Ponnyhingst till appaloosakorsning.

sofiaspel

Trådstartare
Har börjar funderat på att betäcka mitt projekt till våren 2013. Men jag har ingen koll på ponnyhingstar.

Mitt sto f.08 är en appaloosa korsning ca 140 cm hög. Har inte haft henne så länge men jag önskar iallafall en hingst med schysst psyke och gärna hopplinje av sportponny modell. Det gör absolut inte om avkomman skulle ärva den coola färgen :D

Något man ska tänka på? Håva in med tips och idéer :bump:


20120831_194729_50410f57e087c348440009fb.jpg
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Tja, rent spontant skulle jag leta efter en brun eller svart hingst, så att färgen, om den följer med, verkligen syns ordentligt. Dumt att lägga skäck, konstantskimmel eller avblekbar skimmel på stoet, så färgen blir otydligare eller helt dold.

Kan rekommendera de olika ponnyrasföreningarnas hemsidor, där finns ofta bra information om de godkända hingstarna.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Hej,

problemet med en tigrerad/mellerad häst är att den ej nedärver mer färg än vad den själv har,
Och antar att den bara har en gen tigrering, så då minskar möjlighet till färg,
Men som föregångare säger hade jag ej använt mig av annat än brun, svart eller fux. *hela färger* om jag skulle satsa på enfärgat, annars hade jag börjat kolla runt efter en tigrerad.

Finns många renrasiga knabbar/appaloosor eller britishspoted ponny som jag hade använt mig av.
Med bra resultat eller bedömning.

Som exempel hade jag testat sandokhan 1 SKN 15, han är 143cm och har lämnat många bra tävlingsponnyer med bra psyke.
och är tigrerad.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Jag skulle börja med att få en bedömning på stoet.
Det jag kan se av bilden är att hon är väldigt grund i bålen, så lite mer massa vore nog inte fel.
Sen tycker jag att framkotorna ser väldigt långa och lite veka ut - vänster fram ser dessutom inåttad ut, men det kan vara så att jag ser fel. Så i första hand (snarare än färg) hade jag tittat på de exteröra delar som behöver förstärkas.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Ni alla är ju underbara och ger er tid att hjälpa mig.

Svar till Habina och Jho, enligt uppgifter är hennes mamma appaloosa, korsning eller "hel" vet jag inte, och pappan ska tydligen vara en godkänd fux ridponny hingst men har inga papper på det.

Svar till Cirkus. Jag vill inte avla på henne enbart för färgen skull, det kanske låter som det men det var inte meningen. Självklart är jag intresserad av att få en fin välutvecklad avkomma. Hon är ej innåtåad. Bifogar några fler bilder. Jag är urkass på bedömning och veta vad som kompleterar det ena osv.

Kan man ställa ut "okända" hästar för bedömning?

20120924_154201_5060a015ddf2b3757200096a.jpg

20120910_142710_504e268bddf2b347a6000623.jpg

20120910_142906_504e26eaddf2b347cb00061b.jpg

20120903_181732_5044fdacddf2b3427d00270a.jpg
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Jag ställde ut mitt sto som är helt okänd på utställning. Inga problem! Utom tävlan såklart, men vi ställde ut henne
för att få en bedömning eftersom att jag ville ta ett föl på henne. :)

Står hon ofta med frambenen framför sig? På nästan alla bilder du har visat så gör hon nämligen det.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Jag ställde också ut min med okänd stam, av samma orsak som IW.

Jag valde också hingst efter storlek då jag ville ha en ponnyavkomma. Mammahästen var maxad D-ponny. Pappahäst en medel C konsoliderad stam. Ungen kommer nog att sluta runt 137 cm.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Tack för svar, ska kolla upp någon utställning. :D

Ang hennes sätt att stå, nej jag tror inte att hon gör det inte vad jag tänkt på iallafall. Tänkte du på något speciellt?

En tanke på varför hon står som hon gör på vissa uppställda bilder, hon är väldigt lite hanterad och har jag har endast haft henne på ca 3 månader, vi gör stora framsteg varje dag socialt men i början reagerade hon med allt läbbigt genom att fly. Och allt som har med människor att göra var jätte läskigt.

Kan ta nya bilder på henne i veckan och se hur hon ställer sig då.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Jag menar att pappan är C-ponny och även hans förförfäder är i ungefär den storleken. Jag tog en renrasig Welsh hingst för att jag vågade inte med en Ridponnyhingst då deras stam inte alltid är konsoliderad på storlek, dvs det kan finnas mycket små individer eller mycket stora, men själva hingsten är av ponnymått. Mitt sto hade ju okänd stam så jag hade ingen aning om hennes gener så jag vill helt enkelt ta en hingst med säkrare gener när det gällde storleken.

Ta gärna bilder rakt framifrån på henne ben också !

Sen så säger jag igen att en hingst med lite mer massa och kanske lite kortare rygg nog skulle göra sig bra på henne.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Skulle personligen kolla efter en renrasig welsh, finna många multitalanger som både kan hoppa och röra på sig :d Welsh och ridponny står sig ju mycket väl i både hoppning och dressyr men som cirkus menar på att ridponnyerna kan det vara lurigt med mankhöjden...
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Jag ska ta kort på henne i veckan, lägger upp här sen så kan ni få se :)

Ser det ut som hon har lång rygg?
Hon är 140 hög och drar typ 115-125 i täcken, tycker hon är liten ja :o

Absolut är jag sugen på en hingst med mer "massa".

Om uppgifterna ska stämma så är hennes pappa en stor dponny, så då kan det vara vanskligt att ta en stor hingst.

Ska titta upp welshar :) Tack åter igen för alla åsikter :bump:
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Nja, hon har väl inte direkt lång rygg, men om jag skulle gissa att domarna skulle säga ngt i stil med svagt ländparti.

Du kan jämföra med min ponny (hon är iofs bara två år) men hon har ett väldigt starkt ländparti sen tycker jag och hon har ett ganska lagom djup i bålen om man jämför med din. (ignorera de gräsliga fötterna som nu är normala efter sommarens hovbölds och hålväggshelvete)

Här finns en bild i -10 ornas tråd
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Fin ponny du har :)

Har mailat ponny avelsföreningen och det kommer vara vinterutställning i januari, blev helt plötsligt lite nervös, hoppas på att jag ska hinna träna henne till det :o
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

klart du hinner, det fattar dem fort! Tänk på att springa vid bogen och lära henne ställa upp med öppen sida och stå still =)
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

kan ju vara en fördel om man får in dom från hagen först... suck :mad:

Var full med planer idag och tänkte ställa upp henne och ta lite kort och träna lite så fick jag inte in henne, morr...

På't igen imorgon :)
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Idag har vi tränat lite på att trava men hon blir rädd för mig när jag börjar springa också, så det är bara att älta vidare ;)

Här kommer lite bilder från idag, inte dom bästa men hoppas ni blir skapligt nöjda iallafall :)

20121031_144745_509143149606ee580d873c2f.jpg


20121031_144748_50914331ddf2b31aae0001d0.jpg


stellaben_5091440fe087c3438a433286.jpg
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Hon har verkligen en cool färg (jag tycker egentligen inte att tigrerade är snygga oftast)

Vill du att avkomman ska stanna på ponnyhöjd så tycker jag fortfarande att en welshingst vore det bästa.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Haha, jag tycker precis som du, har aldrig tittat åt en tigrerad men när jag såg denna dam kunde jag bara inte låta bli. Den är faktiskt riktigt fräck :)

Tack för din åsikt, ska försöka hitta någon trevlig welsh, tips?
 

Liknande trådar

Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 186
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp