Ponnyn har börjat käka bajs, varför?

Manji

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder - Bebban har börjat knapra i sig bajs, sådär helt plötsligt och enligt mig, ganska ofta.

Det händer lite när som helst och hur som helst...
Man leder in honom från hagen, han hittar bajs på backen och äter upp det. Man tömkör och vips så drar han helt plötsligt ner huvudet och börjar gnaga på någon frusen hög.
Och ibland ser man honom försöka äta upp bajshögar i hagen, fast det finns hö att tugga på.

Är det vitaminbrist, vilken/vilka i sådana fall?
Dålig tarmflora? Hans eget bajs är helt vanligt och det lämnar han ifred.
Uttråkad, brist på mat eller att det beror på hans besatthet av att tugga på saker tror jag inte det beror på - för allt det är tillfredsställt.

Han har även fått lite dåliga hovar på senaste, inget allvarligt men han har haft perfekta hovar i nio år tills nu, så kan det finnas något samband? Ja, som typ vitaminbrist eller nått i den stilen. (Tänkte innan man sätter honom på biotin).

Tacksam för svar, för det känns inte helt normalt att han håller på sådär, en gång försökte han t.o.m äta renskit:confused:

Sv: Ponnyn har börjat käka bajs, varför?

Jag hänger på frågan oxå, för min 24 åriga ponny har oxå gjort det sista månaden, har inte alls sett det innan.

Aha... Det med proteinet kan nog stämma, men hösilage får han så det räcker och blir över (bokstavligen). Får bli att ge sig in i en kraftfoderjakt då!:)

Jag skulle också gissa på protein brist. Hade en häst på foder en gång som också åt bajs och då gav vi henne mera protein och då slutade hon kommer inte ihåg nu vad vi gav men ny skulle jag nog prova med först lusern eller soja. // Nathalie ;)

Jag tycker det är ganska vanligt att dom börjar med det den här årstiden.

Min häst gör det nu, vilket skulle kunna bero på fiber brist, men i hans fall inte på proteinbrist.

Jag säger inte att du har fel men har du en källa till det? Mig veterligen är det enda hästar äter för att de har brist på det salt.

Hittade en någorlunda källa själv:

Vuxna hästar undviker att äta träck om de får en väl avvägd foderstat. Foderstater med för lågt fiberinnehåll eller för lågt proteininnehåll kan utlösa beteendet. Träck har ett visst innehåll av smältbara produkter varav en del är protein, samt innehåller även mineraler, kalcium och fosfor. Det behöver inte vara något av ovanstående som gör att dina hästar börjat med detta beteende, men se över foderstaterna även när det gäller vitaminer och mineraler.

Ja, från SLU. Man får leta efter studierna. Hittar inte just nu...kanske sen.

Om man lägger i hop ett och ett så kan man se ett bra mönster själv.

Tex: många säger att hästarna äter bajs nu, nu är det fällning/sättningstider...Eftersom hästar kräver ganska mycket protein under pälsperioden och många faktiskt INTE ger det...så blir det underskott.

Som jag tjatat i annan tråd: det går åt mer protein till att sätta 1 kg päls än 1 kg muskler. Ger man inte en häst mer protein i god tid innan pälsen ska av och ny ska sättas, hamnar hästen i underkott. Det är därför många hästar är sura, griniga, ömma mm när dom byter päls. Då kanske man själv kan dra en slutsats: Studierna jag hittat visar att: hästar som äter träck har oftast fiber ellr proteinbrist...ser man till mönstret så brukar träckätning sammanfalla (enligt vad jag läst här då) i och med hästarna fäller/sätter päls.

Senast ändrad:

Mina två hästar käkar bajs när dem har brist på B-vitamin.
Så fort jag börjat ge dem bryggerijäst (B-vitamin) har dem slutat äta bajs (vår och höst, pälsfällning och pälssättningen).

R

Fast det kan lika gärna bero på proteinet i jästen. Bryggerijäst har mycket högt proteinvärde, ca 400 g smb.rp per kg ts samt högt energivärde.

Tack för alla (snabba) svar från er, Buke kan man lita på!:bow:

Kollade över foderstaten igår och det lutar åt att slänga in lite korn samt ska testa att öka grovfodergivan dagtid (nattetid äter han sig mätt). Får bara hoppas att hans hagpolare inte äter upp det extra höet...

Nu bryter jag ut lite från ämnet, men vet någon här vad volymen är på kornkross? Vet att den kan variera kraftigt, men en ungefärlig volymintervall? Handlar om kornkross från fodercentralen om det spelar någon roll.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 886
Senast: skuggi
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp