några ggr. Be din dotter visa dig hur du tömkör (tömfattning, hjälper osv). Det kommer vara ett toppenbra sätt att aktivera hästen. Det gör han även lite trött i skallen. :)
 
Två veckor är inte lång vila, men är hästen av typen som blir knäpp av för lite motion så är det ju bra om du kan hålla igång den lite lätt med longering, tömkörning och promenader. Hittar du en rid hjälp så är det ju väldigt bra :).
Minska på kraften är nog också bra, speciellt om den har fång tendenser och är i överhull. Och då fylla upp med mineraler istället så att foderstaten fortfarande fyller behovet. Och sen när dottern ska börja rida igen så kan man ju ta det lite lättare ett par dagar och sen gå direkt fullt igen. De tappar ju igen på bara två veckor, är bara att de kan vara lite väl glada :p men håller du igång under tiden så blir det nog inte fullt lika glatt :).
 
Longera och tömkör om du kan det. Ta ut hästen 2 gånger vissa dagar och longera. Det brukar hålla hästarna på marken
Min dotter ska åka på läger i 15 dagar i sommar och då kommer hennes ponny få vila.
Hur gör vi för att ponnyn inte ska bli helt odräglig när hon ska börja rida igen?
Ska jag ta bort all kraftfoder under de 15 dagarna?
Ponnyn har haft fång och jag är rädd för att ändra förmycket med hennes mat nu när hon mår bra.
Annars kanske jag kan dra ner till 1/4 del av det hon får nu och istället ge extra Hö.
Ponnyn kommer inte gå på bete utan vi slår gräs till henne som hon får lite av varje dag.
Tacksam för tips.
 
Jag sms tjejen som ska rida och hon kunde rida 4 ggr på dessa 15 dagar. Så var 3:e dag kunde hon rida ca.
Så om jag longerar 1 dag mellan ridpassen och tar en rask promenad den andra dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 483
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 873
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp