Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Har kollat runt lite i mitt län och hittat en connemara som jag blev super förtjust i, Hagens O'Cheif RC 86, även ridponny hingsten Likstahöjdens Komet.

Dock är dom både lite äldre men jag hoppas dom är i avel 2013.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Likstahöjdens Komet har gett en hel del bra avkommor, själv mkt förtjust i den hingsten, hade han funnits på semin hade jag använt honom mkt på mina ston. Han är ju son till kingsettle tankah, den första godkända ridponnyhingsten i sverige, och den linjen blir ofta väldigt gamla, hans syskon blev mellan 25-34 år .
Sen tror jag att du kommer att få en avkomma med häftig färg!
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Hagens O´chief är en väldigt trevlig hingst som ger väldigt roliga avkommor, snälla och modiga, regäla!

Han har dock också lämnat en hel del stora avkommor. Även med mindre ston (små d-ponnyston som med Chiefen fått avkommor som blivit närmare 155cm)
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Vet inte om mitt förra inlägg raderades eller om jag bara glömde posta :confused:

Men hade jag haft ponny som jag skulle betäcka hade det utan tvekan blivit med New Forest-hingsten Dimmans Eros! Kanske lite partisk eftersom min älskade ponny hade hans pappa till morfar, men man kan inte förneka hans tävlingsresultat!

NM-guld och året dessförinnan NM-silver i hoppning, SM-final med flera olika ryttare och även gått SM fälttävlan i år.

Så om du ville ha hoppinriktining, lite mer massa och ren ponnystam skulle jag titta närmre på honom. Färgen är vacker dessutom ;) Har stått på semin senaste åren så kan användas i hela landet :)
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Tack åter igen för era synpunkter alla, tror att Dimmans Eros blir för liten?

Hagens O'Cheif lät ju lite oroväckande om han lämnar så stora avkommor.. Tror det blir Likstahöjdens Komet trots allt..... :D

Men det är ju långt kvar tills jag måste bestämma mig på riktigt :p
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Eftersom du inte vet vad stoet har för storlek bakom sig så hade jag inte använt en större hingst än en C-ponny.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Jag kommer att välja en d-ponny hingst, har planer på att sälja detta sto men behålla avkomman och då vill jag kunna rida på den, så den kan inte bli allt för liten, vilket en c-ponny eller liten d-ponny blir.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Men då gör det ingenting om den växer över ponnymåttet ?

I så fall hade jag valt Top Nordpol om du vill ha en riktig bra hopponny.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Jag vet men man får väl önska? :D

Jag kommer troligtvis att chansa och ta en hingst som max är 145cm, sen får det bära eller brista, hon är ju som sagt ganska liten och jag håller tummarna att det inte ligger någon jätte gen i henne :p
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Ja, men du får nog välja om du vill chansa på att avkomman blir för stor eller för liten. Vad är viktigast, att du kan rida den eller att den går att sälja? För marknadsvärdet på en ponnystammad häst på 1,55 är nog tyvärr inte jättehögt.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Ja, men du får nog välja om du vill chansa på att avkomman blir för stor eller för liten. Vad är viktigast, att du kan rida den eller att den går att sälja? För marknadsvärdet på en ponnystammad häst på 1,55 är nog tyvärr inte jättehögt.
nja, där håller jag nog inte med dig, jag har under årens lopp sålt flera 150+ med ponnystam,( egen uppfödning) och fått hyfsat betalt. Finns faktiskt många fd ponnyryttare numera stadgade mammor som söker något inte för stort och lättridet.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Fast jämfört med vad samma häst skulle kostat om den vore i ponnystorlek och kunde tävla framgångsrikt? Eller vore fullstor och kunde tävla framgångsrikt bland storhästarna. En häst som inte har förutsättningarna att bli en bra tävlingshäst brukar vara betydligt billigare än en som har det.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Appaloosor är ju oftast mindre hästar/ maxad D så från den sidan på stoet lär det ju troligen inte lämna så stort. Jag hade nog chansat med att ta en liten D-ponny hingst på henne :)
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Blir det en C-ponny så får man nästan lika dåligt betalt för dom som för en övervuxen ponny. Såvida det inte blir en maxad C med mycket kapacitet.
 
Sv: Ponnyhingst till appaloosakorsning.

Blir det en C-ponny så får man nästan lika dåligt betalt för dom som för en övervuxen ponny. Såvida det inte blir en maxad C med mycket kapacitet.
Håller med!

Appaloosor är ju oftast mindre hästar/ maxad D så från den sidan på stoet lär det ju troligen inte lämna så stort. Jag hade nog chansat med att ta en liten D-ponny hingst på henne :)
Tack för det! :)
 

Liknande trådar

Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 186
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp